Hmm, dages eldning avslutad:

Jag har konstaterat att pannan har en elektronisk begränsning vid 90grader..

Jag började eldningen med att fylla på systemet för att evakuera lite luft så det inte skulle störa, sedan laddade jag pannan och började resan mot 80grader, har bara 60graders termostat så det blir första anhalten..
Den resan gick faktiskt smärtfritt, när botten var 80 så stängde jag bypassen helt för att starta resan mot 90 grader..
Det gick förvånandsvärt bra faktiskt, det började bubbla så smått i pannan när toppen var uppe i 87 grader men det blir inte mer än just det småbubbel, vilket måste anses som normalt med så färskt vatten..

Jag kom faktiskt så långt som 92-91-91, fast då stannande fläkten men veden var i princip slut iallafall..

Så det blev en lyckad dag idag faktiskt...

en 72 graders termostat hade nog inte skadat..

Jag ska nog köra en påfyllning igen innan jag tänder nästa gång och se om det går lika smärtfritt då!!
 
stryp bypass så att mindre del av vattnet från panna går genom TV ventilen
detta gör att temperaturen kommer att stiga långsammare i början
-laddningen av tanken sker med en lägre temperatur
 
Va! fyller du vatten var gång du ska elda? Värför då?
 
Jag behöver inte strypa min bypass, den håller sig konstant på 60 grader tills botten är över 60 grader, mitt 22-rör fixar nog strypningen verkar det som.. Men jag hade nog nått maxtemp 90 lite snabbare om jag inte stängt av bypassen på slutet, så det kan nog vara idé nästa gång...

knekten: njae, är bara en liten gardering nu i början för att trycka ut ev. luft i toppen på tanken.. Jag behöver max pumpa i 2 liter..
 
d^_^b
Så där ja ! 22 röret ger strypning, bra ser ut att fungera
En 72 graders använder jag själv svartrör 3/4" strypt 1.5 varv 1" rör i stigare /retur
trots att mina rör är kopplade lite dumt (svängt U) fungerar det max 100c slutet system;)
fungerar säkert för dig också med 72:an -ger bara lite mindre marginal till max men det
går ju att åtgärda
Apropå tålamod å att det ska fungera perfekt första gången
får citera en Madam:
Ingen föds erfaren får jag bara lära honom så ska det fungera
det var ju trots allt första gången
Bra dag sover gott i natt :D
 
Du vinner inget med en 72-graders, mer än möjligtvis lite lägre verkningsgrad...
 
Det gick bra att få upp tempen EN gång :) När Matss sa åt mig at göra det.. Sen har det varit som vanligt igen, har kört ca 2h sen stannar cirkulationen igen..

Men jag har hittat en till sak som kanske kan vara boven, röret ut från pannan (stigaren) lutar lite svagt nedåt fram till 45-vinkeln, dvs att luften kanske stannar kvar i pannan? Blir lite fundersam om det kan vara det. Synd att jag inte såg det när jag var där å mixtrade sist =/
 
Hur mycket lutar det? Lika mycket som rördiametern?
 
Nej.. max 1 cm på 2 dm

Menar du att det borde fungera ändå?
Hmm, vet inte riktigt vart man ska leta för att hitta felet..
 
Eldar nu igen.. Suck..

När toppen på tanken kommit upp i 77-40-37, dvs brunnit i kanske 1 timme..

*Dunk* *Dunk* *Dunk*
Pannan sätter igång med sit dunkande igen, gick ännu sämre idag av någon anledning..
Kände på expröret där det kommer ut ur tanken, där var det iaf inte 77grader snarare 35, gjorde sen en liten påfyllning IGEN och efter ett tag kunde jag känna att tempen ökade i exputtaget, men jag har inte hört någon såndär luftrusning i expkärlet på ett tag. Fattar inte varför det inte vill fungera..

Tittade lite mer på rörlutningen idag ung 1/3 av diametern sjunker det före 45gradaren kommer.. Någonstans blir det en eller flera luftfickor, frågan är bara vart?
 
Kanske en ordentlig avluftning av acktanks topp,fatter inte hur du ska kunna tvinga luft/ånga neråt när du pumpar runt vattnet??
 
En fråga, vad är temperaturen på vatten in i resp. ut ur pannan? Har du termometrar som visar det? Och följdfråga skiljer sig dessa temperaturer vid normal drift och när det börjar koka/låta?
 
60 grader +/-2 grader in i pannan konstant..

I Pannan mellan 77-80 konstant om jag ställer den på 80 grader, vilket är fabriksinställningen..

Har faktiskt ingen temp på stigarröret ur pannan, men borde ju vara samma som panntempen..

Dom skiljer sig inget när det börjar koka, det bara börjar koka och panntempen ligger kvar på mellan 77-80, kanske panntermostaten är kass?? Eller så är det just där luften ligger ;)

Edit: Verkar som att panntempen stämmer, fast det dunkar i pannan fast toppen på pannan bara är 77 grader, ganska långt ifrån kokpunkten. Men eftersom cirkulationen förmodligen nästan står still s¨å är det säkert varmare längre in, men jag tycker att panntempen borde öka för det??
 
Redigerat:
I Pannan mellan 77-80 konstant om jag ställer den på 80 grader, vilket är fabriksinställningen
ts
Dum fråga ? fabriksins.är det när pumpen startar eller en utgång för shuntstyrning av laddning
pumpen måste gå hela tiden som du har eld/värme i pannan annars är risken att man får hot spots
lokalkok ,ställ ner inställningen lägre,(koppla en kontroll lampa på pumpen så du kan se att den har spänning )
Har själv upplevt samma problem visade sig vara ett relä som inte fungerade alla gånger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.