V Vasastan1 skrev:
Applåder för att du tar upp vackra äldre stilar! Med erfarenhet av äldre hus vill jag påpeka en sak som ofta glöms bort: storleken på fönstren jämfört med fasaden. Om du tittar på ditt "idéhus" på sidan 1 i den här tråden, eller andra äldre hus från samma tid, är fönstren betydligt större (och en större del av fasaden) än de som finns på din ritning. Det är också en stor del av charmen med äldre bostäder - massor med ljus och luft tack vare stora fönster, En del husleverantörer som gör hus i äldre stil gör samma sak - vackra huskroppar, men små "moderna" fönster.
När det gäller ytan undrar jag om du kommer att förbereda för att inreda vinden? Det kan ge mer yta om och när du vill ha det.
Håller helt med om storleken på fönstren, när man tittar på ritningarna ser huset vid en första anblick ut att vara ett jättebygge på 3-400 kvm byggyta.
Men 158 kvm är ju ganska litet egentligen så man blir nog lite lurad av att fönstren är i minsta laget.
Med den imponerande takhöjden du anger borde fönstren vara i relation till det.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
V Vasastan1 skrev:
Applåder för att du tar upp vackra äldre stilar! Med erfarenhet av äldre hus vill jag påpeka en sak som ofta glöms bort: storleken på fönstren jämfört med fasaden. Om du tittar på ditt "idéhus" på sidan 1 i den här tråden, eller andra äldre hus från samma tid, är fönstren betydligt större (och en större del av fasaden) än de som finns på din ritning. Det är också en stor del av charmen med äldre bostäder - massor med ljus och luft tack vare stora fönster, En del husleverantörer som gör hus i äldre stil gör samma sak - vackra huskroppar, men små "moderna" fönster.
När det gäller ytan undrar jag om du kommer att förbereda för att inreda vinden? Det kan ge mer yta om och när du vill ha det.
....får börja med att tacka alla i tråden för de glada tillroppen och varma orden om mitt projekt! Det värmer, gör en glad och motiverad! Tack!

Gällande fönster så har jag/vi lagt en del fokus på dessa just för att få till de tidstypiska med de mått som man hade på sekelskiftesvillor och även "layout", även om de flesta jag pratat med tycker jag borde frångå de exakta layouten och köra med "flaggfönster" i överdelen (kan bli så). Vill minnas att bröstningen är på ca 80cm och att de är 180 höga. Det var också en anledning till att takhöjden blev så hög som den blev; "för att allt ska hänga ihop".
Jag kan såklart ha gjort fel (fått fel uppgifter), men tycker att det blir lite knepigt att göra de (mycket) högre då de nu på ö.v. endast har 30cm upp till tak.

Vinden kommer nog att typ gipsas iaf så får man fundera på om/hur man ev. vill sätta väggar och dörrar senare om behov uppstår.
 
Martin_B
S skyisthelimit skrev:
Gällande fönster så har jag/vi lagt en del fokus på dessa just för att få till de tidstypiska med de mått som man hade på sekelskiftesvillor
Vilken stil tänker ni på då? De flesta stilar hade rätt stora fönster faktiskt, även om de inte såg så stora ut. Nu är ju inte 180 cm litet i och för sig, men du hade gott kunnat klämma in 1,9-2m med en takhöjd på 2,9. Med 2 m fönster så har du fortft. ca. 20 cm till tak och det räcker.
Du kan gärna också köra med en del 3-luftsfönster. Huset är asymmetriskt så du kan ta ut svängarna lite mer.

Jag är övertygad om att mer fönsteryta gör både arkitekturen- men även er själva, som skall bo där, gott!

S skyisthelimit skrev:
även om de flesta jag pratat med tycker jag borde frångå de exakta layouten och köra med "flaggfönster" i överdelen
Tycker du gott kan ha kvar de som de är. Det är vackert och har flera fördelar:
1. Bättre ur vädringssynpunkt. Regnar det, så ger ett överhängt fönster bättre skydd.
2. Du slipper mittposten och får in mer ljus.
3. Lättare att rengöra, färre hinder.
4. Oftast lättare att öppna då haspar hamnar längre ner än med sidohängda bågar.
5. Lite mer ovanligt än flaggfönster och ditt hus blir än mer speciellt.
6. Mindre köldbryggor.
7. Om du hänger en julstjärna, exempelvis, i mitten av fönstret där uppe, så döljs den inte av mittposten.

Ja, det finns säkert flera fördelar, men dessa var några.
Du gör rätt i att ha kvar dem, om du nu väljer det.
 
Martin_B
S skyisthelimit skrev:
Det var också en anledning till att takhöjden blev så hög som den blev; "för att allt ska hänga ihop".
Fast egentligen är den inte så hög. Lite mer exklusiva hus, som ungefär du vill återskapa ditt hus, hade 3-3,5 meter.

Man byggde på ett helt annat sätt på den tiden.
Det var högt i tak, men samtidigt så var det stora rejäla fönster. Så utifrån sett så såg huset proportionsmässigt ut som normalvillor. Men gick man lite närmre, så såg man hur huset "växte" ju närmre man kom.
Väl inne i huset slås man av en underbar rymd, som börjar på minst 3 meter. Det är gränsfall för att det skall kännas som "wow".
Går man sedan nära fönstren, så slås man av hur stora och mäktiga de är, just med tanke på att de ser så "normalstora" ut utifrån.

Det är lite häftigt det där :)
 
Det har varit lite dött i min tråd här ett tag, men nu kommer iaf en uppdatering!

Bygglov är ÄÄÄNTLIGEN klart och har nu vunnit laga kraft!

Jag skall bespara er alla turer kring detta och kan istället bjuda på en bild från pågående arbete med att ta fram en komplett 3d modell (i sketchup):

Det är pågående arbete och både fasader, färger och en hel del annat är inte riktigt klart, men man börjar få en ide om hur det kommer att se ut.

Först en vy från "infartsvägen":



3D-modell av ett hus med torn och utsmyckade fasader i SketchUp, ofärdiga omgivningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite fågelperspektiv inkl grannhus:
3D-modell av ett hus i byggnadsprocess med oavslutade fasader och översikt av grannhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska försöka få ihop en ordentligare uppdatering inom kort!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Malten och 60 till
  • Laddar…
Grattis!! Grymt kul att se att du fick bygglovet. Ska bli spännande att följa bygget!
 
Grattis, himla skönt också att byggloven vinner laga kraft numera efter den nervösa överklagningstiden.
 
Grattis. Det kommer bli riktigt häftigt.
Glöm inte att dokumentera bygget åt oss här :)
 
Ska bli kul att följa (y)
 
Fadai
Så roligt att du vill bygga ett hus som skiljer sig från mängden, och att bygglovet gick igenom! Ska följa.
 
KristinaRT
Vilket jättehäftigt och annorlunda hus! Spännande att följa :D
 
Häftigt!
Vågar ni anmäla er till husdrömmar?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kul med någon bygger nytt, fast i gammal stil! Det här skall följas... :)
 
Häftigt! Ska bli kul att se huset växa fram.
 
Grattis! Coolt hus. Ge oss massor med bilder!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.