S
Rör till utomhus kameror, inbrottslarm, högtalare (ute och inne), utomhusbelysning, nätverk, fiber-tv.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Borde man inte kunna sätta en metallplatta i dosan och gipsa över. Bara att hitta dosan med en magnet sen när uttaget behövs?
 
tensiden tensiden skrev:
Lägg övervakningskamerorna på en egen wifikanal och låt privatanvändningen gå på en annan?

För egen del jobbar jag heltid med IT. Dock visserligen mer mjukvara än hårdvara numera, men jag har faktiskt inte rört en nätverkskabel sedan jag kopplade in routern till fibern för över ett år sedan. Har inte saknat sladdar alls. Allt i kåken går trådlöst. IoT-prylar går antingen på 433MHz eller pratar blåtand med min gateway. All media är trådlös. Jobbar jag hemma och behöver dra ner någon stor fil som kanske tar lite tid jobbar jag med annat under tiden eller tar en fikapaus. Men det är så sällan det behövs så det stör inte. Inte ens på kontoret där nätverkssladden ligger rakt framför ögonen på mig ids jag koppla in den i datorn.

Framtiden är trådlös. Samt att jag är allergisk mot hus som har femton täcklock i varje rum för att den som renoverade/byggde "framtidssäkrar sig" för nästa ljudsystem/larm/IoT/vadsomhelst som han drömmer om att koppla in.
Hur många trådlösa kanaler tror du att det finns?

Svaret kommer en bit ned....
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
På 2.4 GHz finns det fyra kanaler, resten är olika överlagringar över dessa kanaler. Men riktigt så enkelt är det inte heller, i praktiken är bara tre kanaler (läs mer här: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemnatverk/kanalplanering)

Och om då grannarna också har WiFi, jag har två kanaler sedan tidigare (hemelektronik och IoT), så finns det kanske inte så mycket utrymme kvar?

Men 5GHz då frågar naturligtvis vän av ordning. Där finns det gott om plats för dataöverföringar, men pga den dåliga utbredningen så kan man inte ha automatisk användning av 5GHz och tro att man får det särskilt ofta, vilket gör att man för att använda 5GHz bör ha ett eget SSID. Jag har detta och använder det för jobbdatorn och min laptop som jag enbart använder i kontoret, men redan fem meter bort på andra sidan väggen har den svårt att ligga kvar på denna kanal ifall ett barn passerar mellan dator och basstation. Därför är 5GHz inget alternativ för videoövervakning om man vill att det skall vara stabilt. I slutänden så har det dock blivit så att jag använder Ethernet till laptoparna också då det finns i kontoret och då jag har märkt att jag har problem med arbetsgivarens Skype när jag kör på 5GHz WiFi, den börjar ofta hacka av någon orsak. Nej, 5GHz är inget jag rekommenderar för en villa om man inte har många AP utspridda och då behöver ju de Ethernet...
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Borde man inte kunna sätta en metallplatta i dosan och gipsa över. Bara att hitta dosan med en magnet sen när uttaget behövs?
Eller en dosfinnare:
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../dosfrasar-och-tillbehor/eldosesokare-189012/

Med detta pris kan man ju faktsikt slösa på dem och låta dem finnas kvar bakom väggen till dess att de behövs.

Edit: Såg att de var ännu billigare på Biltema.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hur många trådlösa kanaler tror du att det finns?

Svaret kommer en bit ned....
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
På 2.4 GHz finns det fyra kanaler, resten är olika överlagringar över dessa kanaler. Men riktigt så enkelt är det inte heller, i praktiken är bara tre kanaler (läs mer här: [länk])

Och om då grannarna också har WiFi, jag har två kanaler sedan tidigare (hemelektronik och IoT), så finns det kanske inte så mycket utrymme kvar?

Men 5GHz då frågar naturligtvis vän av ordning. Där finns det gott om plats för dataöverföringar, men pga den dåliga utbredningen så kan man inte ha automatisk användning av 5GHz och tro att man får det särskilt ofta, vilket gör att man för att använda 5GHz bör ha ett eget SSID. Jag har detta och använder det för jobbdatorn och min laptop som jag enbart använder i kontoret, men redan fem meter bort på andra sidan väggen har den svårt att ligga kvar på denna kanal ifall ett barn passerar mellan dator och basstation. Därför är 5GHz inget alternativ för videoövervakning om man vill att det skall vara stabilt. I slutänden så har det dock blivit så att jag använder Ethernet till laptoparna också då det finns i kontoret och då jag har märkt att jag har problem med arbetsgivarens Skype när jag kör på 5GHz WiFi, den börjar ofta hacka av någon orsak. Nej, 5GHz är inget jag rekommenderar för en villa om man inte har många AP utspridda och då behöver ju de Ethernet...
Varför behöver IoT-pylar ligga på en egen? Så många paket skickar du väl inte från dessa enheter att de skall behöva någon egen hantering? Eller vad räknar du in i IoT?

Om nu täckningen inomhus är så dålig mellan två rum, torde då inte grannarnas wifisignal degraderas till stor del också i den mån den når fram?

Wifi-mesh?
 
Om man inte klarar sig med wifi måste man göra något fel eller så är man riktigt snål när man köper in infrastrukturen. Bara köpa en accesspunkt av bra kvalité och stoppa i mitten av huset sen klarar man sig. Vill man skryta över sitt nätverk och ge internet till hela kvarteret kan man stoppa en antenn utomhus också.
 
Det beror ju på vad för hus man har. I vårt hus med tjocka tegelväggar, vissa uppåt 50 cm tjocka i anslutning till skorstenen, och fyra våningar med betongbjälklag på vissa platser så räcker inte en accesspunkt långt. Vi har hittills 3 st och en till är införskaffad för att ge tillräcklig täckning i köket.
I övrigt är jag också för tråd för de apparater man inte tänkt sig att flytta på. T ex TV-apparater, spel-konsoler/datorer, NAS, accesspunkter såklart, mediaspelare etc. Plattor och telefoner går på trådlösa nätet.
 
O
När jag renoverade mitt hus så såg jag till att dra fram nätverks till alla rummen samt på ovanvåningen en extra ifall man får för sig nånting i framtiden. Dock så har jag inte installerat något nätverksuttag på ovanvåningen. Men det är inte så komplicerat att åtgärda i framtiden om jag skulle ändra mig. eftersom det är enkelt att gå via kattvinden...
Men det var självklart att göra det. Nu finns det färdigt och jag har nätverksuttagen i en låda.
Nu funderar jag på att sätta en accespunkt på ovanvåningen, då är det bra att man har förberett.
 
tensiden tensiden skrev:
Varför behöver IoT-pylar ligga på en egen? Så många paket skickar du väl inte från dessa enheter att de skall behöva någon egen hantering? Eller vad räknar du in i IoT?

Om nu täckningen inomhus är så dålig mellan två rum, torde då inte grannarnas wifisignal degraderas till stor del också i den mån den når fram?

Wifi-mesh?
IoT ligger på ett eget nät av säkerhetsskäl. Jag litar inte på säkerheten på dessa prylar, därför lägger jag dem på ett eget nät som man från övriga nät i huset kan ansluta till, men som inte kan ansluta till husets nät.

Och rörande degraderingen av WiFi-signalen så pratar vi om två olika frekvensband. Degraderingen är på 5GHz-bandet, där har jag inga problem med grannarnas signaler. 2.4GHz däremot, på det bandet så har jag normalt en räckvidd på min basstation på över 100m utanför huset. Detta gör att jag också ser näten från de flesta av grannarna som bor närmare än så. Det blir en hel del överlapp om jag säger så.

Vidare så har man en effektreglering på signalerna, vilket gör att man lätt tappar bort de första paketen som skickas om det finns samtidig trafik på samma frekvensband (då de störs ut), detta påverkar kraftigt responstiderna när du surfar då de första paketen inte har lika bra återhämtning om de tappas bort. Detta är också något som tydligt märks när annan WiFi-trafik finns i närheten. Kopplade upp en av mina videoströmmar på WiFi över förra helgen (under tiden jag byggde om lite i mitt Ethernet) och det märktes tydligt att responstiderna vid webbsurfning blev mycket sämre. Inte varje gång, men vid runt 10% av sidhämtningarna så märkte jag av att det kunde ta några sekunder innan en sida visades (en uppskattning bara, ingen mätning).

Det är inte så att jag arbetar med just WiFi, men jag arbetar med nätverk i allmänhet och som en del av detta så övervakar jag mitt nät rätt så noggrannt och det gör även att jag nog lägger märke till problem tidigare än andra. Jag har bland annat hjälpt min operatör att felsöka sitt nät efter att jag felanmält det då jag upplevde att det inte fungerade bra. Via mina egna mätningar flera konstigheter som de senare kunde verifiera med egna mätningar, men som de inte upptäckt själva. Det var över 500 kunder som hade samma bekymmer som jag hade i nätet, ingen annan hade dock klagat trots att resultatet blev att nätet tidvis inte ens klarade av att visa strömmande video från Netflix och Viasat. Det naturliga för mig var dock att kvantifiera problemet via mätningar innan jag gjorde en felanmälan...
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hur blir skillnaden med nya standarden?

[länk]
Dessa handlar i huvudsak om förbättringar av effektiviteten på radion, men de grundläggande egenskaperna för WiFi så som utbredning och hur man begär access för att kunna sända finns fortfarande kvar.

Jag var faktiskt på det IETF-möte då man insåg problemen med att man i den dåvarande WiFi-standarden inte gjore "request to send"-"clear to send" utan att utrustningen skrek rakt ut i luften. WiFi fungerade inte alls under detta IETF-möte då för många modem på för liten yta ledde till en mycket effektiv Denial-of-Service-attack. Detta åtgärdades inom några månader och den tekniken (RTS, CTS) finns fortfarande kvar i IEEE_802.11ax. Denna teknik är också en del av problemen när man har många enheter som försöker prata samtidigt, då de då måste backa tillbaka och vänta en viss tid innan de försöker igen och den tiden ökar för varje misslyckat försök. Detta märks väldigt tydligt när man kör interaktiva tjänster över nätet, inte minst om man försöker köra röstsamtal via exempelvis Skype.
 
MrPlow
Så länge Power over wifi inte finns så drar jag kabel till mina accesspunkter och kameror...
 
L Liteavvarje skrev:
Teknikens under är inte slut än
Vad händer när den ( lilla eller stora ) dosan eller paddan säger upp sig ,TVÄRNIT
Jaja nåt går alltid sönder
Men bara köpa ny iPhone / trådlös sändare
Man kan inte bara gå runt i tänka på allt som kan gå sönder !! Typ flygplan !!
Bilar osv
 
GustavN GustavN skrev:
Jag hade, när man ändå är i farten, antingen dra 2nätverk+1koax till varje rum för att framtidssäkra fasta punkter så som tv, datorer, nas, server, ip-telefoni osv osv. Annars så kan man förbereda med en takdosa/rum, där två/tre 16mm alt 2st 20mm rör dras från centralen och från takdosan 1st 20mm alt 2st 16mm till en dosa nere på väggen, där man i framtiden kan dra vad man nu vill. Kanske att tänka på är att dra den billigaste skitkabel som finns i varje tomrör som man kan användas som dragfjäder. Så gjorde min far för 20år sedan när han byggde sitt vardagsrum med tv/högtalaruttag i varje hörna. Lätt att byta ut kabeln.
Vad skall du med så mycket koax till? TP är jag med på men vad använder koax i framtiden?
 
Koax känns lite passé. Jag kör 100% av min tv via nätverkskabel och wifi (bara wifi idag faktiskt, men blir kabel till nya tv:n när den köps in)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.