J
Har tänkt byta tak på ett 1,5 plans hus fr. -74 med sadeltak. Huset har kallvind i nock och kattvindar längre ned. Ingen tilläggsisolering har gjorts.

Idag finns ingen ventilation/luftspalt mellan dessa vindar i snedtaket. Isoleringen går mot masoniten vad jag kan se.

Tak idag: innertak+ångspärr, isolering, masonite, läkt, tegelprofilerad plåt.

Plan nytt tak: innertak+ångspärr, isolering, vindduk, luftspalt mha reglar på takstolar, råspont, papp, dubbelfalsad plåt.

Det som gör mig lite osäker är huruvida det bör vara någon luftspalt eller ej mellan vindarna, och ev. hur stor. Idag finns ju viss ventilation mellan plåten och masoliten där läkten sitter. Den försvinner ju när bandtäckta plåten kommer till, därav tanken med en luftspalt mellan råspont och vindduken.

En farhåga med luftspalt är att ev. fukt tillkommer (utifrån eller innifrån) då råsponten under bandtäckningen bör bli kall på vintern och ev fukt kan falla ut på sponten. Dvs. att luftspalten gör sponten ännu kallare, alt. att bandtäckning i sig direkt på råsponten gör sponten kallare än med läkt imellan.

Huser har gavelventiler i nocken. Mekanisk frånluft inne i huset.

Frågan är om jag nojar i onödan eller inte? Men bättre att förekomma än att förekommas.
 
Står inför samma sak och har exakt samma förutsätttningar. Jag har dock från flera olika plåtslagare och takläggare fått höra att det inte är några problem att gå från betongpannor på läkt och masonit till råspont och bandtäckt.

Men jag följer ämnet så får vi se om det finns delade meningar kring det.
 
  • Gilla
Jonas!
  • Laddar…
J
Hade besök idag av takfirma+snickare. Förslaget var att låta masoniten ligga kvar över hela taket för att dels vara vindavvisare över isolering i snedtaket mellan kallvindarna, men också för att bilda luftspalt mellan masoniten och råsponten.. från takfoten över hela taket. Dvs takfotsventilation genom luftspalten från ena sidan taket till den andra.

Farhågan här är ju om detta gör att onödigt mycket fuktig luft utifrån strömmar i luftspalten direkt under råsponten.. men å andra sidan går det väl att täppa till takfoten om problem uppstår? Trodde ( men å andra sidan är man helt novis på detta ) först att luftspalten endast skulle löpa mellan kallvindarna, men det är kanske inte är så man brukar göra?
 
Ligger inte masoniten på takstolarna idag? Hade de isf tänkt höja råsponten för att skapa en luftspalt?
 
J
T Tokv41 skrev:
Ligger inte masoniten på takstolarna idag? Hade de isf tänkt höja råsponten för att skapa en luftspalt?
Japp ligger på takstolarna. De tänkte då höja med 45mm på takstolarna, sedan råspont på detta.
 
J
Lite snurrigt att veta hur en tillräckligt bra konstruktion bör vara, samtidigt som man är mån om snabbt byte innan vinter/blötsnö för att förhindra läckage utifrån genom gammal otät plåt.
 
Japp. Men som vindskydd lär ju råsponten fungera lika bra. Vi kommer köra råspont rakt på takstolarna och sedan papp och plåt.

Hoppas att det ska fungera vilket alla förespråkat hittills åtminstone.
 
J
T Tokv41 skrev:
Japp. Men som vindskydd lär ju råsponten fungera lika bra. Vi kommer köra råspont rakt på takstolarna och sedan papp och plåt.

Hoppas att det ska fungera vilket alla förespråkat hittills åtminstone.
Det låter rimligt. Har ni också snedtak mellan vindar? Det verkar råda delade meningar om luftspalten/ventilationens vara eller icke vara.. Verkar nästan som att luftspalten ska lösas av de takfirmor som varit på plats för att man för frågan på tal, när man egentligen bara vill föra det på tal för att ev förekomma problem :thinking:
 
  • Gilla
ByggLorden
  • Laddar…
J Jonas! skrev:
Det låter rimligt. Har ni också snedtak mellan vindar? Det verkar råda delade meningar om luftspalten/ventilationens vara eller icke vara.. Verkar nästan som att luftspalten ska lösas av de takfirmor som varit på plats för att man för frågan på tal, när man egentligen bara vill föra det på tal gör att ev förekomma problem :thinking:
Jo vi har också snedtak men jag tror ev vi har luftade kattvindar. Det är jag lite osäker på men takfoten ser ut att vara luftad iaf.

Kan vara bra att välja en firma som är stabil så att det går att nyttja garantin och inte en firma som löper större risk att gå i konkurs innan ev problem uppstår.
 
J
T Tokv41 skrev:
Jo vi har också snedtak men jag tror ev vi har luftade kattvindar. Det är jag lite osäker på men takfoten ser ut att vara luftad iaf.

Kan vara bra att välja en firma som är stabil så att det går att nyttja garantin och inte en firma som löper större risk att gå i konkurs innan ev problem uppstår.
Båda offerterna från etablerade plåtfirmor. Men får en känsla av att dom mest har koll på just hantverket med plåten, inte hela takkonstruktionen.. en konstruktion som kommer att förändras.

Har också ventilation i takfot.. men som idag inte löper vidare från kattvinden och uppåt då isoleringen i snedtaket går upp mot masoniten. Alt går den mellan masoniten och plåten, det kan dra en del där har jag noterat.
 
J Jonas! skrev:
Båda offerterna från etablerade plåtfirmor. Men får en känsla av att dom mest har koll på just hantverket med plåten, inte hela takkonstruktionen.. en konstruktion som kommer att förändras.

Har också ventilation i takfot.. men som idag inte löper vidare från kattvinden och uppåt då isoleringen i snedtaket går upp mot masoniten. Alt går den mellan masoniten och plåten, det kan dra en del där har jag noterat.
Håller med dig kring det faktiskt. Just konstruktionen känns de inte helt säkra.

Vi kommer använda papp också och inte duk. Även där har vi fått lite dubbla bud. Mataki Haloten steel verkar vara plåtisarnas favoritpapp.
 
J
T Tokv41 skrev:
Håller med dig kring det faktiskt. Just konstruktionen känns de inte helt säkra.

Vi kommer använda papp också och inte duk. Även där har vi fått lite dubbla bud. Mataki Haloten steel verkar vara plåtisarnas favoritpapp.
Vilken plåttyp väljer ni? Ska se om jag får mer respons här och ev konsultera företag som har koll på fukt- och byggnadskonstruktioner.. Anticimex OBM-gruppen eller liknande för att få mer input.
 
Kommer bli silvermetallic från Plannja eller Lindab. Gillar utseendet på Aluzink men har blivit avrådda den beläggningen så silvermetallic ligger närmast.

Och Ni?
 
J
T Tokv41 skrev:
Kommer bli silvermetallic från Plannja eller Lindab. Gillar utseendet på Aluzink men har blivit avrådda den beläggningen så silvermetallic ligger närmast.

Och Ni?
Mer ingående än dubbelfalsad svart plåt har jag inte hunnit fundera över :rofl: Har fastnat i det här med luftspalt och konstruktionen under plåten.
 
J Jonas! skrev:
Mer ingående än dubbelfalsad svart plåt har jag inte hunnit fundera över :rofl: Har fastnat i det här med luftspalt och konstruktionen under plåten.
Jag inbillar mig att det kommer fungera och har släppt det men får jag ny information delger jag det såklart.

Dubbelfalsat kommer vi också köra på. Sedan finns det ju flera märken som alla tar plåten från SSAB så det kan skilja lite på färg och eller pris möjligen. Men sannolika Plannja silver för vår del. Deras green coat.
 
  • Gilla
Jonas!
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.