Claes Sörmland
Claes Sörmland
Intressant dom från MÖD i frågan. D S ärver en fastighet där det förekommer miljöfarlig deponi som kommunen konstaterat åtta år tidigare. D S får enligt egen uppgift inte kännedom om detta trots att sopor ligger helt öppet på fastigheten. Värmdö kommun utför sanering och vill ålägga D S att betala för kalaset. MÖD beslutar att D S inte ska betala eftersom kännedom om deponin saknades.

http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Domstolar/markochmiljooverdomstolen/M 4696-14.pdf

Arvet komplicerar frågan eftersom att undersökningsplikten är mer begränsad än vid köp.
 
M
patriklarsson skrev:
Visste om vad? Att marken behöver saneras eller att det funnits förorenande verksamhet tidigare på platsen? Var går gränsen?
Skulle tro att all mark runt gamla mackar behöver saneras om det inte gjorts.
Lär ju vara många som känner till att det funnits en bensinmack där tidigare?
Var går gränsen för undersökningsplikten?
Är knappast ett dolt fel i mina ögon.
Om man vänder på det, kan man ju köpa vad som helst o säga att man inte visste något? Knappast troligt.
Om ägaren nu sagt att vattnet är dåligt, skulle jag först tagit reda på varför!
Ska man bo där vill man ju ha bra dricksvatten. Inte bli sjuk?
Bara mina reflektioner.
Det står väl väldigt klart och tydligt "kände till föroreningen", är väl inte så mycket att tolka?

En vattenanalys gjordes ju av vattnet och det visade på höga halter av järn och hummus, vilket gjorde det otjäneligt. Att då spontant göra utvärderingar om hur vida det finns drivmedel i marken eller inte ser jag som att det ligger utanför ramen även för fördjupad besiktning.
 
Om vattnet är otjänligt och man planerar att bo där. Sedan kommer grannen och berättar att det legat en mack där. Då kan det ju inte ha varit så svårt att ta reda på innan köpet?
Hur ska man sen kunna bevisa vare sig man kände till eller inte föroreningen vid köpet? För vad man skriver i en forumstråd?
Säljaren har ju sagt att vattnet är dåligt.
Det kan ju tolkas som att det är förorenat? Säljaren kanske menade det eller till och med sa det. Ord mot ord..
 
patriklarsson skrev:
Om vattnet är otjänligt och man planerar att bo där. Sedan kommer grannen och berättar att det legat en mack där. Då kan det ju inte ha varit så svårt att ta reda på innan köpet?
Kanske inte, frågan är om man kan anses ha skyldighet att kolla upp sådant innan. Det står ju faktiskt inget om några långtgående undersökningsplikter som det gör för tex fuktskador och sådant vid husköp.
 
Jag skulle aldrig köpa en mark utan att ringa kommunen och fråga om de ser någor udda som skulle kunna försvåra framtida planer. Ex vad är det för markförhållanden i området, finns det vattendrag nära som innebär högskyddsnivå och påverkar avloppsbygge. Är hus k-märkta och annat som förhindrar bygglov. Har det funnits industrier/näringsverksamhet av olämplig art, ex bensinstation tidigare. Det tar 5 minuter.
Det är också troligen större problem än en fuktskada.
Det är ju offentliga uppgifter.
 
patriklarsson skrev:
Jag skulle aldrig köpa en mark utan att ringa kommunen och fråga om de ser någor udda som skulle kunna försvåra framtida planer. Ex vad är det för markförhållanden i området, finns det vattendrag nära som innebär högskyddsnivå och påverkar avloppsbygge. Är hus k-märkta och annat som förhindrar bygglov. Har det funnits industrier/näringsverksamhet av olämplig art, ex bensinstation tidigare. Det tar 5 minuter.
Det är också troligen större problem än en fuktskada.
Det är ju offentliga uppgifter.
Det är du nog rätt så ensam om att göra!
 
  • Gilla
Gizmokvack
  • Laddar…
Det är ALLTID lätt att vara efterklok! Jag tycker synd om TS som drabbats av detta!
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Andelen av dom som kollar upp allt runt tomten är nog väldigt liten.

När det gäller bensinen i vattnet kan det aldrig bli ett dolt fel för det hade lätt kunnat upptäckas genom att bara lukta på det men det kan vara till en fördel att säljaren uppgav att vattnet var dåligt och TS uppfyllde sin undersökningsplikt genom att ta en vatten analys och få tillbaka det och det visade på hög järnhalt och höga humusämnen dvs att det var dåligt.
Jag anser att säljaren har mörkat bensinen i vattnet genom att bara säga det var dåligt utan ett ljud om bensinen i det utan undanhåller det så TS bara tar en vanlig vatten analys.
Säljaren kan bli sanerings skyldig iom han mörkade men det ligger i grå zonen.
Min gissning är att om man tar det till rätten blir det en förlikning där man står för halva kostnaden var.
Detta är min högst personliga åsikt och värkligheten kan se annorlunda ut.

Jag hade som steg 1 kontaktat säljaren med ett erbjudande om att stå för halva kostnaden var bara för att få det ur världen utan att gå till rätten och dra på sig en massa kostnader.

Men först bör TS kolla vad det kostar att sanera jorden.
Borde gå att ringa till någon åvc som kan hänvisa en till var man kan lämna jorden.
Det behövs ingen sanerings firma utan det är ju bara gräva bort jorden.
Dock finns det säkert en massa kontroll krav att leva upp till som man bör kolla upp.
Hittade en uppgift på att det i snitt kostade 350 000 kr att sanera en bensin station.
 
Göran.W skrev:
Andelen av dom som kollar upp allt runt tomten är nog väldigt liten.

När det gäller bensinen i vattnet kan det aldrig bli ett dolt fel för det hade lätt kunnat upptäckas genom att bara lukta på det men det kan vara till en fördel att säljaren uppgav att vattnet var dåligt och TS uppfyllde sin undersökningsplikt genom att ta en vatten analys och få tillbaka det och det visade på hög järnhalt och höga humusämnen dvs att det var dåligt.
Jag anser att säljaren har mörkat bensinen i vattnet genom att bara säga det var dåligt utan ett ljud om bensinen i det utan undanhåller det så TS bara tar en vanlig vatten analys.
Säljaren kan bli sanerings skyldig iom han mörkade men det ligger i grå zonen.
Min gissning är att om man tar det till rätten blir det en förlikning där man står för halva kostnaden var.
Detta är min högst personliga åsikt och värkligheten kan se annorlunda ut.

Jag hade som steg 1 kontaktat säljaren med ett erbjudande om att stå för halva kostnaden var bara för att få det ur världen utan att gå till rätten och dra på sig en massa kostnader.

Men först bör TS kolla vad det kostar att sanera jorden.
Borde gå att ringa till någon åvc som kan hänvisa en till var man kan lämna jorden.
Det behövs ingen sanerings firma utan det är ju bara gräva bort jorden.
Dock finns det säkert en massa kontroll krav att leva upp till som man bör kolla upp.
Hittade en uppgift på att det i snitt kostade 350 000 kr att sanera en bensin station.
Men har jag missat att TS fått provsvar som säger att det finns petroleum i vattnet?
 
Claes Sörmland
Lite analys:

1. Finns det en tank på tomten?
Detta är nog det första som måste fastställas. En berättelse från grannen känns så där lagom säker. Nyligen har en nationell inventering gjorts av äldre miljöfarlig verksamhet. Så kontakta kommunen och ta reda på om de har kännedom om någon gammal tank på fastigheten. Om inte så vad andra sätt finns det för att konstatera närvaro/frånvaro av en tank? Syns anslutningar på markytan?

2. Finns av bensin förorenad mark/vatten på fastigheten?
Oavsett om tanken finns kvar eller inte så är av bensin förorenad mark och vatten något som måste saneras. Vattenanalys borde kunna visa detta. Kommunen kanske återigen kan bistå med information om det har bedrivits miljöfarlig verksamhet (bensinpump) på fastigheten.

Om jakande svar på 1 eller 2 så ska nog kommunen kontaktas så att de öppnar ett tillsynsärende.


3. Vem ska bekosta sanering av tanken?
Finns en gammal tank eller förorenad mark så ska den avlägsnas enligt miljöbalkens krav. Den som bekostar detta är verksamhetsutövaren (företaget/de enskilda företagarna som drev lanthandeln) om det skedde efter 1969. Finns företaget kvar / är de enskilda företagarna vid liv?

Om verksamhetsutövaren inte finns kvar så kan eventuellt TS få betala del av saneringen om han kände till föroreningen vid köp av fastigheten. Detta gjorde han uppenbarligen inte. Frågan är då om han kan förväntas känna till den genom sin undersökningsplikt vid förvärvet av fastigheten? Det beror nog helt på hur tydligt den förorenade tanken/verksamheten är dokumenterad i lättillgängliga kommunala register. Finns den inte dokumenterad så kan nog med säkerhet hävdas att TS inte förväntas få kännedom om detta vid sin undersökning av fastigheten. En annan aspekt är om bostadshuset ser ut som en bensinmack - då lär TS förväntas ställa en och annan fråga vid undersökningen.

4. Så hur ska tanken saneras om nu varken verksamhetsutövaren eller TS ska betala?
Ja, om karusellen nu dragits igång med kommunens miljönämnd, verksamhetsutövare saknas och TS inte känt till tanken. Hur går saneringen och tankens avlägsnande till då? Naturvårdsverket ger ut statliga bidrag för efterbearbetning av förorenad mark om tanken har läckt. Vem gör vad?
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
"Bara" gräva bort.. Joråsåatte... Det blir "några kubik"... ;)

350.000kr kan nog stämma på en modern bensinstation, stämmer kanske inte lika bra i det här fallet, här kan det bli hur billigt eller hur dyrt som helst, dock tror jag det senare då vattnet är kontaminerad, på den tiden som den här macken fanns så var saker och ting lite annorlunda mot nu. Jag är från branschen så jag har sett en hel del grejer.

I närheten av där jag bor sanerar dom en mack just nu där ett rör har gått hål på, dom verkar gräva och schakta i månader.
 
Redigerat:
Om du inte redan gjort det så analysera vattnet på alifater, aromater och BTEX. I och med gammal bensin så lägg till bly också. Kontakta t ex Eurofins, ALS eller Alcontrol så kan de skicka ut korrekt provkärl (mörk glasflaska med tättslutande lock. Spola vatten någon minut innan du tar provet, kallvatten är det som gäller.

Kontakta också ditt försäkringsbolag.
 
xdigger skrev:
[länk]
Din länk är trasig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.