SysterNett SysterNett skrev:
Var bor du och när satte du ner dem? Jag tänker frostskador tillsammans med stark vårsol
Tujor odlas utomhus året om och behöver därför inte avhärdas, de får inte frostskador på samma sätt som lövfällande buskar och träd.

En förutsättning för att vårsol skall skada tujor är att tjälen ligger kvar i marken när solen börjar värma. Barren värms upp av solen och växten vill ta upp vatten men det är omöjligt om marken är frusen, då uppstår tjältorka.
 
Marike
R RoAd skrev:
Jag beställde 120 stycken för tre år sedan och fick exakt 120 st. 119 överlevde och en var antagligen död vid leverans p.g.a. en trasig lastbur (den ersattes utan problem).

Jag tror inte att plantskolorna i allmänhet räknar med att deras produkt är "trasig". Om man får 20% fler plantor levererade för att det är vad de räknar med i "svinn" skulle jag välja en ny leverantör nästa gång.
Den du fick ersatt blev förmodligen ganska dyr om man räknar med logistiken. Jag tycker det är logiskt att skicka med några extra, men 7st som i mitt fall tyckte vi också var tilltaget. Kan kanske bero på att de var på klump, några av dem såg ganska illa behandlade ut och hur länge de legat på pallen vet man ju inte. Antingen har de gjort bedömningen att flera kommer att dö eller har de räknat fel. Jag är i alla fall nöjd och ser inte varför man skulle byta leverantör för att man fått för många.
 
  • Gilla
Skunk
  • Laddar…
R
Marike Marike skrev:
Den du fick ersatt blev förmodligen ganska dyr om man räknar med logistiken. Jag tycker det är logiskt att skicka med några extra, men 7st som i mitt fall tyckte vi också var tilltaget.
Ja, den kostade säkert en del extra även om de hade sin egen lastbil i närheten för leverans till en annan kund. Men jag tror att i längden så sparar de in det eftersom det lär ha varit ett undantag.

Detta är väl ingen skillnad mot andra företag och jag kan inte på rak arm komma på några andra som konstant skickar med fler produkter än det är beställt.

Marike Marike skrev:
Kan kanske bero på att de var på klump, några av dem såg ganska illa behandlade ut och hur länge de legat på pallen vet man ju inte. Antingen har de gjort bedömningen att flera kommer att dö eller har de räknat fel. Jag är i alla fall nöjd och ser inte varför man skulle byta leverantör för att man fått för många.
Inte specifikt för att de levererat för många utan för anledningen till att de gjort det. Tydligen behandlar de sina plantor så dåligt att de räknar med att upp till var femte är så skadad att de kommer att få ersätta dem? Jag beställer hellre från ett företag som levererar så pass bra kvalitet att de inte räknar med att ersätta några alls :)
 
M Marie321 skrev:
Hej!
Köpte 70 st thujor (150-175cm) i klump på plantskola i våras. Vi grävde ett dike, la bra jord där i och planterade thujorna omgående. Satte dit bevattningslang och vattnade ordentligt. Nu börjar thujor dö, 18 st är helt bruna nu. Vad gör jag för fel??? Går det att rädda dem eller de är kört? Köpt för stora plantor? Dem står i slänt och där är mycket lerig jord också.
Vad skall jag göra? Alla tips mottages. Är mycket ledsen för över thujorna och hoppas att fler inte kommer dö.

[bild]
Oj, så trist! Jag är inte växtkunnig, men har som husägare varit med om en hel del Thujor.

Först o främst; står de sjuka nära varandra, eller spridda? Spridda tyder på redan sjuk växt. Står de tillsammans lutar det åt planteringen.

Kolla vad säljaren säger om garanti att växterna var friska o kom från seriös odlare.

Sen är det dags att kolla om det är hundar som använder det som pinkeplats. Hundurin är skarpt.

Sen om det är utmed väg; brukar det saltas mot halka? Vad innehåller slänten för jord; var kom den ifrån?
Ev ta jordprov.

Har du kollat om någon i. Ärhrten använder Roundup el liknande gift som flyger till växterna?

Ett tips är att kolla ev elledningar i marken som kan inverka.

Sista tipset är att kolla om det går Curry-linje där.
 
  • Haha
faf
  • Laddar…
Jag tror, av det jag läst här, att du har dränkt dem. Ditt dike samlar vatten och den leriga jorden runt omkring blir för tät för att vattnet ska rinna undan.

Mitt råd, som du sannolikt inte vill följa, är att gräva och luckra och mylla ner kompost i jorden utanför diket. På det sättet kan rötterna få luft och plats att sträcka ut sig. Jag har räddat flera häckar på det sättet.

Min erfarenhet är att iaf under tiden vedartade plantor ska etablera sig är en perennrabatt intill betydligt bättre än gräsmatta eller hårdgjord yta.

Vattna hellre rejält en gång per vecka första året än hela tiden. Speciellt i lerjord.

De bruna är förmodligen bortom räddning, tyvärr.
 
F FruNilsson skrev:
Oj, så trist! Jag är inte växtkunnig, men har som husägare varit med om en hel del Thujor.

Först o främst; står de sjuka nära varandra, eller spridda? Spridda tyder på redan sjuk växt. Står de tillsammans lutar det åt planteringen.

Kolla vad säljaren säger om garanti att växterna var friska o kom från seriös odlare.

Sen är det dags att kolla om det är hundar som använder det som pinkeplats. Hundurin är skarpt.

Sen om det är utmed väg; brukar det saltas mot halka? Vad innehåller slänten för jord; var kom den ifrån?
Ev ta jordprov.

Har du kollat om någon i. Ärhrten använder Roundup el liknande gift som flyger till växterna?

Ett tips är att kolla ev elledningar i marken som kan inverka.

Sista tipset är att kolla om det går Curry-linje där.
Hej!
Det finns ingen logik i hur dem dött, inte när en väg/salt. Tomterna är nya, asså vi fixade trädgården detta året och gräset är nyplanterat även grannen, ingen round up iheller. Inga hundar som kissar på dem iheller!
Ingen garanti men ska få ett bra pris på nya av plantskolan
 
Jiji Jiji skrev:
Jag tror, av det jag läst här, att du har dränkt dem. Ditt dike samlar vatten och den leriga jorden runt omkring blir för tät för att vattnet ska rinna undan.

Mitt råd, som du sannolikt inte vill följa, är att gräva och luckra och mylla ner kompost i jorden utanför diket. På det sättet kan rötterna få luft och plats att sträcka ut sig. Jag har räddat flera häckar på det sättet.

Min erfarenhet är att iaf under tiden vedartade plantor ska etablera sig är en perennrabatt intill betydligt bättre än gräsmatta eller hårdgjord yta.

Vattna hellre rejält en gång per vecka första året än hela tiden. Speciellt i lerjord.

De bruna är förmodligen bortom räddning, tyvärr.
Jag tror du har rätt... jag har vattnat för mycket, dem har inte torkat upp emellan tror jag.
I början vattna jag 1 gång i veckan men sen började vissa att gulna att få ökade jag som tusan och sedan dess har det varit stora pölar ..
ingen garanti från plantskolan
 
Näring, vatten och sol. Det kräver alla växterna. Jag är INTE trädgårdsexpert men när vi planterar nya växter använder vi ny jord, mulljord och kogödsel. Det som har fungerat för oss är att gräva stora hål, lägga i ny jord och ko gödsel i botten, jord runt växten man har satt i hålet, lite mer jord och kogödsel och mulljord på det så att det inte stinker gödsel och för att hålla fukten. Det var näringsdelen. Sedan vattna, vattna, vattna så att växterna 1) överlever och 2) sätter rötter. Extra viktigt då vi har haft regn-fattiga somrar så naturen har inte skött bevattningen åt oss. Sista ingrediensen är solen. Den har varit väldigt generös de senaste åren så mer vatten måste växterna ha.

Om man planterar många växter som till en ny häck, ja då blir det väldigt många säckar jord och kogödsel. Det går inte att snåla med det.

När det gäller våra befintliga växter ser vi till att de får ny jord. Vi använder inte de här blåa närings- eller gödselpellets eller liknande. Om vi vill tillsätta ännu mer näring än det som finns i färsk jord använder vi kogödsel. När vi tillsätter mer jord och eventuellt även kogödsel är vi väldigt generösa med det. Inte bara några plutt-mängder. Vi lägger på ordentligt och vattna ordentligt så att jorden sjunker ned och näringen når växten.

Jag är amatör trädgårds "mästare" men det funkar.
 
Mats-S
Om man har tid att vänta så är det oftast säkrare att köpa mindre (yngre) plantor. Då har dom större chans att rota sig ordentligt och man får snabbt en balans mellan rotsystem och grenverket över jord.
Gödslar man för mycket för att det ska växa snabbt riskerar man även då att inte få balans mellan rötter och grenverk, då dör växten eftersom rötterna inte orkar med allt över jord. Kogödsel är nog det ultima, precis som det skrivs i tidigare inlägg.
Allt det här innebär givetvis att det tar några år extra för häcken att nå önskad höjd, men när det väl gjort det så blir den motståndskraftig, fin och tät :)

Inget svar på din akuta fråga, men ett litet råd för framtiden ...
 
Eftersom en del är garanterat döda så gräv upp några och kolla på rotklump resp i gropen her vått det ärtor du vattnat för lite vid plantering och sedan för mkt,viktigt vid nyplantering att rotklumpen får stå i en hink vatten 10min för att bli genomblöt
 
sorry fel I texten " hur vått det är ,tror"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.