Fick för någon vecka sedan delar av huset att slocka då vi körde spishäll, ugn och tvättmaskin samtidigt. Ringde elektrikern för att fråga vad som kunde ha hänt då vi inte förstod något av varför det blev svart, ingen av "flipparna" i elskåpet hade slagit ifrån så vi visste inte hur vi skulle ordna det.

Enligt elektrikern så skulle vi förstå att vi köpt en alldeles för kraftig spishäll för vårt hus (nybyggt Eksjöhus, inflyttade för en månad sedan). Det var alltså hällens effekt som gjort så huvudsäkringen ute i elskåpet gått. Vi fick till svar att vi bör ha valt 20a istället för 16a vid installation (hade ingen aning om att man kunde välja olika).

Pratade med säljaren om det och han lät förvånad då ingen, förutom de med stora garage, brukade beställa 20a. Då känns det konstigt för oss att behöva uppgradera till 20a om det endast hänger på en spishäll?

Vi har "vanliga" vitvaror från Whirlpool, kyl/frys A++, Micro i liten modell, ugn i normalmodell 73liter, diskmaskin från siemens med a++, tvätt 8kg a++ och tork 8kg a++ från Whirlpool.. Samt då "monsterhällen" enligt elektrikern, en Whirlpool på 8000w (78 cm bred).
Den hällen som normalt ingår i huset är en Miele på 7600W (78 cm bred).

Vi har varken garage eller carport just nu till huset. Hur har det gått och hur har ni andra gjort som har nybyggda hus? Har ni behövt det dyrare och rejälare 20a abonnemanget?

Känns vettigare att isf köpa en ny häll om den nu är så kraftig (inget vi visste eller tänkte på när vi köpte den).
 
borde väl framgå av dokumentationen för hällen vad den kan kräva för säkringar? 8000w säger ju ingenting om ni nu inte körde allt samtidigt då? Alla plattor och ugnen på fullt skaft.
 
Får kolla i instruktionsboken för hällen. Jag körde bara en platta på medelvärme samt ugnen på 200 grader. Enligt elektrikern spelade det ingen roll om man körde boost på alla plattor samtidigt eller en platta, då den förbrukade ungefär samma hela tiden. Jag har ingen koll på om det är så eller inte.
 
har ni allt på samma fas kanske?

jag har 16A kör nibes 12kw värmepump och har varit rädd att vi inte ska klara oss med 16A

men det verkar fungera med tvättmaskin torktumlare spishäll ugn kaffebryggare och diskmaskin samtidigt.
 
Om du fördelar hela effekten på 8000 W på tre faser jämnt så blir det ju drygt 11 A i varje fas. Då är det inte alltför mycket plats i en 16 A säkring för ytterligare effektslukare som ugn och tvättmaskin.
Ni kan förstås säkra upp till 20 A (vilket är väl det mest vanliga i villor, och lämpligt när ni funderar på framtida ökningar) men då måste även kabeln mellan huvusäkringen och elcentral vara anpassad. A++ har inget med effektbehov att göra utan med elförbrukning över ett år.
Vad gör man med 8000 W? Helstekta grisar?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Att hällen skulle dra lika mycket oavsett vad som är påslaget måste vara rena nyset. Vår häll drar 10,8 kW om allt är på max, så med två ugnar på det och värmepump o s v så hände det ibland tidigare att våra 25A-säkringar gick innan vidgjorde en "smart" fördelning mellan faserna.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi har fjärrvärme i huset, vet inte hur effekten för detta ser ut? Om man jämför med värmepump som många använder? Drar fjärrvärme mycket ström för att drivas och värme upp huset? Det är vattenburen värme i huset (golv). Inga separata värmeslingor för toalett utan dessa värms också med vatten via fjärrvärmen i golven.

Hällen mig veterligen är specad till 8000w men det som är konstigt är ju att den inte bör anses som "en grotesk häll" i jämförelse med standardhällen från Miele som är specad till 7600w.

Som jag förstår det är elskåpet ganska redo för 20a och vi väldigt enkelt skulle kunna skaffa detta istället. Men känns onödigt om vi inte behöver det eller om det är en häll som orsakar det för då kan vi ju byta häll.

Men när man läser om det på internet så verkar ju många köra med 20a eller mer, enligt säljaren så var 16a det normala och då förstod jag inte varför vi skulle dra onormalt mycket. Men börjar förstå att det är lite med 16a om ingen annan kör med det nästan.
 
då drar värmen ingen el förutom någon ynka cirkulationspump, ungefär som en lampa..

då ska 16A absolut räcka till om det är bra fördelat över faserna.
 
Skaffa en enkel trådlös effektmätare, bla Ikea säljer dessa. Montera den på din elmätare i fasadskåpet och du får direkt information om hur mycket total effekt dina prylar drar.
 
Det var den känslan jag hade av fjärrvärme, att det inte bör dra så mycket på själva strömmen. Så det var ju bra att veta.

Har bara hänt en gång att det slagit ifrån på ca 1,5 månad som vi bott i huset. Så vi får avvakta och se om det händer igen, har köpt säkringar och lagt i säkringsskåpet ute om det skulle hände igen iaf. Annars får jag ringa och uppgradera till 20a om det skulle visa sig att det behövs, skall bygga carport med förråd till sommaren och då kanske lite ytterligare el tillkommer. Dock mest i form av någon lampa eller några ledspotlights i carporten. (Samt motorvärmaruttag, som kan dra rätt friskt förstås).
 
etompau skrev:
Skaffa en enkel trådlös effektmätare, bla Ikea säljer dessa. Montera den på din elmätare i fasadskåpet och du får direkt information om hur mycket total effekt dina prylar drar.
Smart, en sån ska jag kolla efter!
Kan man se om någon fas kör på mycket hårdare än de andra också eller får man totala förbrukningen för alla 3 faser?
 
Du skall kanske börja med att kontrollera hur hällen är ansluten. Om den är inkopplad med bara enfas, och på samma fas som ugnen, så kanske du kan få den här effekten.


En platta/kokzon drar en viss ström när den är igång oavsett om den går på medelvärme eller max/min. Skillnaden ligger i hur länge den är igång. Vid medelvärme ligger den kanske på i 20s, av i 10 - 20s. Om du kokar upp en kastrull med vatten så går den nästan oavbrutet på max effekt i kanske 3 -5 minuter, tills vattnet kokar. Den kan ha korta avstängningar på 5 - 10s under uppkokningen för att den inte lyckas överföra full effekt till kastrullen.


Om du lägger upp en bild på elcentralen här, och helst på förteckningen över vilka säkringar som går till vad, så kan vi troligen utreda hur den matas.

Om någon skall kunna se om hällen är inkopplad på en eller två faser, skulle man behöva öppna anslutningen på hällen (brukar vara en liten lucka där kabeln går in) och titta. Om du lägger upp vilket typbeteckning det är på hällen så kan det ge en ledtråd huruvida den är enfasinkopplad eller ej.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Den mäter normalt via en blinkande lysdiod på elmätaren och då får du totaleffekten.
 
Av stora förbrukare, vad var igång när felet inträffade?
Stora, är hällen, ugnen, mikrovågsugn (igång), dammsugare, kaffebryggare etc. Du behöver inte fundera över vilka lampor, datorer, mobillladdare osv, dessa drar försumbart med ström.

Du har inte en Tessla på laddning utanför huset?
 
Ska kolla på detta och kan försöka fota lite hemma sen "hempularen".

De stora förbrukarna som var igång Häll, ugn och tvättmaskin. Förutom det var köksfläkten igång också men den förstod jag det som att den inte var så effektslukande.

I elskåpet inne med alla flippknappar så är de uppdelade i rader med jordfelsbrytare, kan man i det se vad som är inkopplat på varje fas, om alla "stora" ligger på samma fas osv?

Tyvärr ingen Tessla :(! Ingen motorvärmare/kupevärmare inkopplad vid tidpunkten heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.