är det pga dåligt underarbete?? har borstat med stålborste och torkat med vatten. :( räcker det med att slipa bort och tvätta med målarsoda tror ni?
gamla rejäla vattenfyllda element är det :confused:
 
Slipa av elementet lite försiktigt med slip papper och torka av med någon form av lösningsmedel eller målarsoda så du får bort slipdamm och fett.
Är all färg borta är det dumt att torka av med vatten då det börjar att rosta och vatten tar inte bort fett.
Lycka till. :)
 
  • Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
Tack för hjälpen!
 
Glömde att fråga vad du använder för färg till elementet ?
Är ingen målare men jag tror att man ska ha färg för metall när man målar element.
 
Det finns färg som heter "elementfärg".
 
jag har såklart använt elementfärg, men har slarvat med förarbetet så det blir att göra om och göra rätt
 
Behöver mer hjälp :(
slipade bort den gamla lösa färgen ordentligt med slippapper, sedan tvättade jag noga med målarsoda och tvättade bort målarsodan igen. målade noga med elementfärg och
nu ser mitt element ut såhär, vad kan jag göra?

1407218418119.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har förmodligen använt en vattenbaserad elementfärg direkt på rent järn som då har rostat pga av vattnet.
Du måste grunda rent järn med en lösningsmedelsbaserad grundfärg för järn först.
Som slutfärg använd helst en lösningmedelsbaserad färg. Skillnaden på elementfärg oavsett vatten eller lösningsmedelsbaserad är att elementfärg gulnar ej av värmen vilket andra färger brukar göra. Speciellt vita kulörer.
 
oceanis skrev:
Du har förmodligen använt en vattenbaserad elementfärg direkt på rent järn som då har rostat pga av vattnet.
Du måste grunda rent järn med en lösningsmedelsbaserad grundfärg för järn först.
Som slutfärg använd helst en lösningmedelsbaserad färg. Skillnaden på elementfärg oavsett vatten eller lösningsmedelsbaserad är att elementfärg gulnar ej av värmen vilket andra färger brukar göra. Speciellt vita kulörer.
Tack för hjälpen oceanis! :)
åkte till flugger och fick tips om hammerit så jag hoppas verkligen att detta blir bra nu.
 
Hammerite ska man använda med försiktighet. Det är en silikonbaserad färg vilket innebär att när man en gång målat med den så är det bara det som gäller framöver. Det är helt omöjligt att måla med något annat än Hammerite på Hammerite och det är i princip lika omöjligt att ta bort alla silikonrester om man måste måla med något annat.

Jag skulle inte använda Hammerite på något inomhus, möjligen järndetaljer utomhus men även då med tvekan.

Det jag kommer göra med det rostiga elementet i garaget som jag ska måla snart är att köra med stålborste på borrmaskin för att få bort allt löst. Sedan spraymåla med rostskyddsprimer, alltså sådant som alla som lagar rost på bilar använder. Därefter blir det elementfärg.

Mvh
Fred
 
Konstigt förlag från Flugger för dom har ju rostskyddsprimer i sitt produktsortiment som är avsett för grundning och skall övermålad med annan färg. Hammerit ger dig nya problem så lämna tillbaka den och få deras alkydbaserade rostskyddsprimmer istället.
 
Men va f*n?! de sa inget om att det inte gick att måla över, bara att det var smidigt för det var färg och tog rosten samtidigt så det lät ju toppen, har redan målat baksidan av elementet med detta. Men kanske är bättre att ta rostskyddsprimer och färg på framsidan, vi har ett gammalt hus så vill ju ha fina element när de är så iögonfallande...
 
lilla frugan skrev:
Men va f*n?! de sa inget om att det inte gick att måla över, bara att det var smidigt för det var färg och tog rosten samtidigt så det lät ju toppen, har redan målat baksidan av elementet med detta. Men kanske är bättre att ta rostskyddsprimer och färg på framsidan, vi har ett gammalt hus så vill ju ha fina element när de är så iögonfallande...
Fortsätt inte med Hammerit om du vill måla med annan färg ovan på.

Jag kollade och det står väldigt tydligt på Hammerits hemsida under FAQ att detta inte går, så visa det för färgaffären om dom har en annan åsikt. Det finns ingen färg som "tar" rosten men vissa går bättre än andra att måla direkt på rost. Men slipa rent om du vill ha det snyggt och hållbart.
 
Redigerat:
Hej

Jag målade ett element med Hammerit för 5-6 år sedan. Planen var som ett "quick-fix" tills elementet skulle bytas ut. Jag var inte särskilt noga med underarbete, utan borstade av det lösa och lite målartvätt på det.
Resultatet blev över förväntan och elementet har fått vara kvar. Jag kan väl tillägga att jag har bergvärme så jag är inte orolig att färgen skall gulna pga höga temperaturer.

//Kliff
 
Kliff skrev:
Hej

Jag målade ett element med Hammerit för 5-6 år sedan. Planen var som ett "quick-fix" tills elementet skulle bytas ut. Jag var inte särskilt noga med underarbete, utan borstade av det lösa och lite målartvätt på det.
Resultatet blev över förväntan och elementet har fått vara kvar. Jag kan väl tillägga att jag har bergvärme så jag är inte orolig att färgen skall gulna pga höga temperaturer.

//Kliff
Jodå färgen fungerar bra i sig på både lite rostigt och icke rostigt järn men problemet är om man vill måla över med någon annan färg för att få en annan stil eller kulör så går det dåligt.
Så det är inget fel på Hammerit färgen, men som grund till annan färg är den mycket dålig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.