Vi håller på och inreder vår ovanvåning i en Smålandsvilla (Kalmar) och kommer att bygga ett badrum där vi vill sätta in ett badkar.

I husets dokumentation står det att om man vill ha ett badkar med totalvikt (badande + vatten) som överstiger 250kg så ska man förstärka men en extra bjälke som man förankrar i yttervägg och hjärtvägg. På grund av diverse omständigheter blir det ganska omöjligt att göra en sån förankring.

Det vi däremot kan göra är sätta tvärliggande reglar ca 0,5m från de bärande delarna för att sedan förankra det nya bjälken i den. Frågan är - blir detta tillräckligt bra? Totalvikten på badkaret som vi tänkte sätta in är ca 350kg (alltså 100kg över gränsen för hustillverkarens uppmaning för att sätta in en extra bärande bjälke.

För att underlätta har jag gjort en ganska simpel men tydlig bild på hur vi har tänkt.

Alla reglar är C24 220x45 och de ligger idag på cc 600. Även de nya rödmarkerade reglarna kommer ha samma dimension. Avståndet mellan bärande väggar är 4 meter.

Finns det någon duktig konstruktör som kanske kan ge svar på fråga? Tack på förhand!
 
  • Schematisk bild av bjälklagsförstärkning med rödmarkerade reglar mellan bärande väggar i hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Antar att ingen våga svara ifall skiten brister sen. :)

Jag tror att infästningen för balkskon till tvärbalkarna kommer att skada bärfastigheten mer än vad den korta längdsgående balken kommer att medföra. Risken att två av originalbalkarna knäcks på mitten minskar nog inte mycket med den balken du har ritat dit.

Jag hade istället limmat två balkar längsgående balk 6 och 7 i bilden, och sedan satt hålband runt om på ett par ställen för att tvinga ihop dem. och fäst det i ovankant för att få så lite risk för vågrät sprickbildning som möjligt. Kanske en tvärgående gängstav med muttrar på sidorna för att tvinga ihop den balken du limmade på. Eftersom det blir en drag-kraft på undersidan av balken hade jag satt dem 25% från botten ca 30 cm från kanterna, alltså inte i mitten där störst risk för fraktion finns.

Sen finns det ju andra regler för tvärbalkar för att göra golvet mer stabild för att inte få brister i tätskicktet för att golvsponten rör sig.
https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/
https://www.sakervatten.se/download...lagets-uppbyggnad-i-vatrumskonstruktioner.pdf

Sen kan du tänka att 350 kg någon halvtimme då och då är inte mycket vikt. 4 tjocka kompisar på besök som står på en lite plätt för att beundra en tavla. :)

Här är vårt golv, men det blev tvärbalkar var 50 cm innan golvet lades på, och det syns inte på bilderna. https://www.byggahus.se/forum/threads/var-badrumsrenovering-2014.252880/#post-2196523
 
  • Gilla
d0nnie
  • Laddar…
Det är ju inte så att du och badkaret kommer att rasa ner genom golvet utan förstärkning. Golvet kommer bara att svikta mer än vanligt och kanske göra så att klinkerplattorna lossnar. Kommer karet att stå längs med golvbjälkarna eller tvärs: mitt i rummet eller utefter en vägg?
 
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Antar att ingen våga svara ifall skiten brister sen. :)

Jag tror att infästningen för balkskon till tvärbalkarna kommer att skada bärfastigheten mer än vad den korta längdsgående balken kommer att medföra. Risken att två av originalbalkarna knäcks på mitten minskar nog inte mycket med den balken du har ritat dit.

Jag hade istället limmat två balkar längsgående balk 6 och 7 i bilden, och sedan satt hålband runt om på ett par ställen för att tvinga ihop dem. och fäst det i ovankant för att få så lite risk för vågrät sprickbildning som möjligt. Kanske en tvärgående gängstav med muttrar på sidorna för att tvinga ihop den balken du limmade på. Eftersom det blir en drag-kraft på undersidan av balken hade jag satt dem 25% från botten ca 30 cm från kanterna, alltså inte i mitten där störst risk för fraktion finns.

Sen finns det ju andra regler för tvärbalkar för att göra golvet mer stabild för att inte få brister i tätskicktet för att golvsponten rör sig.
[länk]
[länk]

Sen kan du tänka att 350 kg någon halvtimme då och då är inte mycket vikt. 4 tjocka kompisar på besök som står på en lite plätt för att beundra en tavla. :)

Här är vårt golv, men det blev tvärbalkar var 50 cm innan golvet lades på, och det syns inte på bilderna. [länk]
Nu är det så att lösningen blev lite annorlunda men eftersom jag inte fick svar här skapade jag en annan tråd. Ta gärna en titt och berätta vad du tycker om lösningen (finns 2 sidor i tråden) https://www.byggahus.se/forum/threads/baerande-bjaelklag-foer-badkar.329054/page-1#post-3121259
 
Man blir skrämd när man ser de botade hålen... Men jag tror att din lösning, att skruv-limma bjälkar mot de existerande är det bästa du kunde göra!
 
  • Gilla
d0nnie
  • Laddar…
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Man blir skrämd när man ser de botade hålen... Men jag tror att din lösning, att skruv-limma bjälkar mot de existerande är det bästa du kunde göra!
Ja, tydligen så ska man kunna borra 70mm i 220 bjälkar utan att påverka bärförmågan... Så länge man borrar i mitten av bjälken d.v.s.

Sen tycker jag ändå att de kunde tagit det lugnare med antalet hål :(
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.