H HEM2121 skrev:
Det jag lärt mig att golv inte ska gå sammanhängande i flera rum. Golvet kan då inte röra sig på rätt sätt. Att detta skulle märkas så snabbt tror jag dock inte. Kan det vara nivåskillnader mellan rummen, tänker eftersom det är mest där? Jag förstår att de vill veta och ta reda på var felet är men det är väl upp till de hantverkare som har lagt golvet att undersöka och rätta till så att det blir rätt?
Inga nivåskillnader då vi riktat golven i alla plan efter en och samma nivå :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
P Peter Petterson skrev:
Inga nivåskillnader då vi riktat golven i alla plan efter en och samma nivå :)
Då känns det ju det bara är rören kvar. Att själva parketten skulle expandera så mycket känns ju inte realistiskt. Det mellanrummen som man gömmer under golvsocklarna ska ju räcka och dessutom så har du ingen begränsning där heller eftersom parketten kan gå under väggen hos dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kan det vara så enkelt att det är fel på golvet?
Inte för att det behöver bero på priset. Men det är trots allt ett väldigt billigt golv, så kvaliteten kanske inte är den högsta. Tänker eftersom allt annat verkar vara väldigt påkostat och noggrant gjort och kontrollerat.
 
  • Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Då känns det ju det bara är rören kvar. Att själva parketten skulle expandera så mycket känns ju inte realistiskt. Det mellanrummen som man gömmer under golvsocklarna ska ju räcka och dessutom så har du ingen begränsning där heller eftersom parketten kan gå under väggen hos dig.
Eller fel på golvet 🤷‍♀️.

Lutar ju åt att ta ut en besiktningsman som endast besiktigar golv så får alla rätta sig i ledet efter hans utlåtande. Har ju magsår snart av detta
 
M Mortsken skrev:
Kan det vara så enkelt att det är fel på golvet?
Inte för att det behöver bero på priset. Men det är trots allt ett väldigt billigt golv, så kvaliteten kanske inte är den högsta. Tänker eftersom allt annat verkar vara väldigt påkostat och noggrant gjort och kontrollerat.
Ja jag är inne på den banan med ärligt talat,

Visst är golvet i det billigare segmentet men läste ju på och det var testvinnare i flera jämnförelser gällande slitage,lätt att lägga osv.

Har renoverat för 2.5 under 5 månaders tid. Och börjar bli riktigt matt.

Hade bokat byggstäd till Ons nästa vecka då jag räknat med att alla hantverkare skulle bli klara denna vecka.

Nu gick luften ur en kan man säga
 
  • Ledsen
  • Gilla
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, jag är starkare än de flesta...
Underlagsfoamen, Kährs tuplex, verkar vara 3 mm tjock. Då är det väl inte så konstigt att golvet flexar upp till ett par mm vid punktlast?
Vi la sådan foam i ett rum och har inga problem med svikt. Visserligen har vi även Kährs golv som låser på alla ledder, men jag tycker att det borde märkas om det sviktade sådär mycket pga foamen. Vi bytte inte ens undergolv, utan slätade bara ut det värsta med maskinhyvel och enstaka bitar lumppapp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fäster man inte plåtarna mot spånet nuförtiden? Ser ju ut att vara luft mellan plåt och spånskiva på flera ställen i dina bilder.
 
P para skrev:
Fäster man inte plåtarna mot spånet nuförtiden? Ser ju ut att vara luft mellan plåt och spånskiva på flera ställen i dina bilder.
Denna skulle absolut icke skruvas fästas enl leverantören 🤷‍♀️
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Ja jag är inne på den banan med ärligt talat,

Visst är golvet i det billigare segmentet men läste ju på och det var testvinnare i flera jämnförelser gällande slitage,lätt att lägga osv.

Har renoverat för 2.5 under 5 månaders tid. Och börjar bli riktigt matt.

Hade bokat byggstäd till Ons nästa vecka då jag räknat med att alla hantverkare skulle bli klara denna vecka.

Nu gick luften ur en kan man säga
Riktigt tråkigt läge, jag lider med dig 🙁

Jag har svårt att tro att det (bara) är golvets fel, det står ju ändå 14 mm på det. Eller är de väldigt ojämna undertill?

På vilken ledd ligger parketten relativt värmeslingorna? Går slingorna i samma riktning eller tvärs över?
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Denna skulle absolut icke skruvas fästas enl leverantören 🤷‍♀️
Vilken leverantör är det?
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Denna skulle absolut icke skruvas fästas enl leverantören 🤷‍♀️
Blir ju svikt om dom inte ligger kloss an?
Mina plåtar slog vi fast med klammer. 10-20st per plåt.
 
Har du mer golv kvar?
Sätta ihop någon kvm och se om det går att se något fel.
 
H
P para skrev:
Fäster man inte plåtarna mot spånet nuförtiden? Ser ju ut att vara luft mellan plåt och spånskiva på flera ställen i dina bilder.
Plåtarna ska inte fastsättas utan ligga lösa.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
H
P Peter Petterson skrev:
Eller fel på golvet 🤷‍♀️.

Lutar ju åt att ta ut en besiktningsman som endast besiktigar golv så får alla rätta sig i ledet efter hans utlåtande. Har ju magsår snart av detta
Ja, det kan ju vara ett alternativ att det är fel på golvet. Har du parkett över så sätt ihop dem på ett plant underlag och vad som händer efter några dagar, buktar de också? Kan vara värt att prova om det är möjligt.
 
H
P Peter Petterson skrev:
Ja jag är inne på den banan med ärligt talat,

Visst är golvet i det billigare segmentet men läste ju på och det var testvinnare i flera jämnförelser gällande slitage,lätt att lägga osv.

Har renoverat för 2.5 under 5 månaders tid. Och börjar bli riktigt matt.

Hade bokat byggstäd till Ons nästa vecka då jag räknat med att alla hantverkare skulle bli klara denna vecka.

Nu gick luften ur en kan man säga
Den som anlitar hantverkare eller gör det själv, den renovering som går utan problem, köp en lott, det bli garanterat vinst!😉😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.