S sjoelund skrev:
Och bara för att en sommarjobbare i företaget inte klarar av att städa behöver det inte betyda att samtliga på företaget är dåliga. Så man kan ju klaga och be att de skickar någon annan.
Så är det självklart! Självklart fick de komma och dammsuga igen
Men tanken var att visa att även renodlade städföretag kan slarva
 
R Rd 350 skrev:
Bara ett städtips... Amoniak. Blanda "lagom" starkt med vatten, använd handskar, akta ögonen och ventilera ordentligt. Använder alltid det när jag målar ytor som varit i närheten av "stekfett". Man behöver sällan överdriva doseringen, det blir rent ändå.
Tack för tips! Ammoniak inhandlat! Ska testa späda med vatten och tvätta väggarna + tak under morgondagen. Enda jag funderar över är lukten. Hur länge hänger ammoniaklukten kvar? När vi exempelvis städat med ättika (både nu och tidigare) så luktar det ju lite i samband med att man städar, plus medan det torkar/avdundstar. Men efter ett par timmar eller ett dygn så luktar det ju ingenting alls. Är det samma med ammoniak?
B Bigfoot skrev:
Jag befarar tyvärr att du börjat i fel ände. Ni skulle tagit in på hotell i väntan på åtgärd i stället för att utföra diverse sanering själva. Risken är att hyresvärden kommer och inspekterar och tycker att det nu inte är "tillräckligt illa" för att sätta in ordentliga åtgärder. Och saneringsutgifter som ni haft på eget initiativ får ni antagligen ingen ersättning för.
Visst, vi hade kunnat ta in på hotell. Kruxet är/var dock att vi precis sålt vårt hus som måste tömmas och städas. Ingen möjlighet att flytta fram våra köpares inflyttningsdag. Det blev lite stress över att få alla möbler och saker flyttade till lägenheten. Hade vi haft bättre tidsrymd hade vi självfallet bott kvar i huset en längre tid, alternativt tagit in på hotell eller liknande. Hotell blir ju lite svårt dock med tanke på alla tillhörigheter vi hade i vårt hus... Magasinering av alla tillhörigheter som rymts i ett hus på 151 kvm är ju lite problematiskt tyvärr.

Förvaltaren var på besök idag. Han var inte särskilt tillmötesgående och gick nog in med inställningen om att vi inte skulle kompenseras. Han gav dåliga bortförklaringar och tyckte att lägenheten var i fint skick och utan lukt. Vi har fått bort den värsta odören som fanns i hall/vid ytterdörr, men vissa övriga områden har fortfarande en distinkt lukt. Han tyckte att det var helt normalt med tanke på att det bott personer med utländsk härkomst med annorlunda matlagning/kryddor än vad vi vanliga svenskar är vana vid. Jag frågade om han tyckte att det skulle vara lika okej om jag skulle kedjeröka inomhus i flera år så att röklukten sätter sig i väggarna. Fick bara som svar "ja, bara om du vädrar lite så..." För övrigt kände jag tydligt att han genomgående hade en "men lilla gumman"-attityd gentemot mig. Både jag och sambon hade en rad förberedda frågor, och han svarade nedlåtande mot mig (kvinna) medan han gav mer utvecklade svar till sambon - trots att jag är den av oss två som är mer insatt (inte illa ment mot sambon, men han är intresserad av andra saker här i livet, haha).

Han godtog dock vår önskan om att få ett nytt kylskåp, som även det luktar illa. Kylen är bara några år gammal, men stanken är ju inte så trevlig och man vill ju ogärna ha exempelvis en öppen saftkanna ståendes i kylen som riskerar att ta åt sig av stanken.

Trots att vi dokumenterat alla våra städtimmar och alla utgifter för både hyra av ozonmaskin och inköp av städprodukter så sa han att "städartiklar kommer ni ju ändå behöva använda framöver så det kan vi inte kompensera". Han var även fixerad vid att vi flyttade in ett specifikt datum. Och trots att vår städning har fortsatt efter inflytt så sa han att "det blir ju smutsigt när ni burit in era egna saker". Ja, förvisso stämmer det, men det är skillnad på vanligt damm och den ingrodda smutsen från förra hyresgästen som vi fortsatt gnugga febrilt varje dag.

Får återbetalning på en liten summa, men inte ens i närheten av vad som skulle vara rimligt. Han tyckte även att den tid vi lagt ned på städ var orimlig och att han inte kunde tro på den siffran vi angett. Vi beslutade oss i alla fall att sluta kriga med förvaltaren och fortsätta själva. Känns jävligt tråkigt. Man kan förstås driva detta vidare genom att kontakta andra instanser och/eller hyresgästföreningen. Men vad är det värt?

Vi kommer inte bo här för evigt, planerar för fullt för vårt kommande husbygge. Livet i lägenhet får ses som en parentes i livet helt enkelt. Oavsett lägenhetens skick så känner jag ju att jag själv pular på i min egen bostad istället för att kontakta vaktmästare/fastighetsskötare varenda gång jag vill/behöver undersöka något.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ta foton, dokumentera noga, spara en kopia av alla mail. Risken finns ni får stå för kostnader den dag ni flyttar annars.

Jag vet folk som fått betala för skador som fanns när de flyttade in.

Verkligen trist.

Tror det redan tipsats om allt, kaffe, bikarbonat, ättika, ammoniak, ozon, sprit. Såpa, kaffe, skålar med ättika och spray typ "sanera" kan nog lindra lite. Trist om era möbler mm tar åt sig av lukten.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
Även skriftlig dokumentation är hjälpsamt. Skriv ned, datera och spara.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ta foton, dokumentera noga, spara en kopia av alla mail. Risken finns ni får stå för kostnader den dag ni flyttar annars.

Jag vet folk som fått betala för skador som fanns när de flyttade in.

Verkligen trist.

Tror det redan tipsats om allt, kaffe, bikarbonat, ättika, ammoniak, ozon, sprit. Såpa, kaffe, skålar med ättika och spray typ "sanera" kan nog lindra lite. Trist om era möbler mm tar åt sig av lukten.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Även skriftlig dokumentation är hjälpsamt. Skriv ned, datera och spara.
Allt är givetvis dokumenterat. På tillträdesdagen fotograferade vi allt, både fotodokumentation av all kvarlämnad smuts och fotodokumentation av allmänt slitage och antal skruvhål i vägg etc. Detta bifogades tillsammans med tillhörande kommentarer och skickades per mail till hyresvärden som bekräftade att de fått mailet med bilder och kommentarer. Kommer givetvis spara dokumentet samt mailkonversationen (raderas ej ur mailmappen) för framtida behov när vi väl flyttar härifrån.

Även om den värsta stanken är borta så hänger det fortfarande kvar en viss lukt i ett område av lägenheten. Då förvaltaren för bostadsbolaget inte tyckte att spärrmålning eller vidare sanering/rengöring behövdes så kommer vi själva fortsätta med olika rekommenderade produkter (lukten finns där men han var nonchalant och tyckte inte att det luktade trots att det märks av...) Om det verkligen inte fungerar med städning så kommer det nog sluta med att vi själva spärrmålar. Jag har både målat och tapetserat många rum under de år vi ägde eget hus, så att köpa ett gäng färgburkar och måla lär inte vara några problem. Tyvärr är ju spärrfärg lite dyrare än vanlig väggfärg, så vi försöker hålla hoppet uppe om att fortsatt städning kommer få bort lukten.

Varför vi drar oss för att spärrmåla är pga. det illaluktande området är lokaliserat till hall och trappuppgång (lgh är uppdelad i två våningsplan). Det är framförallt vissa väggar som luktar illa (lukt av stekt lök, något som även liknar lukt av gammal svett, haha). Skulle tro att föregående hyresgäst inte använt tillräckligt drag i fläkten i samband med matlagning, och därför har de varma ångorna letat sig från köket och vidare uppåt till hall/trappuppgång (varm matånga letar sig uppåt). Då vägg-/takhöjden är väldigt hög på sina ställen i trappuppgången så är det lite svårt att nå, även med teleskopskaft till rollern.

Men vad säger man? Hoppet är det sista som överger en?

Vill även passa på att säga tusen tack till er alla som kommenterat i tråden och bidragit med väldigt bra tips och bra feedback!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Kan även tillägga att jag idag varit i kontakt med kommunens miljökontor beträffande OVK (obligatorisk ventilationskontroll). Framkom att senaste kontrollen utfördes 2018. Även om stanken inte sitter i ventilationen per se, så är ju en god ventilation viktig för inomhusmiljön och motverkade av eventuella lukter. De bifogade mig senaste OVK-protokollet från 2018 där det också framkom att nästa OVK skulle utföras 2021. Någon OVK har som sagt inte gjorts sedan 2018, trots att det borde ha gjorts en 2021 och en detta år (lagstadgat att OVK ska utföras vart 3:e år).

Fick vidare besked att miljökontoret har meddelat bostadsbolaget att OVK måste utföras inom 3 månader. Som sagt kommer en OVK sannolikt inte ha någon effekt på den kvarvarade lukten, men god ventilation är ju ändock viktigt.
 
Fast det bör ju påpekas att man kan sällan städa bort lukt..........Det sätter sig i allt under lång tid så har man städat bort det man kan så finns liksom inget mer att göra än att vänta ut det. Ozonmaskiner fungerar men de gör inte underverk om lukten satt sig i många material i rummet. Man kanske får behandla många ggr.....Så nån snabblösning finns liksom inte.
 
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Kan även tillägga att jag idag varit i kontakt med kommunens miljökontor beträffande OVK (obligatorisk ventilationskontroll). Framkom att senaste kontrollen utfördes 2018. Även om stanken inte sitter i ventilationen per se, så är ju en god ventilation viktig för inomhusmiljön och motverkade av eventuella lukter. De bifogade mig senaste OVK-protokollet från 2018 där det också framkom att nästa OVK skulle utföras 2021. Någon OVK har som sagt inte gjorts sedan 2018, trots att det borde ha gjorts en 2021 och en detta år (lagstadgat att OVK ska utföras vart 3:e år).

Fick vidare besked att miljökontoret har meddelat bostadsbolaget att OVK måste utföras inom 3 månader. Som sagt kommer en OVK sannolikt inte ha någon effekt på den kvarvarade lukten, men god ventilation är ju ändock viktigt.
Det med att ignorera kvinnan råkade jag utföra när jag köpte bil. Säljaren hon vara inte intresserad av min fru. Jag blir trött på sånt.

Det stora problemet med er lägenhet är att ni har varit så pass duktiga och städat och kört med ozon. Att Ni har helt enkelt gjort ett för bra jobb med städandet. Så när förvaltaren var på plats så vat det var det enkelt att inte "känna" någon lukt. Även om den fanns där.
Jag tror att du får vara lite obekväm. Men jag förstår ditt beslut att stanna. Man måste välja sina strider. Det krävs styrka att säga nix hit men inte längre.
Men å andra sidan.... Lite kan man tjata. Skicka ett mail till någon högre upp... Och berätta!
Men den lägenheten kan inte varit besiktigad...
 
S Stefan1972 skrev:
Fast det bör ju påpekas att man kan sällan städa bort lukt..........Det sätter sig i allt under lång tid så har man städat bort det man kan så finns liksom inget mer att göra än att vänta ut det. Ozonmaskiner fungerar men de gör inte underverk om lukten satt sig i många material i rummet. Man kanske får behandla många ggr.....Så nån snabblösning finns liksom inte.
Det drabbade området är ett område med målad vägg, vi har inga möbler inom det området. Försöker med fortsatt städning. Ozon är nog inget alternativ då första behandlingen gav noll effekt. Tråkigt då man ändå hört gott om det.
Om inte fortsatt städning ger effekt så målar vi över med spärrfärg. Även om det är så som du säger, att man sällan kan städa bort lukt, så vill vi ändå försöka. Risken är ju att lukten har "impregnerats" i den målade väggen (kanske även taket). Familjen som bodde här innan oss har åtminstone bott här i fyra år, så det är ju en lång tid som stanken byggts upp.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det med att ignorera kvinnan råkade jag utföra när jag köpte bil. Säljaren hon vara inte intresserad av min fru. Jag blir trött på sånt.

Det stora problemet med er lägenhet är att ni har varit så pass duktiga och städat och kört med ozon. Att Ni har helt enkelt gjort ett för bra jobb med städandet. Så när förvaltaren var på plats så vat det var det enkelt att inte "känna" någon lukt. Även om den fanns där.
Jag tror att du får vara lite obekväm. Men jag förstår ditt beslut att stanna. Man måste välja sina strider. Det krävs styrka att säga nix hit men inte längre.
Men å andra sidan.... Lite kan man tjata. Skicka ett mail till någon högre upp... Och berätta!
Men den lägenheten kan inte varit besiktigad...
Ja, helt rätt. Man måste välja sina strider även om det känns jävligt surt. Känns som att jag/vi gjort vad vi har kunnat. Känns bra i alla fall att jag fick gehör från kommunens miljökontor angående den icke utförda OVK;n. Det är ju fastighetsägaren som ansvarar över att kontrollerna ska genomföras. Även om det inte ger en direkt effekt på lukten så blev det kanske en liten "knäpp på näsan" att jag initierade att OVK måste göras inom kort för att fastighetsägaren ska undvika att betala vite. (Hoppas ni förstår hur jag menar).

Tror kanske också att vi städat för bra. Är väl ett gott betyg åt både mig och sambon, men fel av förvaltare/fastighetsägare att vi som nya hyresgäster ska få ta smällen och knappt få kompensation. Får kanske överväga att byta bransch och starta företag inom flyttstädning haha.
 
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Om inte fortsatt städning ger effekt så målar vi över med spärrfärg.
Om det vore en bostadsrätt skulle jag förstå dig men att börja spärrmåla en hyresrätt för att kunna bo där känns väldigt fel. 🤔
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om det vore en bostadsrätt skulle jag förstå dig men att börja spärrmåla en hyresrätt för att kunna bo där känns väldigt fel. 🤔
Tro mig, vi tycker likadant, men vad ska man göra.
Vi sålde precis vårt hus för att bo i lägenhet under en period. Planerar att bygga nytt hus inom de närmaste åren (målet är 2026). Det är inte oceaner av tid vi kommer bo här, men känns inte bra att bo i en lägenhet som luktar illa... Bostadsbristen är enormt stor här jag bor, så tillgång till hyresbostad är lång, och ett hus bygger man ju tyvärr inte på ett par dagar...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Thomas M och 1 till
  • Laddar…
Kan även tillägga att vi kände oss lite stressade angående vår husförsäljning då vi börjat få stora problem med sättningar. Bättre att sälja innan huset blev osäljbart pga. skadorna. Nu kunde vi sälja huset med en riktigt fin vinst så fanns ingen anledning att skjuta upp försäljningen. Hade läget varit annorlunda hade vi givetvis bott kvar i huset medan vi planerade för husbygge. Bygga nytt fanns ändå i våra tankar redan innan problemen med sättningarna uppdagade sig.
 
När det gäller hyresrätter ska mam egentligen alltid fundera över att måla om eller liknande. Eftersom rent ekonomiskt är det en förlust. Fastighetsägaren är den som får värdehöjningen. Å andra det finns det emotionellt värde i det hela. Som kan vara värt mer än pengar. Har man tänkt att bo kvar så kan det vara att göra det. Dock måste man tänka på vad man gör. Att göra om sovrummet i rött både golv tak och väggar. Det kommer bli en kostnad när man flyttat ut. Dock är det nog ganska få som har just det problemet. Vän av ordning påpekar att det blir en kostnad även om det är en br. Återigen hur man räknar. När du säljer din br så kan vinsten mycket väl påverkas negativt. Det blir alltså en kostnad i form av ett fsgpris. Men Ingen kan tvinga dig direkt att måla om.


Jag hade en hr. Som vi hade för avsikt att bara bo i tillsvidare. Vi gjorde ingenting mer än att bo där. Vi var väldigt sparsamma med hål i väggarna Inte slita mer än nödvändigt.
Vi var nog extrema för det var inte bara ett hål i väggarna när vi flyttade in.
Alltså jag skulle göra så lite som möjligt i lägenheten. Men man ska bo där trots allt. Om en hink med spärrfärg hjälper är det kanske värt det.

Du skulle egentligen behöva en besiktning som berättar att det luktar illa så ni slipper få skit för det sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.