Säljer verkligen Plannja någon dubbelfalsad plåt?
 
Plåten kommer dubbelfalsas av plåtslagare.. Det är inte en klickvariant men även sådana finns från Plannja.
 
Tack, då hänger jag med i resonemanget.
 
J
Nu har jag varit och kikat hos en trevlig granne ett par gator bort. Han har gjort samma takbyte som vi planerar, dvs från tegelprofilerad plåt med masonit under, till bandtäckt plåt med råspont under.

Tittar man på den konstruktionen från kattvinden ser man att taket är påbyggt ~45mm på takstolarna för att få till en luftspalt i snedtaket mellan vindarna:
Takstol med påbyggt råspont och luftspalt vid isolering, synlig från kattvinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser man till vårt nuvarande tak ser man att isoleringen går ända upp till masonit och är utan vindpapp:
Takstolskonstruktion med en luftspalt skapad av en påbyggnad, synlig från kattvinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken jag har är då att ha masonit mellan takstol och påbyggnaden med råspont på, som ger en luftspalt på 45mm under enkom snedtaket. Lite slarvigt illustrerat men i princip så här:
Handritad skiss som illustrerar takkonstruktion med luftspalt, isolering och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslaget vi har fått från snickaren som plåtfirman samarbetar med menar dock att masoniten ska behållas under råsponten på hela taket för att få till en luftspalt, ungefär enl. nedan bild.

Men det känns inte riktigt rätt? Masoniten bör väl bara ligga kvar mellan råspont och snedtak för att få till en spalt som dels håller isoleringen på plats och dels är vindavvisande.
Handritad skiss över takkonstruktion med masonit, luftspalt och ventilation markerat i blått på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas att någon kan ge lite input och peka mig rätt. Tror jag har fått en klarare bild efter titten hos grannen. Ska resonera med takfirman på nytt inom kort. Sedan vet jag att det råder lite delade meningar om takfotsventilation/ventilation av kallvind.. men som jag förstått så behövs iaf luftspalten i snedtaket för att åtminstone initialt för att råsponten ska kunna torka ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.