Hade en ide med lyftanordning. Vad tror ni om att bygga ihop detta? Antingen skruva balken i takstolarna eller lägga en träbalk över underramen sedan gängstång till stålbalken?
 
  • Elektrisk lyftanordning av märket Einhell, monterad på stålstråk, med kontrollhandtag och krok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange löpvagn för lyftanordning med kapacitet på 1 ton, visas på en produktwebbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en stålbalks profil med måttangivelser i millimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är om dina takstolar klarar av vikten. Bästa är om du kan få in en I balk mellan väggarna att hänga lyften i
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Frågan är om dina takstolar klarar av vikten. Bästa är om du kan få in en I balk mellan väggarna att hänga lyften i
Ja det är ju frågan men lappar man över 5 takstolar och kanske förstärker lite så tror jag det håller för lite ”allt i allo lyft”??
Hur menar du få in i väggen?
 
Du får låta bli att lyfta tungt när det är snö på taket
 
  • Gilla
Svenstorparen
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du får låta bli att lyfta tungt när det är snö på taket
Ja de klart.

Men hur skulle man kunna fästa balken?
Skruva rakt i takstolarna bara med typ grova franskskruv? Eller göra en båge över underramen med gängstänger?
 
  • Gilla
Pfes
  • Laddar…
M martinåsaka skrev:
Ja det är ju frågan men lappar man över 5 takstolar och kanske förstärker lite så tror jag det håller för lite ”allt i allo lyft”??
Hur menar du få in i väggen?
En jag känner har en balk mellan långsidorna där balken alltså vilar på väggen och således belastas ju inte takstolarna. Men du kanske har väldigt brett..
Takstolarna håller säkert men du kan låta någon räkna på det för att ev styva av dom så det håller utan att böja ner☺
 
Nej Nej nu blev det tokigt !!!

Aldrig placera isolering UTANPÅ platonmatta, då har den ingen funktion.

Platonmattan skall sitta på kallaste platsen, då kan fukten kondensera på mattan och rinna ner mellan utbuktningarna på mattan. Mattan får inte heller monteras utanpå mjuk frigolit, då trycks utbuktningarna in i frigoliten och kondensen kommer att rinna tillbaks in i huset mellan skarvarna i frigoliten.

Platonmatta skall användas när man har insidan av huset isolerad, den skall placeras dikt an mot gjuten källarvägg, och sedan återfyllas med "kall" oisolerad jord/sand/grus.
 
C claesborjesson skrev:
Nej Nej nu blev det tokigt !!!

Aldrig placera isolering UTANPÅ platonmatta, då har den ingen funktion.

Platonmattan skall sitta på kallaste platsen, då kan fukten kondensera på mattan och rinna ner mellan utbuktningarna på mattan. Mattan får inte heller monteras utanpå mjuk frigolit, då trycks utbuktningarna in i frigoliten och kondensen kommer att rinna tillbaks in i huset mellan skarvarna i frigoliten.

Platonmatta skall användas när man har insidan av huset isolerad, den skall placeras dikt an mot gjuten källarvägg, och sedan återfyllas med "kall" oisolerad jord/sand/grus.

Okej det lät ju konstigt, en stor markfirma gjorde lika dant och finns beskrivningar för detta med.
 
  • Illustration av dränering vid husgrund med markduk och dräneringsmatta mot grävd jordvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M martinåsaka skrev:
Håller med dig helt och tanken är ju luftvärmepump med då 12* 2,5-3 m upp men man vill ju inte känna att man inte kan stänga av värmen heller eller behöva stå med avfuktare hela tiden som iof inte vore så dumt ändå men ja... billigaste ångbromsen jag hittat är från bygghemma.se bison. Lokala handlaren skulle ha 1700kr är nog t-emballages då
Jag förstår inte riktigt resonemangen om fuktspärr här. Om man har fuktfritt inne bhlvs ingen ångspärr. Här verkar ni snarare vara av uppfattningen att man måste ha avfuktare om man har fuktspärr.
 
M martinåsaka skrev:
Okej det lät ju konstigt, en stor markfirma gjorde lika dant och finns beskrivningar för detta med.
Jag vet att detta är vad många, tyvärr helt felaktigt föreslår.

Jag har en bekant som byggde ett helt nytt hus med hel stenkällare, platonmatta med isolering på utsidan. Det hela var lite stressigt och isoleringen (frigolit) tog slut, så bara en del av källaren fick isolering på utsidan av platonmattan. Han fick senare fuktskador på invändig målning på de delar som var isolerade, medan väggen var perfekt där isolering saknades. Syntes mycket väl eftersom frigoliten tog "slut" mitt på en vägg.

I den beskrivning man gör talar man heller inte om hur viktigt det är att sätta en plastfolie eller asfalt i den undre delen av platonmattan. Den fukt som kondenserar på insidan av platonmattan rinner nämligen ner och droppar sedan på golvfoten (sockeln).

Illustration av Platonmatta för källarisolering med luftspalter och installationsbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har kontaktat Isola.se (importör platon) för att diskutera med dem om vad jag anser mycket bristfälliga broschyr.
 
Vart du placerar isoleringen beror på vilken isolering du har. Vanlig markisolering som cellplast ska ha luftspalt mot grunden medans ex isodrän inte behöver det.
Så i det här fallet är det väl helt rätt med platonmatta som luftspalt och sedan cellplasten
 
  • Gilla
martinåsaka
  • Laddar…
Det står ju även i deras anvisningar;

"Hur fäster man värmeisolering utanpå platonmattan?
Platon Sockelisolering fäster man med Platon Hey’di Fiber med ovankanten instoppad i en speciell list.
Cellplast under mark monteras med Platon Isolerhållare av plast.
Mineralullsisolering punktklistras med kallasfalt"
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag vet att detta är vad många, tyvärr helt felaktigt föreslår.

Jag har en bekant som byggde ett helt nytt hus med hel stenkällare, platonmatta med isolering på utsidan. Det hela var lite stressigt och isoleringen (frigolit) tog slut, så bara en del av källaren fick isolering på utsidan av platonmattan. Han fick senare fuktskador på invändig målning på de delar som var isolerade, medan väggen var perfekt där isolering saknades. Syntes mycket väl eftersom frigoliten tog "slut" mitt på en vägg.

I den beskrivning man gör talar man heller inte om hur viktigt det är att sätta en plastfolie eller asfalt i den undre delen av platonmattan. Den fukt som kondenserar på insidan av platonmattan rinner nämligen ner och droppar sedan på golvfoten (sockeln).

[bild]

Jag har kontaktat Isola.se (importör platon) för att diskutera med dem om vad jag anser mycket bristfälliga broschyr.
Jaja, olika bud. Jag köper att det är viktigt med membran på sulans kant och det är det
 
  • Grund av hus med installerat vattentätt membran vid sulan och dräneringsrör omgiven av grus och berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Vart du placerar isoleringen beror på vilken isolering du har. Vanlig markisolering som cellplast ska ha luftspalt mot grunden medans ex isodrän inte behöver det.
Så i det här fallet är det väl helt rätt med platonmatta som luftspalt och sedan cellplasten
Du skall ALDRIG sätta isolering utanpå platonmatta !!!!!! Då fungerar inte platonmattan som uttorkande utan kräver att du har en helt torr källarvägg SAMT ångspärr på insidan av huset (vilket samtidigt innebär att du inte behöver platonmatta).

Isodrän / Pordrän är det man skall ha om man vill ha isolering och kappilärbrytning.
Själv har jag numera 10 cm Isodrän men om man vill ha bättre isolering kan man sätta dubbla skivor.
Med användande av dessa skivor (som är frigolitkulor där ånga kan vandra genom skivan) så hamnar daggpunkten någonstans i mitten av skivan. Det kondenserade vattnet rinner ner genom skivan(den är kappilärbrytande) och hamnar förhoppningsvis nedanför husbotten där dräneringsledningen finns.

Detta torkar effektivt ut källarväggen.

För att jord och sand inte skall rinna in i skivan och förstöra kappilärbrytande effekten i skivan så placerar man en folie eller markduk på utsidan.

Så här föreslår Isodrän vad man kan göra (förvisso samtidigt fixa torpargrunden). Illustration av varm krypgrund enligt Isodränmetoden med detaljerade lager och vattenflöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här har jag gjort, observera att jag låter isoleringsskivan gå hela vägen upp. När jag frågade Isodrän varför dem själva inte föreslår detta blev svaret: "Vi själva gör så hemma hos oss, men de flesta tycker att det blir för dyrt".

Isoleringsarbete vid husgrund med Isodrän-skiva och tät gummiduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har satt en tät gummiduk utanpå eftersom jag sätta en rabatt direkt mot huset, utan gummiduken kommer jorden bli alltför torr (tror jag),
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det kan mycket väl funka att ha platonmatta utanpå grunden. På samma sätt som det funkar att ha fuktspärren utanför installationsskiktet. Jag har inte byggt så, men jag ser det inte som ett definitivt fel.
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.