Glömde skriva att vi använde C28/35 betong i garagedelen, det var vår gjutare som insisterade på att vi skulle ha ett snäpp bättre kvalitet där.
Dessutom vill jag tipsa om att göra så fin yta som möjligt på golvet om ni inte ska lägga klinker eller liknande. Vårt golv är i stort sett spegelblankt och behandlat med Lithurin, det är stor skillnad på hur lättstädat golvet blir när jag jämför med tidigare garage,
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ok, för att minska skammen så får ni ett par bilder på lyften, men i övrigt är det bara plast på väggarna och taket är omålat.

007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image--1889134095.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jarlh och 3 till
  • Laddar…
LillaMini skrev:
Större risk med en Scania (eller Volvo FH) eftersom sambon är yrkeschaufför.

Men on topic så ska man definitivt fundera på exteriören av garaget. Insidan ska ju visserligen vara funktionell, men det ska inte vara på bekostnad av att det hamnar något i stil med två ihopbultade sjöfartscontainrar på tomten. Det lär nog grannarna kunna irritera sig på, och bor man i detaljplanerat område kan det nog vara en bra idé att försöka hålla sig lite väl med grannarna :p
Säg inte det! Det här garaget bygger på containrar som jag fattat det (var lite många sidor att gå genom alla...)

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=6489&postdays=0&postorder=asc&&start=0

;)

/F
 
Japp. Det är 4 containers som bildar sidorna i det bygget. Förvisso kläddes de väl in men ändå. Praktiskt med ett svets och kaprum i plåt tex
 
Jo tack, jag vet... Min sambo har sett det och tycker att det vore en bra lösning, men något dylikt på tomten kan han glömma! :x

Gabbe1: Är det ert hus som är på bloggen husetihorn1?
 
LillaMini skrev:
Gabbe1: Är det ert hus som är på bloggen husetihorn1?
Japp,
Jag hade gärna haft en byggtråd här oxå, men då frugan skapat en blogg så nöjer jag mig med att slänga in lite sporadiska bilder ibland.
 
Ah, då såg jag rätt :) Då får man gratulera till ett fint hus i Sveriges vackraste län (y)
 
intressanta inlägg. Vi får inte bygga samman, därför gör vi inte det. Vi vill maximera byggrätten, men till slut blir all tför dyrt om vi maximerar allt. Skulle vilja kunna bygga en bra vin med förvaring eller ett sovloft i framtiden. Vad bör jag då tänka på nu?
 
Tänk på att det kostar pengar att ha bråttom. På allt arbete över ROT-avdragsnivån som ni gör nu får ni betala fullpris, och allt material som ni behöver får ni köpa från bygghandeln till ordinariepris. Kan ni gå och påta själva eller jobba vidare senare då ni har nytt ROT-avdragsutrymme, och kan ta god tid på er att leta material till rätt pris så kan ni spara mycket pengar.

När det gäller garaget så hade jag nog gjutit en ordentlig isolerad platta, lagt in golvvärmeslangar men bara låtit de sticka upp där fördelaren ska sitta, låtit byggarna fixa ett klimatskal men struntat i isolering och låtit det vara ett kallgarage och valt den enklaste och billigaste slagport som går att hitta. Och senare köpt in isolering när det dyker upp ett parti på blocket och isolerat själv eller med ROT-avdrag och uppgraderat porten när den där helautomagiska guldpläterade porten med brutna köldbryggor går att få till halva priset. Osv. Dvs skjut upp allt som inte är direkt olämpligt att skjuta upp.
 
Man får väll bara ROT om garaget sitter ihop med huset ?
 
Två portar är ofta sämre än en stor eftersom man har en karm i mitten.
Besvärligt när man bara vill ha in en sak som är bredare än 1 port.
Sen en dörr är guld värd finns inget besvärligare än att behöva öppna porten bara för att gå in och hämta eller lämna någonting och det gör man ofta har man inte möjlighet att sätta dörr på sidan så finns det fina portar med integrerad dörr.
 
Angående takhöjd så två gånger om året vill ni kanske stå i garaget och byta däck på bilen(eller när dom blivit slitna), gissar att en suv fjädrar ut ganska långt innan däcket lämnar marken, bara en tanke så inte takboxen tar i taket innan däcket lämnat golvet =)
 
Hej!

Vi har funderar mycket på en bred eller två mindre. Två mindre är snyggare, och grannarna slipper se allt skit på den sida som kommer bli slarvsidan.

De snickare vi funderar på att anlita har vi fullt förtroende för och de har byggt vårt hus och har många bra lösningar och frågor till oss. Frågan är bara om vi kan pruta ner dem lite?
Hur lång tid tar det att bygga lösvirke?
 
SC Aero skrev:
Man får väll bara ROT om garaget sitter ihop med huset ?

eftersom vi bygger nytt kan vi inte nyttja ROT. Då måste huvudbyggnaden vara minst 5 år.
 
Jag tycker att 2 smala portar är bättre än en stor. Smaksak... Visst kan det vara bra någon gång ibland att ha en stor öppning, men inte alltid. Tänk vinter, -20° ute och du öppnar porten för att köra in eller ut, hela garaget blir snabbt kallt med en stor port. Men visst kan det vara bra andra gånger, det är bara att fundera på vad NI vill ha. Jag tycker det är snyggare och mer praktiskt med 2 vanliga portar, andra inte. Och jag väljer slagportar framför takport varje dag i veckan, men det är också en smaksak... Välj vad ni själva vill ha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.