I övrigt och lite off topic kanske.
Av vilken anledning vill nån göra en avstyckning värd 1,5milj för 0.5milj? Förutsätter att det i så fall är släkt eller dylikt.

Jag bor själv (och har byggt hus) i VG och det är mycket ovanligt med tomter som ligger i utanför detaljplanerat område, utan kommunalt V/A som kostar 1,5miljoner. Är det möjligen så att det är en sjötomt eller liknande?

I så fall är det ytterligare en aspekt att ta hänsyn till som kan bli lite småstökig (och dyrt) när det gäller anläggning och planering av avlopp.

EDIT.
Nämner detta av välmening och inget annat, så det inte är så att någon försöker intala Er att tomten är mer värd än vad den verkligen är.. :)

Vol
 
Hej,

Kul med mera svar!

Vi har under tiden som gått fått klart vårt lånelöfte som hamnar på 3,3 istället för 2,9. Det blir ju med lite mer marginal och jag börjar tro att detta kan bli verklighet. På detta har vi idag runt 100000 sparat tänkt till buffert och trädgård.
Sen är förhoppningen att spara ytterligare 100000-120000 även det till buffert och trädgård etc.
Nu ska vi prata med säljaren hos eksjöhus igen för att försöka sätta igång så mycket det går innan semestern.

Tittibitti: vi har bara sett prio1 över nätet. Bilder, bloggar osv. Gillar det skarpt också men vi tror på ytterligare ett barn om några år och då står vi där med ett rum "för lite".

Volatyle: tack för din input! När det kommer till vatten och avlopp är jag väldigt dåligt påläst. Har dock skrivit mail till olika företag om offerter. Dessutom funderar tomtägarna på att stycka av ännu en tomt så högst troligt är att det blir ett gemensamt avlopp vilket bör bli några kronor billigare.

Det är precis som du förutsätter, min sambos far är det som är tomtägaren så därav det förmånliga priset.
Ingen sjötomt. Bara otroligt bra läge. Lite lantligt fast ändå centralt och nära sjöar (men alltså ingen sjöutsikt)
Vi hade 3 olika mäklare där och de sa någonstans mellan 1200000-1500000 men inget har vi fått på papper men jag förutsätter att det är där någonstans. Verkar inte orimligt då tomter säljs för upp till 1,7 fast då redan avstyckad och med förhandsbesked och geo undersökning. Samma där dock att vatten och avlopp blir enskilt, dessa tomter har också extremt mycket sämre läge! Det är rätt dåligt med tomter överlag där vi ska bygga så jag tror att det kan trissa upp priset lite också. :)


Jag förmodar att eksjöhus som ska hålla i entreprenaden vet hur allt går till men jag ställer ändå frågan här.
Är det mitt ansvar att se till att V/A är inkopplat samt att el har kopplats på innan byggstart? Eller hjälper eksjöhus till med det i det härmfallet? Kanske en dum fråga..

Tack på förhand!
Ha det gott
Mikael
 
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
Det är officiellt "byggherren" som är ansvarig, men byggel är lämpligt att avtala med elektriker som skall vara med och bygga att han kan koppla in.

Dock är det byggherren som behöver kontakta nät-ägaren för att få koppla in byggel alls. Om jag är rätt påläst dvs.

Husproducenter brukar vara behjälpliga i att ta fram kontakter och avtal. Men det är ju ytterst lämpligt att ha någon som kan sånt här som är på din sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.