Nomis90
thomasse thomasse skrev:
Varför i hela fridens namn la ni inte stödmuren X antal cm in på eran mark, helt ärligt 30cm hade räckt gott och väl. Och då har ni dessutom möjlighet att underhålla den från nedre delen om det skulle behövas. Dom få kvm ni förlorar på det är försumbart.

Här är det tydligt att man vill maximera och det bitit er rejält i röven, samt fått en sur granne på köpet.

När jag ska göra staket mot mina 2 grannar kommer jag placera det 30cm-40cm in på min tomt så jag kan underhålla det, och samtidigt slippa att grannen lutar saker emot det eller så.
Jag vet inte om du läst igenom tråden? :)
Men detta projekt initierades av granntomten tillsammans med oss för att avvärja problem med vattenmassor och för att båda parterna skulle kunna nyttja sina tomter hela vägen, än att ha en slänt om 90cm med lutning och en massa ogräs.

Dock så fungerade inte detta samarbete pga. olika skäl efter markarbetet utförts.
Med facit i efterhand skulle vi givetvis ha upprättat denna stödmur på egen hand, helt och hållet!
Men som nyinflyttade i ett område, och en granne som ville upprätta en stödmur tillsammans såg vi det som en bra lösning då det skulle vara mer kostsamt för plånboken. Trist men en resa som fått olika riktningar kring processens gång och är ännu ej färdig.
 
Nomis90
R Renoverajämt skrev:
Det är just det då kommer grannen annektera tomten så plantera någon typ av buske som du kan ha och mista som du kan stå och jobba med staketet i
Eller sätt stolpar i stål med staketsektioner som är vändbara som du kan underhålla från din tomt 5 cm in på din tomt med larm mot beröring
Vi kommer att sätta vinterliguster runt hela tomten, och nekar han mig att beträda hans tomt för underhållet får han sköta det själv, dock kommer vi att fälla in någon form av staket i buskarna under uppväxten för att förhindra att ungarnas bollar m.m. rullar ned för den 90cm höga muren, och för att förhindra att grannen drar ner buskagen. :)
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
thomasse
Nomis90 Nomis90 skrev:
Jag vet inte om du läst igenom tråden? :)
Men detta projekt initierades av granntomten tillsammans med oss för att avvärja problem med vattenmassor och för att båda parterna skulle kunna nyttja sina tomter hela vägen, än att ha en slänt om 90cm med lutning och en massa ogräs.

Dock så fungerade inte detta samarbete pga. olika skäl efter markarbetet utförts.
Med facit i efterhand skulle vi givetvis ha upprättat denna stödmur på egen hand, helt och hållet!
Men som nyinflyttade i ett område, och en granne som ville upprätta en stödmur tillsammans såg vi det som en bra lösning då det skulle vara mer kostsamt för plånboken. Trist men en resa som fått olika riktningar kring processens gång och är ännu ej färdig.
Jag tolkade det dock som att ni ägde bygglovet och det är ni som var ansvariga för genomförandet och allt vad det innebär.

Upprättande ni ett avtal med grannen innan allt påbörjades?

Att muntligt med grannen säga att man ska göra si och så, håller ju inte om det blir problem.

Försök få ett skriftligt medgivande av grannen på utförandet, då är problemet löst.

Hoppas det löser sig oavsett, att ha grannar som man är på kant med är inte kul!:)
 
F
Nomis90 Nomis90 skrev:
Kalaset är finansierat av oss till 80%. Grannen var med på en liten del vid markarbetet men avlägsnades efter processens gång pga. egna beslut/hokus-pokus lösningar och blev därav putt.
Fick för mig att ni skulle gå hårt åt exploatören och få dom att betala?
 
Nomis90
thomasse thomasse skrev:
Jag tolkade det dock som att ni ägde bygglovet och det är ni som var ansvariga för genomförandet och allt vad det innebär.

Upprättande ni ett avtal med grannen innan allt påbörjades?


Att muntligt med grannen säga att man ska göra si och så, håller ju inte om det blir problem.

Försök få ett skriftligt medgivande av grannen på utförandet, då är problemet löst.

Hoppas det löser sig oavsett, att ha grannar som man är på kant med är inte kul!:)
blir svårt nu i efterhand, mycket är muntligt men en del finns på SMS och te.x) inköpskvitton och fördelningar av transport/schakt osv.
 
Nomis90 Nomis90 skrev:
Hej,

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut detta, ska försöka att vara så tydlig som bara möjligt i att delge informationen kring min fråga.

Jag och min Sambo köpte ett nytt hus utav Trivselhus och flyttade in i September 2018.
Vi kände till att huset varken hade en anlagd trädgård eller garageuppfart, och att det skulle vara det första resta huset i området. Med andra ord så var granntomterna ej schaktade eller några husgrunder påbörjats.
Efter att ha flyttat & bott in oss i tre veckor så väcktes diskussionen om tomten.
Vi insåg snabbt att där var en nivåskillnad som behövde fyllas ut med mer jord, så att vi fick en plan tomt,
då vi ej ville ha ett trädäck med trappsteg för vår 13 månaders sons skull.
Vi frågade arbetarna i området som grävde ur våra grannars tomter om vi kunde få jorden som blev över, till att höja vår egen tomt för att få plan mark.

Bild 1.
[bild]


Bild 2.
[bild]


Bild 3.
[bild]



Tiden gick och varken ekonomin eller väderförhållandena lät oss arbeta vidare med tomten.
Väl i tid med att ha firat av det förra året och välkomnat det nya så stöter vi på byggledaren ifrån Trivselhus, varpå han står vid vår tomtgräns och spekulerar.
Han brister ur sig, Jag och min Sambo blev såklart lite ställda och desto mer upprörda.
Då vi aldrig ägt ett hus tidigare, och är nybörjare inom området så forskade vi vidare i frågan.
Och det stämmer väl juridiskt att de som har den högsta skillnaden ansvarar för tomtgränsen.
Dock så har det aldrig förekommit några uppgifter varken i kontraktet, hos lantmäteriet eller kommunen (stadsbyggnadsplanen) eller ifrån Trivselhus att vårt grannhus skulle grävas ur så pass djupt att där är en nivåskillnad på ca: 50cm (ni kan se bild 2 på vänstra sidan, där det är ogräs innan jorden planats ut).
Vi har varit i kontakt med olika entreprenörer och fått ett kostnadsförslag på 200.000kr för att stabilisera och säkra tomtgränsen med L-block. Detta är givetvis en enorm kostnad för oss som småbarnsfamilj, och vi tycker att detta borde ha nämnts i kontrakt eller vid slutbesiktning. Vi funderar därför att driva detta vidare, och få byggherren Trivselhus att bekosta detta arbete, då man vid ett par andra granntomter har satt i L-block.
Vi tror att det är en kostnadsfråga ifrån deras sida, och en förhoppning om att vi inte kommer att göra anspråk på det hela. Vad har vi rätt till, eller vad är skyldigheterna? Vi känner oss lurade som nybörjare inom husägande/husjuridik.

Väldigt tacksam för svar!
Jag tror inte det är den som har den högre tomten utan den som ändrar marknivån och om jag förstår saken rätt har den ändrats på båda sidor här. Själv tycker jag platta tomter som avslutas med en rasbrant är förskräckligt fula. Jag förstår ju att man vill ha en del horisontella ytor men bäst är väl om man kan ta bort toppar och fylla gropar och sedan behålla en del naturliga slänter däremellan. Går inte är det väl bra att göra lite flackare slänter i st f rasbranter och går inte det så får väl L-stöd användas där det är som värst. Problemen blir väl störst när det det ska hårdexploateras med små frimärkstomter i backig terräng. Sådant borde förstås planeras från början och presenteras med pris vid tomtförsäljningen, konstigt att kommunen inte ställer krav på byggbolaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.