Jag har precis fått mitt nya badrum färdigt. Tätskikt samt plattsättning utfördes av ett BKR-auktoriserat och PER-anslutet företag. Dock undrar jag om den lilla vattensamlingen jag får på golvet i duschen/under badkaret är något att bry sig om. Lite irriterande tycker jag att den är, för i nuläget måste jag ta bort vattnet manuellt.
 
  • vatten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, det är väl bara att konstatera att (även) du inte har rätt fall under badkaret. Orolig tycker jag inte du behöver vara men det är inte rätt utfört så ett samtal till firman är väl på sin plats.
 
T
Helt klart för dåligt fall till brunnen, anmärkningsvärt med tanke på att 10x10 plattorna går så långt ut borde dom haft ett bra fall med så små plattor.

I ditt fall har du till och med bakfall då vattnet står kvar i en pöl och så ska det INTE vara.

Dessutom har du ett badkar, tänk om det hade varit en vanlig duschhörna. Vattnet hade ju runnit ut i hela badrummetq(;^;)p
 
Suck, stånk & stön.

Tanken med att ha 10x10 så långt ut (90cm) är att vi tänkte plocka bort badkaret när barnen blivit större och istället ha en sån där glasvägg tvärs över rummet istället.

Stod i valet och kvalet att göra det själv, men valde att leja bort det, och så blir det såhär...
 
fast vatten rinner inte av klinker på samma sätt om det gör på plastmatta...
speciellt när det är mindre plattor och gärna med skrovlig yta så tycker jag att vattnet kan "fastna" mot fogarna
så att allt vatten rinner inte undan om det inte är extrema fall.
har du nämt det här med att ev. plocka undan badkaret efter nått år för hantverkarna? ser ut som om det är bra i vänstra delen och ca 1m ut till höger, förmodligen är det gjort på samma sätt som om du skulle haft vanlig dusch...

tråkigt är det i alla fall prata med firman
 
Ja, de har varit informerade om våra planer. Badkar först, sen bort med det. Absolut inget duschörn har det varit frågan om...
 
Ja. Han som spacklade använde mitt långpass som inte var helt i våg (som jag nämnde för honom)... Men tror inte han använde det där, utan sitt eget kortare pass.
 
Fluxor skrev:
Ja. Han som spacklade använde mitt långpass som inte var helt i våg (som jag nämnde för honom)... Men tror inte han använde det där, utan sitt eget kortare pass.
En bkr certad hantverkare som lånar långpass av dig?
 
kinglolle skrev:
En bkr certad hantverkare som lånar långpass av dig?
Helt riktigt. på BKR's websida så finns företaget i fråga listat.

Huruvida mitt pass var kalibrerat eller ej borde vara oväsentligt tycker jag. Han kunde enkelt lagt sitt pass ovanpå mitt långa för att kontrollera.
 
Nej, ingen diskussion har uppstått. Jag har inte kontaktat dem, ville bilda mig en uppfattning om huruvida det var normalt att ha en vattensamling där jag har det eller ej innan jag kontaktade dem.
Anledningen till att han inte hade ett eget pass var att han hade det hos en annan kund och ville slippa åka iväg enligt honom.

När jag duschade tidigare ikväll så hade jag duschdraperiet ned i badkaret, så vattnet som syns under kommer från "hålet" mellan väggen och badkaret uppe till höger. Vattenpölen rör sig inte alls av sig själv. Golvbrunnen kan skymtas under badkaret till vänster i bild.
 
T
Man ser tydligt att vid nionde plattan ut från väggen till vänster är en "rygg" och därifrån är det bakfall!
 
Ja, mitt korta vattenpass bvisar att det är helt i våg nästintill (som visar korrekt).

Kan jag kräva att det ska vara ett fall även dör pölen finns? Det är ju så noga med humidboard i den zonen, så då tycker jag att det ska vara ett fall mot brunnen också...
 
T
Fluxor skrev:
Ja, mitt korta vattenpass bvisar att det är helt i våg nästintill (som visar korrekt).

Kan jag kräva att det ska vara ett fall även dör pölen finns? Det är ju så noga med humidboard i den zonen, så då tycker jag att det ska vara ett fall mot brunnen också...
Det ska vara fall i hela badrummet. Om det skulle vara nästan plant borta vid dörren eller dyligt så är det inte hela världen men det får absolut inte vara bakfall.

5.1.1 Golvlutning
Golvlutning mot golvavlopp ska utföras såväl i underlaget för tätskikt som i ytskiktet.
Golvlutning ska utföras i intervallet 1:100–1:200, (10 mm/m–5 mm/m) i de delar av utrymmet som delvis blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet.
På golvytor som regelmässigt utsätts för vattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen, i duschdelen och under badkar ska golv- lutning utföras i intervallet 1:50–1:150 (20 mm/m–7 mm/m).
 
T
Självklart blir det kvar lite vatten på skrovliga plattor men absolut inte så mycket som på TS bild:(
 
Jag har inte erhållit något dokument. Vad är det för dokument? Har heller inte fått någon faktura ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.