Men bergvärme brukar inte bli så kostsamt i nybyggen inte om man jämför med pellets panna acktankar samt solpaneler i alla fall. I många nybyggda hus installeras ju en frånluftare men ska man ha Ftx så funkar inte det.
 
Man behöver inte nödvändigtvis "räkna hem" bergvärme. Bygger man nytt så ingår dessa 140000 i byggkostnaden och höjer husets värde.Allt annat "lappa och laga" som solfångare och braskaminer behöver man däremot räkna hem ordentligt innan man funderar på det.
Nytt hus och liten energiåtgång är det som talar emot bergvärme.

Visst kan man få en bra svensk pelletsanläggning för 70000-80000 med panna av modern allt-i-ett typ så man slipper tankar. Men då ska man ha intresse för eldningen så mycket att man sköter det hela själv. Pelletseldning är riktigt roligt för de som har den inställningen.
Finns ju de som installerar vedeldning i nya hus och det kräver jämfört med pelletseldning väldigt mycket mer arbete.

Ett förtydligande. Markvärme är samlingsbegrepp för både jordvärme och bergvärme.
 
Stoppa in världens vedanläggning med en "hörvel" till vedpanna.. (y) Nä skämt å sido. Med en så liten tomt som 1000 kvadrat och säkert grannar tätt inpå så blir minsta rök ur skorstenen ett samtalsämne. Så överväg om pellets verkligen är ett alternativ? Solvärmen skulle jag aldrig satsa på om man nu inte har ett intresse för tekniken och tycker det är roligt. (Är ju lika med vedeldning, är inget för latryggar precis).

Men någon brådska med borrning är det ju inte ännu.. Har vi tur blir det billigare i framtiden? http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6104139-gor-hal-pa-tre-timmar
 
Dra upp röret och återanvända foderrören ? Normalt är det krav på foderrör minst 2 meter ner i fast berg. Hos mig borrade dom på 1 dag gissningsvis 5-6 timmar inkl foderrörs montage men kan dom spara så mycket diesel borde priset kunna sjunka lite i alla fall. I dag ligger ju borrkostnaden på ca 1/3 del av hela installationen så väldigt mycket kommer inte totalen att sjunka.
 
Jag tror ändå att det kommer bli billigare och effektivare jord-/bergvärmeanläggningar i framtiden. Så i mina ögon ingen brådska. Eldar med ved bra länge till.. :cool:_
 
johanpelle skrev:
Man behöver inte nödvändigtvis "räkna hem" bergvärme. Bygger man nytt så ingår dessa 140000 i byggkostnaden och höjer husets värde.Allt annat "lappa och laga" som solfångare och braskaminer behöver man däremot räkna hem ordentligt innan man funderar på det.
Nytt hus och liten energiåtgång är det som talar emot bergvärme.

Visst kan man få en bra svensk pelletsanläggning för 70000-80000 med panna av modern allt-i-ett typ så man slipper tankar. Men då ska man ha intresse för eldningen så mycket att man sköter det hela själv. Pelletseldning är riktigt roligt för de som har den inställningen.
Finns ju de som installerar vedeldning i nya hus och det kräver jämfört med pelletseldning väldigt mycket mer arbete.

Ett förtydligande. Markvärme är samlingsbegrepp för både jordvärme och bergvärme.
Det tycker jag är ett felaktigt resonemang. Självklart skall en ekonomisk jämförelse utföras där olika uppvärmningssystem ställs emot varandra. I ett nytt hus är det inte alls självklart att markvärme är det bästa ur ekonomisk synvinkel.
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
I ett nytt hus där man måste bygga lite större för att få plats med ett pannrum är det nog väldigt svårt att räkna hem annat än värmepump om man räknar lite seriöst på det har man möjlighet till markvärme så brukar det inte bli så dyrt heller gräver gör man på 1-2 dagar. Klart att värmepumparna blir effektivare ska man vänta tills utvecklingen stannar av får man nog vänta länge och ser inga tendenser till att det skulle nån större skillnad på priserna det är nog som med allt annat det blir dyrare.
 
Hur är det med värmepumpar om man kombinerar dem med solvärme? Jag tänker att "gratis varmvatten" mer än halva året är inte fel men måste en värmepump gå kontinuerligt för att inte ta skada. Ungefär som en A/C i bilen som man inte bör stänga av under vinterhalvåret för att inte den skall ta skada. Jag har en familj med fru och fem döttrar så "gratis varmvatten" känns inte helt oviktigt.

Vårt planerade hus skall gå i gammal stil och befinna sig på landet så alternativ uppvärmning utan elanslutning är inte helt ointressant. Med det menar jag vedspis i köket och kamin i allrummet (eventuellt kopplad till acctank)
 
Angående röken som blir av en pelletspanna, bara där slår det nog stop. Sedan så kanske man inte orkar hålla på med hanteringen av pellets i framtiden heller. Huset blir nog dessutom mera svårsålt om det står pannor och tankar i tvättstugan också.

Jag ska ta in offerter på både bergvärme och luft/vatten.
 
Inga problem med att vp står halva året en modern vp motionerar cp samt växelventil så dom inte ska kärva. Det är inte så dumt med alternativ värme det uppskattas vid ström avbrott. En vanlig kamin bör räcka bra visst man får inte samma komfort som med en vatten buren men ska man ha en sån brukar det krävas cp som behöver ström men visst det finns ju fina elverk. Jag behöver el för att kunna elda bra eftersom ved pannan har fläkt och laddomat 21 och det löser jag med elverk som även ordnar kyl/frys men skulle jag bygga nytt hade jag nog nöjt mig med några fotogenkaminer som reserv.
 
jensaro skrev:
Vad är den uppskattade årliga energianvändningen relaterad till värme/VV.

Ju snålare hus, ju svårare blir det att räkna hem de lite kostsammare alternativen, särskilt bergvärme. Om du sparar 5-6' kWh/år tar det ett tag att räkna hem BV installerad och klar... Du får ju inge ROT heller...
Jag vet faktiskt inte. Just nu bor jag i hyresrätt, så jag har ingen aning om vad vi ligger på i dagsläget heller..
 
Men ska du bygga nytt brukar det krävas nån typ av energi beräkning har du ingen sån ?
 
Ju fler uppvärmningsalternativ du lägger in ju dyrare blir det utan att du får ut mycket av de extra kostnaderna i form av billig uppvärmning. Vedspisar och kaminer är dyra saker om det ska gå att elda i dem.
Utgår du från kostnaden för din tilltänkta pelletsanläggning och lägger till vad en Lohberger vedspis och en bra kamin kostar så är du uppe i det pris du får betala för bergvärmeinstallation. Då har du tokbilligt varmvatten hela året.

Solvärme blir inte "gratis varmvatten" utan för de flesta som tagit banklån till sina dyra solfångare är det här gratis varmvattnet dyra droppar som de billigare skulle ha fått från en elberedare.
Solfångarna har en begränsad livslängd och varar inte i evighet som många trodde.
Förbrukar man mycket varmvatten sommartid och stänger av det ordinarie värmesystemet tror jag faktiskt att en värmepump för framställning av varmvatten blir en billigare lösning. Exempelvis Nordenberedaren som också kan kompletteras med varmluftskonvektor. Finns ett par andra modeller också i prisläge 20000-30000.
Elpriserna brukar vara lägst på sommaren.
 
PAF skrev:
Hur är det med värmepumpar om man kombinerar dem med solvärme? Jag tänker att "gratis varmvatten" mer än halva året är inte fel men måste en värmepump gå kontinuerligt för att inte ta skada. Ungefär som en A/C i bilen som man inte bör stänga av under vinterhalvåret för att inte den skall ta skada. Jag har en familj med fru och fem döttrar så "gratis varmvatten" känns inte helt oviktigt.

Vårt planerade hus skall gå i gammal stil och befinna sig på landet så alternativ uppvärmning utan elanslutning är inte helt ointressant. Med det menar jag vedspis i köket och kamin i allrummet (eventuellt kopplad till acctank)
Solfångare sparar väldigt lite köpt energi i ett system med värmepump som bereder tappvarmvatten. Återbetalningstiden blir längre än 40 år.
Detta problem när det gäller kombinationen med värmepump gäller inte enbart solfångare.
 
smurfen72 skrev:
Men ska du bygga nytt brukar det krävas nån typ av energi beräkning har du ingen sån ?
Vi ska bygga till våren/sommaren 2014, så det finns tid att fundera.
Vi håller på att skissa och rita på huset.
Jag vill gärna kolla på många olika uppvärmningsalternativ.

Blir det luft/vatten så tänker vi köpa en större täljstenskamin typ Tulakivi. Dels för att avlasta systemet på vintern när vi är hemma, och dels för mysfaktorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.