Hej!

Jag och sambon (+ 2 barn) har precis sålt vårt hus och flyttat till hyresrätt medan vi planerar för husbygge.

Bostadsbristen är stor här jag bor, men tack vare måååååånga års köpoäng fick vi ett förstahandskontrakt till en lägenhet hos det kommunala bostadsbolaget. 168 kvm i två våningsplan. Byggnaden är uppförd 2013, och viss ombyggnation gjordes även 2020.

Livet utan hus, och livet som hyresgäst var inte smärtfri. Föregående hyresgäst hade inte städat och städbolaget som bostadsbolaget anlitade kunde inte städa. Utöver gegg och smuts hade lägenheten en hemsk stank. En riktig odör slog emot en direkt när man öppnade ytterdörren.

Föregående hyresgäst har ursprung från ett icke europeiskt land, och vi tror att den hemska stanken är från annorlunda matlagning. Hela nederplan (badrum/tvätt, öppen planlösning för kök/vardagsrum, samt ett sovrum) luktade hemskt illa. Även trappuppgången och området på övervåningen vid trappuppgången luktar illa.

Hela köket var indränkt i en hinna av fettigt matos. Nätfiltret till fläkten var så fettigt att det bildats stora fettdroppar på det. Hela undersidan/insidan av fläktkåpan var gul (även under nätfiltret), även överskåpens undersidor var gula av fettigt matos.

Då förvaltaren för bostadsbolaget är på semester står verksamheten i princip still tills 22 juli då han är tillbaka. Både vuxna och barn mår otroligt dåligt av att leva i denna odör. Vi har försökt göra det bästa av situationen och lagt ned extremt många timmar varje dag på att städa. Vi har skrubbat golv, väggar och tak i flera omgångar utan att lyckas få bort stanken. Har försökt med såpa, Ajax, målartvätt, diskmedel, bikarbonatlösning, luktborttagare, desinfektionsmedel och till och med ångmoppat utan nämnvärd skillnad.

Barnen gillar inte lukten och även min svärfar som inte är känslig och är relativt obrydd sa att det luktade illa direkt han klev innanför dörren.

Det är 7 dagar kvar tills förvaltaren är åter och tidigast då kommer ärendet börja handläggas. Om de bedömer att åtgärd krävs så kommer det ju dröja ännu längre tid… Hade detta rört sig om nikotin och en inrökt lägenhet så hade bolaget säkert åtgärdat, men detta är ju en helt annan stank.

Har försökt se över möjligheten att hyra något annat boende men bristen här är extrem.. och även om vi planerar för husbygge så bygger man ju inte hus på en natt.

Vad tror ni? Kommer de spärrmåla och byta ytskickt på nedervåningen? Kommer det fungera?

Mår så otroligt dåligt över situationen. Har alltid varit ängslig av mig samt väldigt mån om hygien och renlighet. Och nu ska man bo i detta stinkhål.

Förstår att ni inte kan hjälpa, men kanske någon varit med om liknande?
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
S
Jäkligt trist. Känns som att lägenheten behöver en större sanering precis som du säger. I min bok har hyresvärden levererat en lägenhet som inte går att bo i tills den blir sanerad på riktigt.

Givet att det är ett kommunalt bolag så kan väl inte hela verksamheten stå still under förvaltarens semester? Måste väl finnas någon som har jour/arbetar under semestern. Se till att få fatt på hen och ligg på hos bolaget.

Jag hade aldrig betalat hyra för denna tid och jag hade nog även försökt så att bolaget får lösa ett jourboende/hotell tills de ordnat upp lägenheten till ett skick som man kan förvänta sig. Lycka till, lider med er.

P.s. Ni borde även få betalt/nedsatt hyra för den tid ni lagt ner på städning.
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Jäkligt trist. Känns som att lägenheten behöver en större sanering precis som du säger. I min bok har hyresvärden levererat en lägenhet som inte går att bo i tills den blir sanerad på riktigt.

Givet att det är ett kommunalt bolag så kan väl inte hela verksamheten stå still under förvaltarens semester? Måste väl finnas någon som har jour/arbetar under semestern. Se till att få fatt på hen och ligg på hos bolaget.

Jag hade aldrig betalat hyra för denna tid och jag hade nog även försökt så att bolaget får lösa ett jourboende/hotell tills de ordnat upp lägenheten till ett skick som man kan förvänta sig. Lycka till, lider med er.

P.s. Ni borde även få betalt/nedsatt hyra för den tid ni lagt ner på städning.
Tro mig! Har ringt och mailat varje dag sedan vi fick tillträde. Kommunen är liten och är ansvarig på semester står det still. Administratören kunde boka städfirma, men som sagt var det inget vidare städföretag. De hade inte ens petat i fläkten som såg allra värst ut.

Förvaltaren ansvarar över större projekt, såsom saneringar. Är han borta godkännes ingenting tyvärr.
 
  • Ledsen
  • Arg
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Jäkligt trist. Känns som att lägenheten behöver en större sanering precis som du säger. I min bok har hyresvärden levererat en lägenhet som inte går att bo i tills den blir sanerad på riktigt.

Givet att det är ett kommunalt bolag så kan väl inte hela verksamheten stå still under förvaltarens semester? Måste väl finnas någon som har jour/arbetar under semestern. Se till att få fatt på hen och ligg på hos bolaget.

Jag hade aldrig betalat hyra för denna tid och jag hade nog även försökt så att bolaget får lösa ett jourboende/hotell tills de ordnat upp lägenheten till ett skick som man kan förvänta sig. Lycka till, lider med er.

P.s. Ni borde även få betalt/nedsatt hyra för den tid ni lagt ner på städning.
Hyran betalas i förskott. Dvs hyran för juli betalas senast sista juni. Givetvis ska vi kräva tillbaka pengar för hyran som redan är betald samt begära ekonomisk kompensation för all tid vi lagt på städning samt de alla liter med städprodukter vi lagt pengar på.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Har bokat/hyrt en ozonmaskin som jag kan hämta upp på torsdag eftermiddag. Hinner nog starta upp maskinen på fredag morgon.

Även om det kanske inte hjälper och lägenheten måste saneras så känns det som att detta är värt ett försök. Blir galen av den hemska lukten. Hela familjen mår dåligt av situationen.

Med tanke på hur segt hyresvärden jobbar så känner jag ju att jag måste göra något. Är det så att den inte fungerar, ja då har jag ändå försökt.

Kan inte fatta hur de kunde hyra ut detta stinkhål utan föregående sanering!
 
  • Ledsen
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Ska du använda ozonmaskin se då till att följa anvisningarna så du inte kör den för länge och att det är folktomt.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Ska du använda ozonmaskin se då till att följa anvisningarna så du inte kör den för länge och att det är folktomt.
Givetvis. Har sett till så att hela familjen har annat ställe att åka till medan maskinen jobbar.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Bostadsbristen är stor här jag bor, men tack vare måååååånga års köpoäng fick vi ett förstahandskontrakt till en lägenhet hos det kommunala bostadsbolaget. 168 kvm i två våningsplan. Byggnaden är uppförd 2013, och viss ombyggnation gjordes även 2020.
Lite OT, men vad kostar en relativt nybyggd hyreslägenhet på hela 168 kvm per månad?
 
Z ZipLock skrev:
Lite OT, men vad kostar en relativt nybyggd hyreslägenhet på hela 168 kvm per månad?
Betalar strax under 11k för lägenheten, 2 utomhusförråd och 2 bilplatser. Relativt billig hyra med tanke på storleken. En fyrarummare på 80-90 kvm går på drygt 8000 kr om jag inte missminner mig, och en vanlig trea på 75 kvm går på omkring 7000 kr.

Kan för övrigt uppdatera att vi allra senast skrubbat med "Lysol-wipes" och "Dax ytdesinfektion plus". Först en omgång med Lysol, och därefter moppat med microfiberduk indränkt i ytdesinfektion. Verkar vara det som kunnat råda bot på den värsta stanken (om det inte börjar odören krypa fram snart igen...). Ångorna av ytdesinfektionen är inte trevlig så man har fått pausa många gånger och vädra en del. Har skrubbat både de målade väggarna/tak och på vanliga papperstapeter. Ingen synlig skada på ytskikten trots icke-varsamt moppande femtioelva gånger.

Får se hur effekten är efter allt moppande med alkoholbaserade rengöringsmedel, men för närvarande har senaste strategin verkat lovande. Vill inte ta ut segern i förskott, men försöker känna mig hoppfull.

Ska bli spännande att se vad förvaltaren för bostäder säger nästa vecka då han är tillbaka. Kommer kräva kompensation för alla timmar vi städat och skrubbat, samt för alla rengöringsmedel (LITERVIS!!!) och microfiberdukar vi fått inhandla. Kan även tillägga att ozonbehandlingen gav noll effekt på stanken, tyvärr..
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Betalar strax under 11k för lägenheten, 2 utomhusförråd och 2 bilplatser.
Kan du bryta ner det till enbart lägenheten (för det är ju där du har problemet).
 
Reklamera flyttstädningen i första läget. Det finns etablerade metoder att få bort intorkat fett, bla pratats om på forumet (starkt alkaliska lösningar typ lut), detta ska en flyttstädningsfirma veta. Oavsett om en flyttstädningsfirma anlitats eller ej så är det underkänt, gör om gör rätt. Detta ska inte ni behöva fiffla med.

Ozonmaskiner etc är ett eventuellt sista steg efter att allt grundläggande städ är fixat vilket det inte verkar vara i ert fall.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Reklamera flyttstädningen i första läget. Det finns etablerade metoder att få bort intorkat fett, bla pratats om på forumet (starkt alkaliska lösningar typ lut), detta ska en flyttstädningsfirma veta. Oavsett om en flyttstädningsfirma anlitats eller ej så är det underkänt, gör om gör rätt. Detta ska inte ni behöva fiffla med.

Ozonmaskiner etc är ett eventuellt sista steg efter att allt grundläggande städ är fixat vilket det inte verkar vara i ert fall.
Hyresbolaget anlitade städföretaget, inte vi själva (föregående hyresgäst fick betala). Städföretaget var kasst, de påstod att fett och smuts var gammalt byggdamm/-smuts från byggperioden och inte gick att få bort. Och att fettet var ingrott i ytstrukturen och ej heller gick att få bort.
Skitsnack helt enkelt. Jag och sambon tog helt vanliga rengöringsprodukter och skrubbade och fick bort all fett och smuts! Städföretaget ville inte känna sig vid detta.

Då hyresbolagets ansvariga var på semester, och vi inte hade möjlighet att vänta (pga. vi säljer vårt hus och har ej möjlighet att skjuta upp försäljningen), så tog vi saken i egna händer. All fett och smuts har rengjorts och det enda som kvarstod var lukten som säkerligen var ingrodd i ytskikten (golv, väggar, tak).

Då ytorna var helt rena efter rigorös städning så försökte vi ozonbehandla (bekostade själv hyra av maskinen), tyvärr utan effekt.

Sökt runt på nätet efter olika procedurer för städning och vilka lämpliga produkter som kan användas vid sanering. Framkom att saneringsfirmor (ffa. amerikanska) använder sig av produkter innehållandes isopropylalkohol, gärna i hög alkoholprocent (99%) då det både har en fettlösande effekt samt luktborttagande effekt. Lukten som kvarstod var inte lokaliserad till köket, utan snarare vid lägenhetens ingång. Troligen har fläktfiltret varit så igensatt av allt fett, så att matos har letat sig ut i lägenheten och fastnat vid området vid ytterdörr och trappuppgången till lägenhetens ovanvåning (vi hade ingen lukt i köket efter rengöring av fläkt och ytorna i köket). Matoset har säkert letat sig uppåt (varmt matos stiger uppåt, och vill ventileras ut via ytterdörr samt uppåt i trappuppgången).

Nåväl. Det närmaste isopropylalkohol vi kunnat finna här jag bor är Dax ytdesinfektion plus, som innehåller både alkohol, samt en rengörande tensid som även återfinns i bl.a. diskmedel = smuts-/fettlösande. Kombinerade som sagt med Lysol då det ju också rengör, desinficerar, samt ska bekämpa dålig lukt.

Då situationen är som den är så tog vi saken i egna händer.. Inte helt optimalt, och hade läget varit annorlunda, och vi haft möjlighet att vänta så hade vi givetvis inte skrubbat oss svettiga dag ut och dag in.

Självfallet har vi fotodokumentation över den bristfälliga städningen och resultatet efter vår städning. Har även skrivit upp alla kostnader för alla produkter vi inköpt samt alla timmar vi lagt på städning. Kan lova er att hyresvärden (ett stort kommunalt bostadsbolag) kommer få det hett om öronen då vi kommer kräva kompensation.

Kan ju också tycka att ett städföretag som varit verksam i åtminstone 15-20 år bör ha kunskap, men tydligen inte... Det är illa när två helt vanliga privatpersoner gör jobbet bättre än ett etablerat företag som tillhandahåller tjänster såsom flyttstäd. Sedan ifrågasätter jag även föregående hyresgästers icke-förmåga av att städa en lägenhet. Ja, hela situationen har varit mycket märklig och vi har bokstavligt talat svurit och gråtit av frustration och ilska. Här har vi sålt vårt hus (sålde pga. sättningsskador i huset = bättre att sälja innan huset blir osäljbart), och planerat att bo i lägenhet ett par år medan vi planerar för husbygge.

Ska bli mycket spännande att se vad hyresvärden och förvaltaren för bostäder har för förklaring. De är åter 22 juli. Och har inte vår städning gett effekt på lukten så kommer vi, förutom ekonomisk kompensation, kräva spärrmålning och renovering av ytskikten...
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kan du bryta ner det till enbart lägenheten (för det är ju där du har problemet).
Timmen är sen så förlåt om jag inte förstår din kommentar. Men hur menar du?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Timmen är sen så förlåt om jag inte förstår din kommentar. Men hur menar du?
Vad kostar bara lägenheten om vi exkluderar parkeringsplatser och extra förråd?
 
D Dilato skrev:
Vad kostar bara lägenheten om vi exkluderar parkeringsplatser och extra förråd?
De båda förråden ingår i grundhyran, parkering betalar man extra för och kostar 200kr/st. Dvs. hyran ligger på ca 10500 kr.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.