Jag och många andra har undrat om priser på att renovera badrum. Jag tänkte dela med mig av mina upphandlingserfarenheter. Det aktuella fallet handlar i korta ord om Stockholm, litet badrum på 4 kvm, helt ny rördragning för vatten och avlopp (kopplas på i källaren under och ansluts på vinden ovanför), flytt av golvbrunn, helt dold rördragning för vatten och avlopp, kakel, klinkers, vägghängd toa med inbyggnadscistern, duschplats, handfat, elvärmegolv, vattenburen handdukstork som ersätter bef radiator. I priserna ingår "allt" förutom utrustning (kakel, klinkers, porslin, blandare, cistern/fixtur, handdukstork). Totalt sju företag har tittat på plats och lämnat offert. Företagen är blandade seriösa och diverse mindre bolag. Prisintervallet var 70.000 - 120.000. Till detta kommer kostnaden utrustningen. Jag menar att min övning har resulterat i att jag torde ha hittat vad "marknadspriset" är. Hoppas det intresserar någon...
 
Komplettering till föregående:

Offert från två seriösa bolag, 84 tkr resp 118 tkr. Priset inkluderar ny stam från källare till övervåning, ny vv/kv från bottenvåning, helt dold rördragning till bad, dusch WC och tvättställ, allt icke-synligt material, elgolvvärme. Tillkommande material: kakel, klinker, wc med fixtur, kommod, handfatn, blandare, handdukstork, belysning, duschvägg.

Stämmer m.a.o. rimligt med synpunkters erfarenheter.
 
Kan komplettera med egna uppgifter:

6m2, bort med gammalt porslin , nya gipsskivor på vägg och golv, plattsättning vägg och golv, spots i taket, eldragning till dessa, montering av nytt porslin.

Prisspannet ligger mellan 65000 och 100000, exklusive kakel/klinker.



 
6 m2, ut med allt gammalt, ny stam från källare, nytt dolt rörsystem, gjutet golv i stället för uppreglat, gipsskivor på väggar, plastmatta på väggar och golv. Eget arbete; Riva ut allt det gamla, måla fönster och dörr, sätta taklister. 80 000, varav porslin etc 20 000:-. Utgångsläget var; "Räkna med 80-100 000 med kakel och allt..." Så DEN prognosen höll alltså inte... Vi fick skippa kakel och en glasbetongvägg för att få priset rimligt... Men det blev snyggt! ;D
 
Ja så ligger prisläget! Vi som gjort helt nytt kan bara hålla med. Kommer på plats två efetr köket som husets dyraste rum. Och då har vi återanvänt badkaret ifrån badrummet på bottenvåningen.


 
Hej på er!

Bryter mig in i tråden!

Vi har totalrenoverat ett badrum nu med allt vad det innebär. Golvgips, fallspackling, sänkt taket och fällt in spotlights. Dragit ny el i väggarna. Gipsat väggarna. Primer, tätskickt. Granitklinkers på väggar och golv (olika färger med designinslag på väggen). Två 80cm handfat, blandare, skåp speglar. Väggskåp och ett golvstående högskåp. Ny toalett och nytt inkaklat hörnbadkar. Ny el överallt och nya rör (krom). Allt som allt gick detta på 37.000kr. Då gjorde vi allt själva.

Ville bara flika in och visa att det går att få det riktigt snyggt (enligt vår mening) om man är lite händig och gör det själv och jagar lite priser.

Kan ju nämnas att de två 80cm handfaten hittade vi hos Hafa först och de låg på 4000kr/styck. Samma modell (kanske ngn avvikelse) hittade vi på IKEA för 800kr/styck.

Vi gjorde hela jobbet på 2 1/2 vecka. Fast då höll vi rätt bra tempo med 14 timmar om dagen (under min semester).

Om någon är intresserad av att se resultatet så hojta gärna :)

Ha det gott och renovera på.
 
  • Gilla
rock_fc
  • Laddar…
Som en motivationshöjare inför badrumskaklingen frågade jag pris på just kaklingsjobbet, inklusive tätskikt. Minst 50kSEK var svaret, för mina 40-50 kvm som skall plattsättas.
 
Det är klart vi vill se resultatet!!! Det är alltid roligt att se när folk renoverat! Förhoppningsvis ;) ;)
 
Om någon är intresserad av att se resultatet så hojta gärna :)
Hojt hojt.
 
Då ska jag se till att få upp lite bilder ikväll. Dock är det inte 100% klart, men bör bli det idag eller imorgon :)
 
Jag väntar också på bilderna ;) :D
 
Stellan, ta detta i en ny projekttråd där vi får se ditt bygge från ax till limpa! Självklart vill vi se byggbilder i mängd.
 
Fick offert igår på enbart materialet till mitt badrumsprojekt. Totala golvytan är 10.5m2 vilket är inkl. en bastu på 3,5m2. Pris 38.000:-. Det som ingår är följande
Kakel
Klinker
Fog
Fix
Golvvärme
Flytspackel
olika tätskikt
Aspen 120cm badrumsmöbel inkl. högskåp
Rökfärgad glasdörr till duschen

 
Kommer tydligen plocka på oss lite mer utgifter.
Golvbrunnen måste bytas samt så funderar jag på att dra om rören när jag ändå håller på. Huset är som sagt från 1980 och det är ju bättre att ta det säkra före det osäkra och arbetet är inte så stort i sig.....
Annars fortlöper arbetet kanon. Har kortlat upp väggen som vi ska ha handfatet med tillbehör hängande på så nu kan man säkert köra med stridsvagn utan att det händer något...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.