19 572 läst · 109 svar
20k läst
109 svar
Nytt badrum, missnöjd med fogar, vad göra?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 171 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 171 inlägg
Vilka två krav?O oliven1 skrev:
AB/ ABT är inte alls tillämplig här.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716/
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 171 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 171 inlägg
du skrev ju dom själv?S sinuslinus skrev:
20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.
Båda dom kraven ska vara uppfyllda inte bara ett av dom.
Det är dom inte i detta fallet. Det är helt andra typer av punkter vi pratar om när man inte behöver avhjälpa.
Men bara för man inte behöver avhjälpa kommer man då inte undan utan ska då ersätta beställaren ekonomiskt istället.
va?S sinuslinus skrev:
då läser du texten helt fel.
första kravet: oskäligt stora kostnader/olägenheter
andra kravet: mindre fel för konsumenten.
du kan inte bara hävda det ena eller det andra utan båda måste vara uppfyllda.
bara för att det är en oskälig kostnad räcker inte som du säger.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 171 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 171 inlägg
Tack, det tog bara tre försök att få svar på min fråga.O oliven1 skrev:
Jag har inte hävdat att det räcker med att att det är oskäligt kostnad. Jag klippte in texten från Konsumenttjänstlagen där det står rakt upp och ner. Sen snurrade du till det med dina formuleringar.
Förövrigt är det inte säkert att räknas som ett fel.
Dessutom verkar TS ha köpt kaklet själv och inte via hantverkaren så då blir det ju mer komplicerat vem som ska avhjälpa felet.
jag citerar dig:S sinuslinus skrev:Tack, det tog bara tre försök att få svar på min fråga.
Jag har inte hävdat att det räcker med att att det är oskäligt kostnad. Jag klippte in texten från Konsumenttjänstlagen där det står rakt upp och ner. Sen snurrade du till det med dina formuleringar.
Förövrigt är det inte säkert att räknas som ett fel.
Dessutom verkar TS ha köpt kaklet själv och inte via hantverkaren så då blir det ju mer komplicerat vem som ska avhjälpa felet.
"Fel måste inte göras om om det är oskälig kostnad."
Vilket som sagt inte stämmer utan båda kraven måste vara uppfyllda.
något annat vore självklart helt orimligt.
att man inte skulle behöva åtgärda fel bara för det innebar en oskälig kostnad hade ju aldrig fungerat.
Med tanke på att kakel är en något "levande" podukt under tillvekningen och att det har satts på väggarna av en människa tycker jag reultatet ser helt ok ut!
Om man vill ha en helt felfri och "död" vägg är det bättre att sätta en våtrumsmatta med tryckt kakelmönster.
Om man vill ha en helt felfri och "död" vägg är det bättre att sätta en våtrumsmatta med tryckt kakelmönster.
Jag hade haft svårt att acceptera detta i ett nyrenoverat badrum, och tycker att kakelsättaren borde ha stoppat när man inser differensen på plattorna. Vi köpte billigast möjliga 15x15 vita kakelplattor till köket och har betydligt mindre variationer och var dessutom ute efter ett lite äldre utseende.
Har du kontrollerat om storleken på plattorna skiljer sig då? Det är ju svårt att avgöra på bilden.