Hej alla kunskapsbesittare

Om man har en öppen spis samt skorsten inritad i bygglovshandlindlingar, behövs ytterligare anmälan för eldstad?

UNtanför detaljplan och områdesbestämmelser, iTrelleborgs kommun.
 
Hej. Har ni även kryssat i detta i själva bygglovsansökan?
 
Vad står det i bygglovsbeslutet? Skickade ni in prestandadeklaration?
 
Vad jag kan hitta har inte Trelleborg något ”kryss” för detta i handlingarna
 
P peterlunda skrev:
Vad jag kan hitta har inte Trelleborg något ”kryss” för detta i handlingarna
Ok. Har ni noterat någonstans i ansökan om kaminen? Vad står det i dokumenten från kommunen och kontrollplanen?
 
Kaminen är med på ritningarna men varken i ansökan eller beslut nämns något om eldstad, kamin etc - varken åt ena eller andra hållet. Beslutet är skrivet på ”hög nivå” och nämner inga detaljer öht
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lustigt vilken fri tolkningsmån som ges i dessa bygglovsbeslut. Samma problem som i andra tråden.

Är det inritat på ritningarna i ansökningshandlingarna och dessa sedan har blivit bilagor till beslutet så borde ju saken vara klart tycker jag. Annars borde ju bygglovsavdelningen ha begärt in nya handlingar utan kaminen inritad.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Har ni noterat någonstans i ansökan om kaminen? Vad står det i dokumenten från kommunen och kontrollplanen?
Kontrollplanen kommer först till samråd för startbesked
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P peterlunda skrev:
Kontrollplanen kommer först till samråd för startbesked
Be er KA lägga in kaminen där så borde saken vara biff,
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Konstigt, i min kommun lämnades den in i samband med bygglovet.
Vi fick ange KA men inte själva planen. Det är i praktiken inte möjligt att lämna en kontrollplan innan bygglov är beviljat då K ritning med mycket mera görs efteråt, i samband med upphandlingen
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Be er KA lägga in kaminen där så borde saken vara biff,
Det är planen
 
P peterlunda skrev:
Vi fick ange KA men inte själva planen. Det är i praktiken inte möjligt att lämna en kontrollplan innan bygglov är beviljat då K ritning med mycket mera görs efteråt, i samband med upphandlingen
Jag tänkte fel och raderade inlägget
 
O
P peterlunda skrev:
Det är planen
Har ni med det på de beslutade bygglovsritningarna så är det ju "granskat" och har prövats av handläggaren. Glöm inte ha med det sen i kontrollplanen bara.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ta upp det på tekniskt samråd.

Se till att skicka in prestandadeklaration för eldstad och rökkanal tillsammans med övriga tekniska handlingar.

Är absolut ingenting som ska behöva göras en separat anmälan för. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.