Hej, jag har följande scenario.

Ett badrum som skall uppföras på övervåningen i en 1½ plansvilla, den beräknade golvytan på badrummet är 13m² (2,6m x 5m) .

Den ena långsidan(5m) består av 1m vägg som sedan övergår till snedtak 45º, taket i sig går upp i nock(strax över 4 meter i takhöjd, synliga bjälkar).

Tanken är att golvet skall ha klinker samt 3 av väggarna skall ha kakel/klinker ända upp till ca 2.5m(målad vägg ovanför 2.5m), på snedväggen där det finns en plan yta upp till 1m höjd så skall det vara kakel/klinker, resterande yta med snedtak (ovanför 1m) skall målas.

Vi har således följande ytor…

1. Golv = 13m²
2. Långsida vägg 5m
3. kortsida vägg 2.6m (triangelyta på grund av snedtak)
4. kortsida vägg 2.6m (triangelyta på grund av snedtak)
5. Långsida vägg 5m med snedtak ovanför 1m.

Beräknad total yta, Golv+väggar+snedtak ca ~ 68m² (4m högt i tak skapar stora ytor)

Av detta så skall ca ~39m² kaklas/klinkas, resterande 29m² (snedtak m.m) skall målas.

Badrummet i sig har redan väggar uppsatta och den yttre väggen(mot utsidan till allrum) är redan beklädd med gips och spacklad/målad, så allt jobb som skall göras skall ske inom dessa 13m². El är draget på övervåningen och det finns uttagspunkter för avloppsrör, samt varmvatten/kallvatten.

Vi gör det enkelt och behandlar hela utrymmet som våtzon1.

Jag har räknat lite löst på vad material till detta badrum ska/bör kosta med standard varor (ingen italiensk sjösten etc.). :p

Exempel material:
kakel/klinker: 300:- /m² = ~12.000
WC = ~3000:-
Dusch(hörna), glasväggar+blandare etc. = ~8000:-
Handfat+toaskåp etc. = ~6000:-
Våtrumsskivor, tätskikt, spackel, rör, elkablar, spottar etc. = ~30.000:-
Övrigt materiel(oförutsedda) ~5000:-

Detta ligger i totalkostnad någonstans runt ca ~65.000:- (avrundat uppåt).

Verkar det rimligt? Det ser helt ok ut för min del…

Jag vet att det går att halvera vissa kostnader eftersom kakel/klinker går att fynda för 150:- /m² ,den ena kampanjen efter den andra brukar avlösa varandra, och exempelvis en toalett på Byggmax går att få för 600:- etc. etc. Men vi räknar högt och lite i överkant i detta fallet.

Det som återstår är arbetskostnaden för detta. Jag har fått indikationer från vissa håll(firmor) som har sagt att bara arbetskostnaden för detta projekt hamnar mellan 120.000-150.000:- , vilket låter helt galet.

Hur jag än räknar så kommer jag inte ens upp i 120.000:- i arbetskostnad (snickare, rörmokare, elektriker, plattsättare).

Det jag har fått veta är att jobbet tar mellan 3 och 4½ veckor att slutföra, låt oss då räkna på 4½ vecka.

Följande värden(kostnader gäller, vi räknar på höga timpriser, framtaget från diverse forum etc.)
Snickare 500:- /tim
Rörmokare 600:- /tim
Elektriker 600:- /tim
Plattsättare/Kakel: 550:- /tim

Snickare: Jobbar 2v effektiv tid(från och till) = 80tim x 500 = 40.000:-
Rörmokare: Jobbar max 3dagar effektiv tid(från och till) = 24tim x 600 = 14.400:-
Elektriker: Jobbar max 3dagar effektiv tid(från och till) = 24tim x 600 = 14.400:-
Plattsättare/Kakel: Jobbar 2v effektiv tid(från och till) = 80tim x 550 = 44.000:-

Totalt: 112.800:- , vi slänger in 200:- /dag i resekostnader(23 dagar) = 4600:-

Totalsumma: 117.400:- . Kom ihåg, timpriserna är högt räknade, jag vet att man kan få tag på Snickare, röris, elekriker, plattsättare för 400-500:- /tim. Jag förmodar att även timmarna jag har angett är högt räknade, men trotts det så kommer jag inte över 120.000:- . :eek:

Hur bör jag resonera när jag får ett pris på 120.000-150.000:- (för arbete, inget material) :confused:

Vad borde detta kosta totalt? Har jag räknat/tänkt rätt? :D
 
Redigerat:
Jag håller med om att arbetskostnaden låter dyr, men du utelämnar väsentlig information. Vad är det för golvkonstruktion i dagsläget tex? Du skriver att allt jobb skall ske inom väggarna för rummet, då förutsätter jag att det finns vatten och avlopp indraget i rummet? Avloppet draget till golvbrunn? Har det varit ett badrum tidigare? Det finns mycket här som totalt kan förändra kostnadsbilden. Golvbrunn kräver kanske avlopp som går igenom mellanbjälklaget, försvagningen som detta medför kanske innebär att förstärkningar måste göras etc.

Jag tycker generellt att materialkostnaden låter rätt så billig men visst går det att komma billigt undan. Du har troligen glömt bort en väldigt dyr sak, flytspackel! Å andra sidan räknar du med våtrumsskivor i hela rummet så har du nog kompenserat för det med råge, dom är svindyra och behövs absolut inte i hela det utrymmet om du bara ska ha en dusch!
 
Övervåningen har varit en en råvind, oissolerad och endast spånskivor som golv, hela övervåningen är numera isolerad och rum är uppbyggda och klara, det som återstår är badrummet. I badrummet så skall golvet förstärkas inför flytspackling, antingen regla upp mellan CC60 reglarna, eller lägga dubbelt med spånskivor. Golvet skall bort eftersom det skall dras fram vattenrör och avlopsrör fram till anslutningspunkterna som kommer från nedreplan.

El är draget och som jag skrev i det urspungliga inlägget så är det draget rör till övervåningen, avlopp, varmvatten/kallvatten, det är ett modulhus från Smålandsvillan.

När det gäller våtrumsskivor så har du helt rätt, jag har räknat våtrumskivor för hela utrymmet.
1st Fibergipsskiva Fermacell 12,5x2500x900mm, kostar ca ~250:- /styck
1st NORGIPS HUMIDBOARD 13 x 900 x 2700mm, kostar ca ~350:- /styck
Sen finns det ännu dyrare våtrumsskivor för upp emot 1000:- styck...
Minerit® VT 8x900x2500 mm kostar 270kr/m2 (607:- /skivan), runt 18.000:- för ytan i mitt badrum.

Men som sagt det, som mest sticker i ögonen är just arbetskostnaden. Materialkostnaden kan ju ändra sig ganska lätt och justeras upp med 10.000-20.000:- om man skulle bestämma sig för en något högre standard på vissa delar i badrummet, hade jag hetat Al-Bundy så hade jag väl kostat på mig en toalett för 15.000:- , hehe :)

Sen kan jag även nämna att vi har planer på ett basturum(bastumodul) i badrummet varav vi tänker att göra hela utrymmet till våtrumzon1, det kan ju aldrig skada :) , eller?
 
Redigerat:
Företag tänker väl att ROT betalar mycket av kundens kostnad och saltar kostnader därefter. De vill ju tjäna pengar.
 
Jo ROT variabeln har jag också gissat mig till ;) ... men för en timkostnad på 500-600:- för en hantverkare så tjänar dom ju sina pengar ändå, det var inte såååå himla många år sen som en hantverkare kostade 300-350:- /tim(går fortfarande att hitta), hur tjänade dom pengar då? Så hög inflation har vi ju inte haft dom senaste 5-10åren? :x
 
Redigerat:
Enkel marknadsekonomi: Tillgång/Efterfrågan.

ROT driver upp efterfrågan, speciellt i storstadsområdena.
 
Ok, så ett arbete på 4.5 vecka ska kosta mellan 120.000-150.000:- (obs! inget material ingår) trotts att det inte rimmar med timkostnaden som ligger runt 500-600:- /tim ? Man bara lägger på någon summa lite godtyckligt på toppen?
 
I din pris uppgift har du inte lagt till moms på 25% så tim kost 400-500 + moms är nog mer riktigt att räkna på. Då blir det 500 + 25% = 625 kr 120 000 ÷ 625 = 192 timmar för att bygga ditt badrum. Din egen uträkning ger 208 timmar
 
Om det förr kostade mellan 300-350 Kr/tim och idag kostar 500-600 Kr/tim, så betalar konsumenten med ROT mellan 250-300 Kr/tim.
Hantverkarna har sett sin chans att stoppa statens pengar i egen ficka samtidigt som det blir lite biligare för konsumenten.
 
Letni skrev:
Om det förr kostade mellan 300-350 Kr/tim och idag kostar 500-600 Kr/tim, så betalar konsumenten med ROT mellan 250-300 Kr/tim.
Hantverkarna har sett sin chans att stoppa statens pengar i egen ficka samtidigt som det blir lite biligare för konsumenten.
Och när var förr.........15- 20 årsedan ??
 
cecar33 skrev:
Och när var förr.........15- 20 årsedan ??
Ungefär. För inte fick man hantverkare för 350:- ink moms för 2-3 år sen eller när nu Rot-avdraget infördes.
 
Jag man kanske inte ska bry sig egentligen, för mig som beställare så hamnar slutnotan för arbetet mellan 60.000-75.000:- när ROT är draget från fakturan(räknat på arbetskostnaden 120.000-150.000:- ), så i slutändan så drabbas man ju inte av hela kostnaden även om det sticker i ögonen från början :)
 
Jag tycker i och för sig att den indikation du fått är väl tilltagen. Så sitt lugnt i båten tills du fått in riktiga offerter.

För visst hade du inte fått en riktigt offert än?
 
Nej inga offerter ännu, det kan säkert dröja mellan 1-3 veckor innan det dimper ner(gissar jag).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.