nikasp
Jag hade för buktiga golv på några ställen i en nyproducerad lgh 2012. Jag bad dem att fixa vilket de gjorde på en dag bara. Imponerande snabbt och bra. Tog flera månader innan jag såg att de borrat små hål på några ställen och fyllt upp med något. Var pluggat och spacklat men jag såg att golvet vara glansigare vid lagningarna. Inte vad jag räknat med men det funkade.
 
Tack för alla svar, nu har jag lite mer koll. Efterbesiktning om 2 veckor, då får jag kolla vad de tänker. Slutfaktura är betald.
 
nikasp
PS. Jag hade nekat det sättet att laga om jag visste att jag skulle bo väldigt länge. Blev lite irriterad att de inte berättade att de inte skulle lyfta golvet och fixa underlaget.
 
Niklasp. Varför, blev det sämre? Jag bryr mig inte så mycket om ytfinish men vill inte ha bulor eller dalar i golvet.
 
nikasp
De borrade alltså ett antal små hål i helt nytt parkettgolv. När våren och ljuset kom såg man tydligt att de försökt lacka där de pluggat och slipat så det blev som en liten blankare fläck just där. Helt kört för mig att "glömma" att de fanns där när jag väl upptäckte det. Jag hade väntat mig att de skulle ta upp golvet och fixa underlaget.
 
Ok, det hade ju varit snyggt om de berättat vad de skulle göra.
 
Jag har nu gått runt lite mer på golvet och märkt att det sviktar en hel del på sina ställen. Det kan räcka att man pressar med en hand för att golvet skall svikta. Känns rätt dåligt, med tanke på vad vi betalade för kåken.

Finns det några toleranser för hur mycket ett golv får svikta vid en viss belastning? Jag vill ju gärna ha ett stumt golv. Jag har bara erfarenhet av att bygga altangolv, där finns ju rekommendationer med regelavstånd och dimensioner för att få det stumt. Det här golvet sviktar klart mer än en standardaltan
 
torbeno skrev:
Jag har nu gått runt lite mer på golvet och märkt att det sviktar en hel del på sina ställen. Det kan räcka att man pressar med en hand för att golvet skall svikta. Känns rätt dåligt, med tanke på vad vi betalade för kåken.
Dåligt underlag = Dåligt slutresultat. De har av någon anledning misslyckats med bjälklaget och då blir slutresultatet kasst, att det sviktar är antagligen för att undergolvet inte håller sig inom gällande toleranser.

Vis av egen erfarenhet så syna deras förslag på åtgärder, det första de föreslår kommer antagligen att vara den billigaste lösningen och antagligen inte den bästa.

Förutsatt att ditt entreprenadkontrakt hänvisar till AMA så har du helt klart ett case att driva. Värt att veta är att besiktningsmannen bara kan säga att saker är fel och ska åtgärdas, inte hur. För att få till en seriös fix av problemet kan du ha stor hjälp av att kontakta aktuella branschförbund, de har koll på vad som kan anses vara "fackmässigt utförande" (i det här fallet GBR)
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Ok, kan det vara idé att hit en annan oberoende besiktningsman för en till koll? Eller bara en erfaren snickare?
(Kan detta vara ett tillfälle att motivera ett inköp av hultafors mst 180 för att kunna mäta exakt nog ...)
 
En oberoende besikningsman är absolut en bra idé, är nuvarande anlitad och betald av entreprenören? I så fall, anlita absolut en egen!

Det kan även vara en god ide att ta kontakta en advokat med inriktning Fastighetsjuridik, vid kontakt, se till så att denna inte är jävig. Hemförsäkringen tar en del av kostnaden för Juridiskt ombud (och även sakkunnig besikningsman om det är advokaten som anlitar denne för din räkning).
 
Redigerat:
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Intressant tråd, vet att en av de stora tillverkarna har rejäla problem med kvalitén på mellanbjälklagen sedan en tid tillbaka.
 
snaggletooth skrev:
Intressant tråd, vet att en av de stora tillverkarna har rejäla problem med kvalitén på mellanbjälklagen sedan en tid tillbaka.
Ok. Vill du outa denna tillverkare?
Vad gör de åt problemen, som i mitt fall. En granne har samma fel på samma plats (identiskt hus) men inte riktigt lika stort fel mätt i millimeter.
 
Nej, jag tänker inte hänga ut någon, det är inte min avsikt. Bara konstatera i vanlig ordning att branschen fortfarande inte kan leverera kvalité samtidigt med ökande produktion.
Och hur dom går tillväga för lösa just ditt problem har jag tyvärr ingen koll på.
 
...jag tycker dessa "laminatgolv" ganska ofta sviktar på nåt ställe, jag antar det är bättre i ett nybyggt hus med helt slätt underlag än när de lagts in i ett hus med några år på nacken...

här känns det ju eventuellt vara 2 problem isåfall, underlaget är inte alls i våg/jämnt OCH golvet sviktar (vilket väl kan vara ett resultat av det första).

Har ju just varit några olika artiklar om att nybyggda hus inte håller den kvalitet som man skulle kunna vänta sig. Som lekman har jag inte imponerats av de nyare hus jag varit i. Själv föredrar jag massiva trägolv eller "äkta" parkett, tyvärr antar jag det inte förekommer i nybyggen?

Det där golvet ser ju ut att luta mer än i vårt 110 år gamla hus som ligger i sluttning och har satt sig över åren... Huh... Inte kul...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.