Arbete som inkluderar både renovering av kök med slipning och målning och dessutom golvläggning - låter lite för bra för 50' ? Eller är det jag som är förblindad av min trakts hantverkspriser?

Trist att det blev som det blev 🤐.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Arbete som inkluderar både renovering av kök med slipning och målning och dessutom golvläggning - låter lite för bra för 50' ? Eller är det jag som är förblindad av min trakts hantverkspriser?

Trist att det blev som det blev 🤐.
50´är för slutfakturan. Antar att det har varit några fakturor före det.
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Oavsett vad. Om firman ifråga tyckte att de utan problem skulle lösa saken och särskilt om man vidtalat "problemet" så vill jag nog påstå att de antingen ljuger eller så är det deras första arbete någonsin.
I ett hus som kanske rör sig en del så vill jag nog påstå att det i princip är omöjligt att slippa sprickor på dylika "nakna" spånskiveväggar.
De som säger att det ska gå med rätt metoder har antagligen hus som inte rör sig så mycket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Men är det verkligen spånskivor som man har målat?

Isf kommer det att spricka varesig du vill det eller inte. Spånskiva är ett levande material och detta blir effekten.
Har fått svar från företaget nu och de har satt gips ovanpå spånskivorna, men jag misstänker att gipsskivorna också rör sig och att de skarvarna inte är åtgärdade ordentligt?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Cosmo89 skrev:
Har fått svar från företaget nu och de har satt gips ovanpå spånskivorna, men jag misstänker att gipsskivorna också rör sig och att de skarvarna inte är åtgärdade ordentligt?
Bra då var det som vi flesta hoppades på och anade.

Då är det troligtvis för att man satt skarvarna vid fönstret som gör det. Då kan det spricka även om man har remsa inspacklat.

Som någon skrev ovan är det isf kanske bäst att sätta in åtgärden till våren då det har torkat som mest och inte borde dela på sig mer.

Det gäller för mig också isf som har 2 sprickor i olika rum.
 
yonna yonna skrev:
Arbete som inkluderar både renovering av kök med slipning och målning och dessutom golvläggning - låter lite för bra för 50' ? Eller är det jag som är förblindad av min trakts hantverkspriser?

Trist att det blev som det blev 🤐.
Haha, ja det kanske var jag som uttryckte mig otydligt? Vi har gjort en större renovering där kostnaden gick på bra mer än 50' :D och där vi har betalat 2 av 3 fakturor, där vi nu har slutfakturan kvar på uppskattningsvis 50'
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
C Cosmo89 skrev:
Har fått svar från företaget nu och de har satt gips ovanpå spånskivorna, men jag misstänker att gipsskivorna också rör sig och att de skarvarna inte är åtgärdade ordentligt?
Då har inte företaget följt monteringsanvisningarna om hur man ska gipsa… man sätter inte upp gipsskarvar längs en dörr/ fönsteröppning utan man går in över öppningen och sågar upp gipsen…
Så då har vi indentifierat problemet det var ju bra😉
Då kan du med gott mod hålla inne med pengarna tills dom har åtgärdat detta, köp inte att det kommer att hålla med väv eller något annat trolleri utan det behövs gipsas om på dessa ställen om det ska hålla över tid…
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C Cosmo89 skrev:
Har fått svar från företaget nu och de har satt gips ovanpå spånskivorna, men jag misstänker att gipsskivorna också rör sig och att de skarvarna inte är åtgärdade ordentligt?
Som redan sagts , gipsskivorna skulle förskjutits så de inte går längs med fönster och dörr, utan skarvats över fönster/dörr. Mao inte fackmannamässigt. Jag hade vävat hela ytan med armerings duk och målat om. Sprickorna är kvar under, men de syns inte. Sprickor kan komma även vid korrekt förskjutning om det rör sig i materialen. Gjorde en liten vägg i källaren, remsade och spacklade efter konstens alla regler. Sprack ändå inom 1 år. Den var ihop med trapp, så säkert lite vibrationer och rörelser. I övrigt har jag använt easy up microlit på husets samtliga väggar. Har säkert gjort 400m2 väggar. En del har suttit i över 15 år, en del mindre än 1 år. Har inga synliga sprickor någonstans. Då det är uppenbart att de har skarvat gipsen fel, så hade jag krävt en sådan åtgärd av firman, på deras bekostnad. Betydligt enkalre och billigare än en omgipsning. Även om de skulle göra det, så lär de i så fall kräva extra om det skall vävas, då det inte är standard.
Jag hade hållit inne slutbetalningen tills samtliga tvister är åtgärdade.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
C Cosmo89 skrev:
Haha, ja det kanske var jag som uttryckte mig otydligt? Vi har gjort en större renovering där kostnaden gick på bra mer än 50' :D och där vi har betalat 2 av 3 fakturor, där vi nu har slutfakturan kvar på uppskattningsvis 50'
Här kommen en montageanvisning ifrån en leverantör…
https://www.knauf.se/wp-content/uploads/2021/06/montage-av-gipsskivor.pdf
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Bra då var det som vi flesta hoppades på och anade.

Då är det troligtvis för att man satt skarvarna vid fönstret som gör det. Då kan det spricka även om man har remsa inspacklat.

Som någon skrev ovan är det isf kanske bäst att sätta in åtgärden till våren då det har torkat som mest och inte borde dela på sig mer.

Det gäller för mig också isf som har 2 sprickor i olika rum.
Tack för svar!

Då detta som sagt är runda 1005 i den här renoveringshistorien (allt drog igång i april, skulle vara klart i maj, men pga ständigt återkommande problem har arbetet dragit ut tills nu med lite sommaruppehåll) är vi rätt trötta på att ha med dessa herrar att göra. Jag funderar därför på om det är rimligt att be dem göra ett avdrag på slutfakturan för att istället kompensera?

När vi tittar närmare så ligger skarvarna där vi ändå tänkt ha gardiner. Så även om det stör mig att de finns, så kommer de nog i realiteten inte synas så bra
 
C Cosmo89 skrev:
Hej!

Vi har spånskivor i vårt hus vilket ställer till det för oss med många rätt fula sprickor i skarvarna som resultat. Vi har själva testat lite olika varianter men inte helt lyckats, vilket vi ändå nöjt oss med som lekmän och har glatt gått vidare med våra liv :)

I våras tog vi in en firma som renoverade vårt kök, inkl slipning och ommålning av väggar, där just detta spånskive-skarvar kom på tapeten. De försäkrade oss då att dessa skulle hanteras på ett bra sätt. Klipp till i dag, när det har dykt upp sprickor på lite olika ställen på köksväggarna. Att jag kan leva med mina egna tillkortakommanden som hobbyrenoverare är en sak, men jag förväntar mig ändå mer av proffs.

Vi är överlag, tyvärr, väldigt missnöjda med våra hantverkare, och detta är i så fall bara ett i raden av en mängd andra klagomål vi har haft. OBS, vi är inte alls petiga, men de har bl.a. repat våra fönster, målat om dammiga fönsterkarmar utan vare sig tvätt eller grundmålning innan, lagt nytt golv rakt över det gamla golvet trots att de skulle rivt det ursprungliga mm.

Jag är med andra ord rätt less på att ha med de här att göra, då många fel som vi har påpekat har tagit x antal rundor av omgörning innan det blivit rätt.

Jag har ännu inte betalt slutfakturan (ish 50' skulle jag uppskatta) och jag tänker nu att det bästa väl vore att få detta åtgärdat innan dess? Alternativt, med tanke på hur mycket strul som har varit (ovan exempel är, tyvärr, bara en liten del) - är det rimligt att t.ex. kräva prisavdrag på slutfaktura för att man vill betala en annan firma att göra om det? Förtroendet för dessa är minst sagt i botten.

Jag har påtalat problemen för firman, dock inte fått svar än. Känner att jag gärna vill ha lite kött på benen då jag misstänker att det kommer bli utrymme för diskussion.
Har dom använt pappersremsor eller glasfiberremsor. Om dom varit proffs hade dom satt microlit (en slät väv) då syns sprickor mindre.
 
Hade liknande problem med ett hus jag ägde tidigare. Fick råd att skruva ordentligt skivorna, dvs 5cm mellanrum mellan skruvarna, där det spricker. Vi hade dock tapet men samma fel, tapeten sprack.
Så jag skruvade, spacklade och tapetserade om. Efter det hade vi huset ett par år och inga sprickor fram till att vi flyttade.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Som redan sagts , gipsskivorna skulle förskjutits så de inte går längs med fönster och dörr, utan skarvats över fönster/dörr. Mao inte fackmannamässigt. Jag hade vävat hela ytan med armerings duk och målat om. Sprickorna är kvar under, men de syns inte. Sprickor kan komma även vid korrekt förskjutning om det rör sig i materialen. Gjorde en liten vägg i källaren, remsade och spacklade efter konstens alla regler. Sprack ändå inom 1 år. Den var ihop med trapp, så säkert lite vibrationer och rörelser. I övrigt har jag använt easy up microlit på husets samtliga väggar. Har säkert gjort 400m2 väggar. En del har suttit i över 15 år, en del mindre än 1 år. Har inga synliga sprickor någonstans. Då det är uppenbart att de har skarvat gipsen fel, så hade jag krävt en sådan åtgärd av firman, på deras bekostnad. Betydligt enkalre och billigare än en omgipsning. Även om de skulle göra det, så lär de i så fall kräva extra om det skall vävas, då det inte är standard.
Jag hade hållit inne slutbetalningen tills samtliga tvister är åtgärdade.
Tack för svar!

Jag bad om ett förslag på hur de kan justera fakturan mot att lämna sprickorna utan åtgärd. Hans förslag var att dra av 5000 kr, med utgångspunkt i att ska ta 4 h arbete för två man. Känns spontant väldigt lågt?

Ditt förslag låter ändå som ett ganska harmlöst ingrepp, dvs man slipper att behöva riva och gipsa om, spackla och slipa? Är som sagt trött på att ha en dammig byggarbetsplats hemma... Kan verkligen vara något för oss att titta på!
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
C Cosmo89 skrev:
Det vet jag ej. Microlit

Tack för svar!

Jag bad om ett förslag på hur de kan justera fakturan mot att lämna sprickorna utan åtgärd. Hans förslag var att dra av 5000 kr, med utgångspunkt i att ska ta 4 h arbete för två man. Känns spontant väldigt lågt?

Ditt förslag låter ändå som ett ganska harmlöst ingrepp, dvs man slipper att behöva riva och gipsa om, spackla och slipa? Är som sagt trött på att ha en dammig byggarbetsplats hemma... Kan verkligen vara något för oss att titta på!
Du kan föreslå microlit i hela rummen och ommålning, samt ett avdrag på säg 15tkr för att det är felaktigt utfört samt för allt lidande ni har haft..
Tycker inte att ni ska släppa för lätt då detta kommer att påverka er vid en försäljning att det är sprickor pga. Felaktigt gipsade väggar..
 
  • Gilla
Solar53 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du kan föreslå microlit i hela rummen och ommålning, samt ett avdrag på säg 15tkr för att det är felaktigt utfört samt för allt lidande ni har haft..
Tycker inte att ni ska släppa för lätt då detta kommer att påverka er vid en försäljning att det är sprickor pga. Felaktigt gipsade väggar..
Oj, lite skillnad mot avdrag på 5000 mot att lämna det obehandlat...!

Pratade dock med min man nu som menar på att de inte alls har gipsat, i motsats till vad byggarna påstår. Jag tog vad byggarna sa för sant och tänkte inte på att dubbelkolla det med min man som har haft bättre insyn i bygget. Tydligen ska de ha spacklat direkt på vår gamla vävtapet (som satt direkt på spånskivor) och satt pappremsor i skarvarna. Han får ringa upp byggchefen och höra närmare om det här...
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.