Om det är en öppenspis så lär du inte ha någon godkänd prestanda.
 
D Daniel 109 skrev:
Om det är en öppenspis så lär du inte ha någon godkänd prestanda.
Vad menar du med det?
 
Att öppnaspisar inte har i närheten av den prestandan som krävs i dag. De får endast installeras på någon typ av kulturhistoriskt undantag.
 
D Daniel 109 skrev:
Att öppnaspisar inte har i närheten av den prestandan som krävs i dag. De får endast installeras på någon typ av kulturhistoriskt undantag.
Har du nån källa på det? Vi har inga energikrav på vår ös i bygglovet
 
R
P peterlunda skrev:
Hej alla kunskapsbesittare

Om man har en öppen spis samt skorsten inritad i bygglovshandlindlingar, behövs ytterligare anmälan för eldstad?

UNtanför detaljplan och områdesbestämmelser, iTrelleborgs kommun.
Du kan vara lugn om det finns med på ritningar så har du bygglov, bygger själv nu har inte heller fyllt i några extra punkter ang. Öppen spis, det enda som har diskuterats är att den ska vara brandskyddsinspekterad innan slutbesked. Så kommuner har någ lite olika hanteringssätt.

Mvh J
 
P peterlunda skrev:
Har du nån källa på det? Vi har inga energikrav på vår ös i bygglovet
Öppnaspisar var tydligen helt undantagna från kravet. Men det är något oklart vad det är tråden handlar om.
 
D Daniel 109 skrev:
Öppnaspisar var tydligen helt undantagna från kravet. Men det är något oklart vad det är tråden handlar om.
Vad är oklart?
”Om man har en öppen spis samt skorsten inritad i bygglovshandlindlingar, behövs ytterligare anmälan för eldstad?

UNtanför detaljplan och områdesbestämmelser, iTrelleborgs kommun.”
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ja, det var nyligen någon i en annan tråd som var sur över det. I det fallet handlade det om ett missat kryss.
 
My misstake, läste in det som kamin och inte öppen spis.

Rökkanalen däremot har ff energikrav på sig skulle jag säga.

Och det framgår inte i bygglovet. Bygglovsbeslutet ska bara innehålla de delar som är bygglovsliktiga, det är i startbeskedet där de tekniska delarna inkl anmälmingspliktiga åtgärder godkänns.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vilka energikrav finns på rökgaskanalen?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Vilka energikrav finns på rökgaskanalen?
Jag har aldrig hört talas om energikrav på skorsten, för du kan muta upp en skorsten den blir inte så värst bra isolerad.
 
En prestandadeklaration är tillverkarens sätt att visa att eldstad/rökkanal uppfyller ce-märkning/EU krav.

Så jo, det är ett krav och det finns för alla etablerade tillverkare på svenska marknaden :)
 
R
J Jarlsgård skrev:
En prestandadeklaration är tillverkarens sätt att visa att eldstad/rökkanal uppfyller ce-märkning/EU krav.

Så jo, det är ett krav och det finns för alla etablerade tillverkare på svenska marknaden :)
Men en prestandadekralation är inte ett energikrav utan ett papper som visar prestandan på skorstenen tex. Rökgastempraturer mm.
 
R Janu78 skrev:
Men en prestandadekralation är inte ett energikrav utan ett papper som visar prestandan på skorstenen tex. Rökgastempraturer mm.
Fine, där kan jag medge att jag gjorde en tankevurpa :)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
J Jarlsgård skrev:
Fine, där kan jag medge att jag gjorde en tankevurpa :)
De e lungt de e ju söndag😂
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.