Pasta skrev:
[quote author=Konsulten link=1133085923/0#13 date=1134308409][quote author=Pasta link=1133085923/0#10 date=1134295039]Lustigt sätt att se det på! Om fönstren är stora och har högt U-värde skit i att isolera väggarna?
Om man har stora fönster ytor så måste man kompensera med bra isolering i tex tak och väggar för att U medel skall uppfylla dagens byggnorm.
Byggnormen kommer att skärpas upp än mer i BBR som kommer någon gång under 2006 och då krävs betydligt mycket mer isolering och bättre fönster.
Om du har stora fönsterytor så gör en halv decimeter isolering till i väggarna inte speciellt mycket för det totala U-värdet. Så man bör räkna på det så att det är ekonomiskt försvarbart. Är inte ett lustigt sätt att se det på, utan ett ekonomiskt sätt att se det på.

[/quote]

Byggnormen måste i alla fall följas och för att göra det måste man om man har stora fönsterytor göra energiberäkningar med beräkningsprogram tex E-norm.
Har du stora fönsterytor i fel väderstreck måste detta kompenseras med isolering på andra ytor.
Fönster kan även ge energitillskott om dom är i rätt väderstreck vilket även det skall tas med i beräkningen.

From 2006-01-01 skall enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2002/91/EG och SOU 2004:109 "Energideklaration av byggnader" alla småhus som säljs energideklareras i och med det blir det lättare för köpare att se husens energiprestanda vilket antagligen ger välisolerade och energisnåla hus ett högre andrahandsvärde.

Det finns fler parametrar än en rak payoff tid med dagens energipriser att räkna med när man skall bestämma isoleringsstjocklek.

Utan att veta hur LinaoMarkus hus skall se ut och var och hur det byggs så tycker jag att det är klokt att satsa lite extra på isoleringen och energibesparande åtgärder i byggnadsstommen, det är sådant som följer med i hela husets livslängd oavsett energikälla och uppvärmningssystem.

/Patrik[/quote]

Rätta mig gärna om jag har fel (var ett tag sedan jag hade användning av ekvationer så jag är aningen rostig).

Men om du har förhållandet 20/80 när det gäller fönsterarea, och går upp till förhållandet 30/70 så krävs det att väggen har ett U-värde på 0,02 W/m²K för att den extra fönsterarean skall kompenseras (räknar då med de U-värden du staplade upp i tråden "Nya tuffare energikrav"). Du kan isolera hur mycket du vill och du kommer ändå inte ner ens i närheten av det värdet. Fem centimeter gör varken till eller ifrån i det sammanhanget. Vill man sänka U-värdet är det fönsterarean man skall hålla nere.

((80 * 0,18) + (20 * 1,3)) / 100 = ((70 * X) + (30 * 1,3)) / 100

Väldigt förenklat naturligtvis (räknar bara på U-värden). Som du skriver är det helheten som räknas. Och precis som jag skrev så bör man räkna på det innan man fattar sitt beslut.
 
Tjoho...

Har 25 cm på sovrumsvinden och fan det är ju så varmt i det rummet så inatt fick jag gå upp och stänga av elementen... är annars på det lägsta gradantalet.... så 25 funkar för mig...
 
apropå U-värden så är har er "ursprungsvägg" ett värde på ca 0,14 W/m²K. Isolerar man 45 mm till blir det ca 0,12 W/m²

Sen är det som tidigare inlägg har sagt att fönsterarean spelar väldigt stor roll. Ni bör väl sikta på fönster runt 1,2 W/m² som högst
 
vvs:aren skrev:
apropå U-värden så är har er "ursprungsvägg" ett värde på ca 0,14 W/m²K. Isolerar man 45 mm till blir det ca 0,12 W/m²

Sen är det som tidigare inlägg har sagt att fönsterarean spelar väldigt stor roll. Ni bör väl sikta på fönster runt 1,2 W/m² som högst

Skilnaden blir då 0,02 W/m2 K, med 100 m2 vägg och 100.000 gradtimmar (typ skåne) blir det 200 kWh skillnad i årlig energiförbrukning.

Vad kan man säga om det då?
Tja att det nog är bättre att lägga 15.000 på bättre fönster än på 45 mm isolering.

Sedan kan man väl tycka att grundkonstruktionen borde vara tjockare isolerad.
 
Om er ursprungliga konstruktion ser ut så här:
http://www.isover.se/sw5698.asp

Så är u-värdet 0,190

Och med 45 isolering till på utsidan korslagd:
http://www.isover.se/sw5702.asp
I exemplet är det 170mm i mitten och ger 0,172.

Med 195 i mitten ger det ca 0,158

Skillnaden ca 0,032

Vid norrlandsklimat som i urspungsfrågan tex (Umeå) då får du räkna med ca 140 000 gradtimmar ger ca 450 kWh det ger väl ca 30 år rak pay off vid direkt-el.

Men med era planer för uppvärningssystemet så finns det fler fördelar med välisolerat hus, ni får lägre dimensionerande effekt och kan ha lägre framledningstemperatur vilket är väldigt bra då ack-tank räcker längre och solvärmen får lägre temperaturer att jobba mot och kan då fungera som värme tidigare på våren och längre in på hösten.

Vad gäller isolering så utersluter väl inte det ena det andra satsa även på bra fönster min U=1,2 , tak min U=0,13 och golv min U=0,15 eller bättre.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.