Hej!

Vi bygger ett nytt hus. El-firman föreslår en Hager multimediacentral för data+TV+Sat+Radio+tele och sk multimediauttag i 8 rum, med 3 koax för TV, Sat och Radio, och 2 RJ-45 för data eller tele beroende på hur man patchar. In i huset går ingen fiber e d kommer "bara" bli Telia ADSL. Har ännu inte bestämt TV-lösning, men lutar åt TV-antenn på taket och Boxers. Bifogar bild på uttaget.

  • Min fråga är: Ska man verkligen dra koax på detta sätt, är inte en renodlad Cat5e (eller kanske Cat6?)-lösning med enbart RJ-45 uttag i varje rum (2 eller kanske 2x2) mer flexibel och ffa framtidssäker? Och att man snarare väljer i patchcentralen vad varje uttag ska innehålla, och använder "konverteringssladdar" för att ansluta exv TV i rummen?
    Eller ger koax stora fördelar för TV/Sat/Radio (mer brusfritt, bättre bandbredd osv)?

Vi vill ha en lösning som FUNKAR och inte kräver en massa pyssel från vår sida.

FYI, kostnaden ligger på 22000:- inkl TV-antenn och montage av denna.

Har dammsugit forumet utan att hitta ett entydigt svar.
 
  • Uttag.jpg
  • Uttag.gif
Det viktigaste om du vill vara framtidssäker är att dra slangar, förslagsvis 3-4/rum.

Telefon uttag behövs väl bara etti huset, där du kombinerar ADSL och din sladdlösa telefon, övriga DECT telefoner parar du jubara ihop med huvudtelefonen.

Drar du dubbla coax så klarar du Boxer/Satellit/Kabel även Satellit med tvin-tuner.

Cat5e/Cat6 drar du dubbelt åxå, tänk på att främsta användningsområdet för dessa är kopplat till Multimedia och bör antingen sitta intill där TV uttaget sitter eller ett rent Spel-PC uttag, vuxen surfandet gör du trådlöst.

Mao du behöver:

ADSL Modem med splitter
Gigabyte WiFi Router 4 utgångar (1 till switch en till NAS o 2 i reserv)
Gigabyte Switch med 16 utgångar (8 rum x 2kablar)

Väljer du marksänd TV behöver du en antennsplitter
Väljer du Marksänt plus satellit så behöver du en Multiswitch.

Du behöver dubbla DataUttag samt TV uttag med en eller 2 Satellitutgångar per rum.


Vill du inte dra alla kablar samt sätta upp alla uttag är det OK så länge du dragit rören.

Vet inte vad som inkluderades i din offert men ovanstående lösning är mer flexibel o mer framtidssäker samt kostar nog bara en tiondel mot vad som offererats.
 
Tackar!

Klok kommentar om telefonen, det har du självklart rätt i.

När jag läser ditt svar om uttagen rekommenderar du alltså 2 RJ-45 och minst 2 koax till varje rum, vilket ju i princip är vad elfirman rekommenderade.

Den stora skillnaden verkar ligga i att elfirman vill sätta upp det som en patchcentral där man kan koppla om allting hursomhelst, medan din lösning är mer straightforward med en data och en TV-lösning, åtminstone tolkar jag det så. Kanske är elfirmans förslag helt enkelt overkill?

Tack för att du också kom med tips på router och switch, det hade varit min nästa fråga.
 
2 coax behöver du om du vill kunna köra Satellit med tvintuner i ett stjärnnätverk.
Själv har jag bara dragit dubbla coax till vardagsrummet där jag har en CanalDigital HD-PVR box. Övriga rum har jag dragit enkla Coax som skickar både satellit, TV o Radio. (Samt dubbla Cat5e)

Elfirmans dyra lösning funkar inte om du vill ha Satellit på ett bra sett och hela kopplingsskåpet är en overkill och lite gammaldags.
 
Någon form av kopplingslåda att dra alla kablar till och dessutom placera switchen och annan utrustning känns väl snarare modernt än gammaldags. Var ska man gömma råttboet av kablar annars?

Jag tycker elfirmans uttag med både coax och rj45 var en elegent lösning i de rum där man vill ha både och. Och både koax och Cat6 till alla rum är mer flexibelt än bara Cat6.

Själv skulle jag nog uppskatta möjligheten att kunna patcha in telefonen till RJ45-uttagen även om det ju inte har så hög prioritet när telefoner oftast är trådlösa. Men en extra basstation i andra änden av huset för bättre täckning i trädgården kanske behövs. =Mer flexibel som efterfrågas. Detta är väl kanske inte så mycket att tveka på, ADSL-modemet placeras ju i ett telefonjack och skall via en router vidare till datanätet så telefon och data hamnar ju lämpligen i samma kopplingsskåp av bara farten.

Sen vet jag inte riktigt var du bor Nimajneb men en tiondel av elfirmans pris? Du måste skoja? Du föreslår ju i det stora samma lösning, slopar ett kopplingsskåp och lägger till dubbel koax.
Förutsätter också att du menar gigabit-switch, eller är du sponsrad av Gigabyte?
 
Hehe sorry för "byte"..
Som jag skrev vet jag inte vad offerten inkluderade, 10% syftade enbart till material.

- Gammalmodigt syftade på finessen att kunna välja tele alt data på uttaget..
- Routern måste ju hamna utanför skåpet
- Modem och adsl-splitter innanför
- NAS med ev kopplad skrivare utanför (om man inte vill ha en surrande server i sovrummet...)
- Ingen bra lösning för Sat. mottagning

Vad jag eg vill säga är att kopplingsskåpet är snarare en begänsning än en flexibilitetshöjare. Trots detta måste man hitta en smart lösning för att dölja ormboet----mååånga sladdar bli det....
 
Det var ett bättre svar. Lite fler motiv bakom åsikterna den här gången.

NAS och nätverksansluten skrivare är väl ännu ingen självklarhet i alla hem, finns ju faktiskt mäniskor som bara har en dator hemma ;).
TV-biten är jag dålig på men kräver dubbla koax dubbla uttag eller finns det utag för två kablar? Jag utgår ifrån att uttagen på bilden kör samma koax till alla tre anslutningarna.
 
Tanken i botten är rätt tycker jag.
Cat6 med rätt adaptrar klarar att hantera boxer/comhem men inte satelitsignaler. De kräver koax pga att de ligger högre frekvensmässigt.

Rör och dosor kan man inte få för många av, som det sas tidigare så minst ett dubblet rj45 uttag i varje rum plus ett koax uttag.

Tele trivs fint på rj45 uttag så dimensionera för fler RJ45 bara och sen kollar man dem för tele eller data i kopplingspanelen.

Sen som lite inspiration så tipsar jag om http://www.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-naetverksskola.html. Den hanterar dock inte Tv sidan
 
Vi tycks vara "rörande" eniga.

Vill dock återigen påpeka att det är viktigt att se RJ45 kontakterna som potentiella Mediakontakter och inte bara PC kontakter.

Mellanbarn: Funderar man på att dra nätverk till 8 rum så har/funderar man nog på att ha fler än en PC. Ja, det finns TV uttag med dubbla Sat anslutningar för dubbel Coax men tyvärr utan RJ45.

Själva har vi ormboet i en klädkammare inkl NAS, UPS, Multiswitch, Router, Switch och skrivare. Modem, dect o splitter sitter vid första tele uttaget och därifrån går en TP kabel till klädkammaren.
 
Tack för alla svar. NAS har jag inga planer på, men en nätverksansluten skrivare i ett av rummet ska jag ha (men inte i klädkammare, tycker det är mer praktiskt att ha den i arbetsrummet där man sitter :)).

Bra klargörande, mats_o, att man "fortfarande" måste lägga koax om man tänker sig satellit. Mellanbarn, jag ska kolla om det är samma koax som går till alla tre uttagen eller om det är tre olika kablar. Är det ett problem om det bara är en koax som splittas upp?

Alla nämner enbart Cat6, är Cat5e inget alternativ, klarar den inte Boxer/ComHem?

mats_o, jag har läst nätverksskolan, den är suverän, men mer tekniskt "hands on" än inriktad på de övergripande strukturfrågorna, som jag uppfattade den.
 
Skyldig :)
En teroibit borde jag nog skriva vid tillfälle. Är ju lite hemmablind :)

cat5/5e ska klara upp till 100Mhz. Cat6 upp till 250 och 6A upp till 500. Det finns de som säger att de har kört TV över 5E men det har jag ingen erfarenhet av så där ska jag inte säga bu eller bää... Cat6 finns det några här på forumet som har kört över men då gäller det som sagt boxer/comhem-typ

Löste ju delar av ormboet med det skåp som kan ses i nätverksskolan. Hemmaserver plus ups står i ett 19" rack på annan plats där det kan bullra ostört
 
marfil skrev:
---
Bra klargörande, mats_o, att man "fortfarande" måste lägga koax om man tänker sig satellit. Mellanbarn, jag ska kolla om det är samma koax som går till alla tre uttagen eller om det är tre olika kablar. Är det ett problem om det bara är en koax som splittas upp?
---
Tror svaret redan finns i tråden.



Nimajneb skrev:
---
Mellanbarn: Funderar man på att dra nätverk till 8 rum så har/funderar man nog på att ha fler än en PC
---
Ehhh... man kanske gillar att möblera om :rolleyes:
 
Vet att tråden är lite gammal men eftersom det är bifogade bilder på multimediauttag med rj45 kontakter i den så ställer jag frågan här:
Någon som vet var man kan få tag på dylika kontakter i Sverige? I vår nya villa har vi standard "comhemuttag" med den tredje coaxen för data och då det finns plats och även draget cat5 i vissa av dem skulle det vara utomordentligt med sådana här uttag. Har dock inte hittat några här i Sverige än som sagt.
Så om någon har ett tips skulle jag bli väldigt glad.
 
Jag vill också ha multimediauttag med rj45 kontakter i. Var finns de ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.