Vi har ett par punkter kvar från slutbesiktningen där den allvarligaste är att golvet på ovanvåningen är rätt ojämnt. Jag är rätt säker på att det är utanför toleranserna för ett nytt golv, se bilder. Jag har mätt med enkla verktyg men det är så att man känner skillnaden när man går över golvet.
Byggaren skall återkomma men innan dess skulle det vara intressant att höra vad ni tycker om detta och inte minst, lämplig åtgärd.
(Mätningen är ungefär där Hall 201 står på planskissen)


Måttstock mot vit fotlist ovanför mörkt trägolv som visar millimeterindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätt över 2 meter ca. En dal på mitten alltså


Mätskala visar ojämnheter i ett golv med en 90 cm lång Hultafors-nivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ojämnt trägolv med rätskiva som visar betydande avvikelse på mitten över 2 meters längd.

Nivåljustering av golv med en 90 cm skena och mätsticka som visar en avvikelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en 90 cm skena. Inzoomat på varje sida för att kunna läsa avvikelsen.


Del av en arkitektonisk planskiss som visar mått och layout för en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lägg om lägg rätt helt enkelt. Vad står om golvet i slutbes?
 
Tack för svar.
Den har fått ett U
Som betyder undersökes om jag minns rätt.
Räcker det med själva parkettgolvet eller krävs mer jobb med underlaget? Detta är alltså hallen mellan sovrummen och in till toaletten. Skulle vara skönt om det inte blev för mycket stök att fixa till det.
 
Kan golvet ligga för tätt emot väggen så kan man köra en cirkelsåg där det trycker, annars flytspackel tycker jag.
 
Det räcker inte att lägga om parketten. Man måste börja med att jämna till underlaget.
 
Träbjälklag? Man kan väl anta att underlaget är ojämnt. Så på något sätt måste man justera det innan läggning.
 
På andra bilden ser man att golvet inte är jämnt i skarvarna, det ser ut att vara såpass att man borde känna skarven med foten. Kan vara att man lämnat för lite utrymme till rörelsefog och golvet nu går emot båda väggarna och reser sig. Men försök var med när de ska plocka upp golvet igen så man ser vad ojämnheten beror på.
 
Tack för alla svar.
Det är träbjälklag och uppbyggt enligt bild. Dessutom är det vattenburen golvvärme i det.

Trägolv
Airolenmatta
Plastfolie
22 spårad golvspånskiva
45x220 K24 reglar c600
45 mineralull
Armerad plastfolie
28x70 Glespanel c300
Takskiva

(Får inte in rätta bilden så jag skriver av den, nåt fel på mobilen?)

Jag hade på känn att det behöver fixas under parketten också, vilket känns rätt olustigt.
 
  • Måttstock mot vit fotlist ovanför mörkt trägolv som visar millimeterindelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Med lite tur behöver bara avståndet mot vägg fixas. Då behöver ni nog inte ens ta upp golvet. Annars får man kanske ta upp golvet och flyta. Men det känns ju lite märkligt att man skulle ha lagt de spårade skivorna så ojämnt?
 
U betyder nog underentreprenör, kolla första sidorna i protokollet där beskrivningarna skall stå. Be besiktningsmannen kommentera punkten så du är med på banan innan hantverkarna kommer med förslag.
 
Det där är utanför toleranserna enligt AMA. Ta en titt i Besikningsmannaboken, där kan man läsa om vad som gäller.

Vi hade problem med golven när vi köpte nyproducerat radhus för några år sedan (träbjälklag & golvvärme, precis som för dig), det slutade med evakuering och att byggaren fick bryta upp samtliga golv och rikta upp bjälklagen.

Mitt bästa tips är: stå på dig, påtala felet skriftligt och korrekt (inom 6 månader är alltid skälig tid) och förbered dig på att de antagligen inte kommer att komma med något bra förslag på hur de ska lösa problemet eftersom det är dyrt, dvs håll inne pengar om du ännu inte betalat slutfakturan.
 
H
Jonatan79 skrev:
U betyder nog underentreprenör, kolla första sidorna i protokollet där beskrivningarna skall stå. Be besiktningsmannen kommentera punkten så du är med på banan innan hantverkarna kommer med förslag.
Nä U i ett besiktningsprotokoll betyder "Utredning"
 
Kom precis på att jag tänkte på UE, sorry.
 
Vi har nyligen jämnat av våra golv med flytspackel, i vårt är huset byggt 1961 och utbyggt 91, men undergolven har aldrig varit jämna.
Fördelen med flytspackel stället för att riva upp spånet och rikta golvreglarna är, bla.
Att om proffs gör det så går det fort, kan gå på det samma dag, och inget dammande.
Det dämpar även ljudet mellan våningarna, och får en helt perfekt svikt.

Men helt klart måste ditt golv göras om, max 3mm på 2meter har jag för mig att man bör ha.
 
H
har du kollat så de inte bara är för tätt lagt alternativt någon dil. fog som är missad.
Det hade ju varit de enklaste
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.