Hej!
Vi kommer bygga garage under sommare/hösten och vet eg bara att vi ska ett garage som är lika stort som detaljplanen tillåter, 60 kvm, Vi har tänkt oss:
7m brett *8 m långt,
2-bils
förråd om ca 12 kvm längst in.
3 liggande fönster på ena sidan i garaget
2 portar
Mina frågor jag funderar över är:
hur högt bör ett garage vara invändigt?
hur högt om vi har en ngt större bil, (läs SUV)
hur högt om jag vill hänga upp en takbox och enkelt kunna montera den från taket på bilen
vilken platta/kvalitet på platta behöver jag?
eftersom vi kan men inte har ork och tid att själva göra jobbet, ska vi då köpa en materialsats och låta ngn bygga åt oss, eller ska vi låta snickaren bygga på egen hand, eller köpa färdigkapade lösvirke som är måttbeställt och låta snickare bygga?
helt enkelt hur skulle ni göra?
Vi kommer bygga garage under sommare/hösten och vet eg bara att vi ska ett garage som är lika stort som detaljplanen tillåter, 60 kvm, Vi har tänkt oss:
7m brett *8 m långt,
2-bils
förråd om ca 12 kvm längst in.
3 liggande fönster på ena sidan i garaget
2 portar
Mina frågor jag funderar över är:
hur högt bör ett garage vara invändigt?
hur högt om vi har en ngt större bil, (läs SUV)
hur högt om jag vill hänga upp en takbox och enkelt kunna montera den från taket på bilen
vilken platta/kvalitet på platta behöver jag?
eftersom vi kan men inte har ork och tid att själva göra jobbet, ska vi då köpa en materialsats och låta ngn bygga åt oss, eller ska vi låta snickaren bygga på egen hand, eller köpa färdigkapade lösvirke som är måttbeställt och låta snickare bygga?
helt enkelt hur skulle ni göra?
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Jag röstar 2.5m i taket, så då får ni plats med en snäppet högre port med öppnare. Gör du högre blir det till att skarva gipset på längden, och det är inte så kul att spackla sen, anser jag. En bra ide kan även vara att gjuta plattan med en sockel på ca 1 dm, så inte ev smältvatten riskerar att sugas upp i väggarna. Jag lägger även min röst för lösvirke om ni skall isolera garaget, verkar vara ganska klent virke i de flesta byggsatser jag kollat på, men kan så klart finnas undantag.
Bygg så högt som detaljplanen tillåter och sätt upp ett enkelt förvaringsloft. Då får du samtidigt flexibilitet om du vill installera en lyft för att meka, kunna parkera traktorn i garaget eller bygga om till ett gästrum/tonårsrum ovanpå i framtiden. Merkostnaden för att göra garaget högre kan inte vara särskilt stor då det handlar om kanske 30-60 kvm väggyta och virke till loftet.
Om ni har en SUV och vill hänga en takbox över den behöver ni troligtvis mer än 2,5 m i takhöjd. Vår SUV är 1,90 m hög (takrails inräknat) och man vill ju inte att det ska ta i och det råkar guppa till när man kör över en tröskel eller dylikt. Sedan beror det ju lite på hur hög takboxen är, men hellre för mycket än för lite plats. Är ju lite jobbigt att behöva byta bil för att garaget blev för lågt
Det kan aldrig bli för högt i tak....
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Ytterligare en viktig aspekt är ju att ta sig en funderare på hur man vill att det skall se ut, rent estetiskt. Behöver man en högre port, kanske en lösning kan vara en port från kortsidan och använda saxtakstolar för att få mer höjd i mitten. Då behöver inte väggarna bli onödigt höga men det kan så klart ställa till med annat...
Större risk med en Scania (eller Volvo FH) eftersom sambon är yrkeschaufför.Mr B skrev:
Men on topic så ska man definitivt fundera på exteriören av garaget. Insidan ska ju visserligen vara funktionell, men det ska inte vara på bekostnad av att det hamnar något i stil med två ihopbultade sjöfartscontainrar på tomten. Det lär nog grannarna kunna irritera sig på, och bor man i detaljplanerat område kan det nog vara en bra idé att försöka hålla sig lite väl med grannarna
Låter bra, sånt skulle jag gärna ha själv.Karriärmamman skrev:
Fundera på om ni hellre vill ha en bred port isf två vanliga. Jag påstår inte på något vis att det är bättre. Vissa passar det ena bättre för, det är ert beslut.
2.40 räcker finfint för ett garage för bilförvaring. Men gärna 2.50 för att ge plats för alla möjliga bra och fina garageportar.
Visst funkar ett garage även ändå från 2 meters takhöjd, men det blir riktigt tråkigt då.
Kanske lite högre, fast 2.50 ska nog fungera utmärkt.
Ännu lite högre, om det ska få plats över en SUV. Samt att en port som rymmer SUV med box på höjden också ska få plats.
Ganska normal betong vad det gäller styrka, brukar man välja.
Men tillsätt luftporbildare, för frostbeständighet. Man kan förvisso även gå på lite lägre vct-tal främst för att få tätare och hårdare yta. Men det innebär ju samtidigt en starkare (och dyrare) betong.
Beror på hur bra snickare ni får tag i. Får ni tag i en schysst, ordentlig, kunnig och hyvens sådan så blir det jättebra att bygga lösvirke med brädgårdsvirke.
Ang garagets storlek och höjd så säger jag också.
Så stort och högt som möjligt.
Begränsningarna är:
Byggrätten.
Hur det kommer se ut exteriört.
Kostnaden.
Själv byggde jag 40kvm, men har byggrätt på 50.
Idag undrar jag lite på vad jag tänkte med, jag skulle givetvis byggt 50kvm ...
Kanske var det snåltarmen någonstans, lite mindre mängd material och endast en betongbil ...?
Däremot var höjden begränsad till 3 meter i detaljplanen, så det gick inte att göra så speciellt mycket högre än de 250cm i invändig takhöjd som jag valde.
Och så skulle ett betydligt större eller högre garage blivit väldigt malplacerat också, med tanke på att det står nära huset och mitt i ett bostadsområde. Så den slutliga storleken harmoniserar däremot rätt OK med omgivningen.
Men gjorde jag om allt idag, inte hade samma begränsningar i detaljplan och hur det sen ser ut i sin omgivning så skulle jag gärna byggt 50, 60 100 kvm. Och betydligt högre.
Två portar, 6-8 meter brett, och sen på djupet så långt det behövs. Och höjden skulle använts till förvaringsloft, gäststugeloft, mancave eller något annat roligt. Eller en kombination.
Kanske få plats med en billyft höjdmässigt.
Eller kanske sätta saxtakstolar i den sida där bilarna körs in, en billyft i mitten, en 5 meter bred port, så man kör endast in en bil i mitten (där det är högst takhöjd) när billyften ska användas.
Sen vanliga svensk takstol med övervåning i resten av garaget.
Ja, jag kan drömma fram många slags garage, helt klart.
Så stort och högt som möjligt.
Begränsningarna är:
Byggrätten.
Hur det kommer se ut exteriört.
Kostnaden.
Själv byggde jag 40kvm, men har byggrätt på 50.
Idag undrar jag lite på vad jag tänkte med, jag skulle givetvis byggt 50kvm ...
Kanske var det snåltarmen någonstans, lite mindre mängd material och endast en betongbil ...?
Däremot var höjden begränsad till 3 meter i detaljplanen, så det gick inte att göra så speciellt mycket högre än de 250cm i invändig takhöjd som jag valde.
Och så skulle ett betydligt större eller högre garage blivit väldigt malplacerat också, med tanke på att det står nära huset och mitt i ett bostadsområde. Så den slutliga storleken harmoniserar däremot rätt OK med omgivningen.
Men gjorde jag om allt idag, inte hade samma begränsningar i detaljplan och hur det sen ser ut i sin omgivning så skulle jag gärna byggt 50, 60 100 kvm. Och betydligt högre.
Två portar, 6-8 meter brett, och sen på djupet så långt det behövs. Och höjden skulle använts till förvaringsloft, gäststugeloft, mancave eller något annat roligt. Eller en kombination.
Kanske få plats med en billyft höjdmässigt.
Eller kanske sätta saxtakstolar i den sida där bilarna körs in, en billyft i mitten, en 5 meter bred port, så man kör endast in en bil i mitten (där det är högst takhöjd) när billyften ska användas.
Sen vanliga svensk takstol med övervåning i resten av garaget.
Ja, jag kan drömma fram många slags garage, helt klart.
Jag funderar lite på varför så pass få väljer att bygga ihop hus och garage?
Jag ser bara fördelar med att göra så, man slipper krångla med minsta avstånd mellan byggnaderna. Du kan gå mellan vilket är väldigt skönt, inte minst vintertid när du kommer hem med barn och/eller matkassar. Dessutom blir det lättare att få plats med byggnaden på tomten.
Det huset vi bygger just nu har ett 100m2 (invändig yta) garage/verkstad ihopbyggt med huset.
Tanken är att ha två bilplatser med varsin golvränna, en maskinhörna med svarv, fräs, borr, svets. En del med arbetsbänk och verktygsförvaring, en saxlyft/låglyft intigrerad i golvet för ev behov av enklare service och däckbyten. förutom detta finns det plats för sommarförvaring av 1-2 snöskotrar.
Takhöjden invändigt är 2.7m, jag hade gärna haft mer men det gick inte att förena med arkitektens krav på framtoning.
Här är ett bar bilder på hur det hela ser ut utifrån, just nu jobbar jag på att inreda garaget.
Jag ser bara fördelar med att göra så, man slipper krångla med minsta avstånd mellan byggnaderna. Du kan gå mellan vilket är väldigt skönt, inte minst vintertid när du kommer hem med barn och/eller matkassar. Dessutom blir det lättare att få plats med byggnaden på tomten.
Det huset vi bygger just nu har ett 100m2 (invändig yta) garage/verkstad ihopbyggt med huset.
Tanken är att ha två bilplatser med varsin golvränna, en maskinhörna med svarv, fräs, borr, svets. En del med arbetsbänk och verktygsförvaring, en saxlyft/låglyft intigrerad i golvet för ev behov av enklare service och däckbyten. förutom detta finns det plats för sommarförvaring av 1-2 snöskotrar.
Takhöjden invändigt är 2.7m, jag hade gärna haft mer men det gick inte att förena med arkitektens krav på framtoning.
Här är ett bar bilder på hur det hela ser ut utifrån, just nu jobbar jag på att inreda garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder