H
Men för gudsskull de är korrekt gjort man justerar ju dosorna i rätt läge
 
H
Men tanke på vad du skriver så märker man att du självklart inte vet vad du pratar om.
Sannerligen inte utbildad ingenjör eller liknade iaf så fall skulle du vetat att de du skriver är fel.

Att gipsen inte får skarvas över hörnen på dörrar och fönster är fel. Är absolut inga problem.
Att plasten ska överlappas 10cm stämmer inte heller utan kan göras på hur många sätt som helst från en halv meter och neråt.
Att man plaster i fönster och i te tätar mot karm är standard i branschen och inget fel de är vid högre krav tex passivhus man måste göra speciella åtgärder för att klara de.

Dessutom behöver de inte vara plast under syll i innerväggar
 
Snailman
hul skrev:
Men tanke på vad du skriver så märker man att du självklart inte vet vad du pratar om.
Sannerligen inte utbildad ingenjör eller liknade iaf så fall skulle du vetat att de du skriver är fel.

Att gipsen inte får skarvas över hörnen på dörrar och fönster är fel. Är absolut inga problem.
Att plasten ska överlappas 10cm stämmer inte heller utan kan göras på hur många sätt som helst från en halv meter och neråt.
Att man plaster i fönster och i te tätar mot karm är standard i branschen och inget fel de är vid högre krav tex passivhus man måste göra speciella åtgärder för att klara de.

Dessutom behöver de inte vara plast under syll i innerväggar
Man kanske gärna vill kunna bo i huset efter garantitiden på 10 år också.

Jag man kan sätta skarvplåtar, men det är ju bättre om man kan se om det är korrekt eller ej utan att behöva bryta bort gipsen http://www.norgips.se/montering

jag är maskiningenjör och civilingenjör (elektro) så ingenjör är jag men inte inom bygg.

https://www.google.se/url?sa=t&sour...wGI5KXqJ3cpVaDUfg&sig2=lWUCMP1PBYYFdKhkQXiISA

På sidan 9 kan man se icopals monteringsanvianingen vid fönstersmyg, sen om man väljer att inte följa monteringsanvisningarna....
 
Redigerat:
  • Gilla
seniorkonsult och 2 till
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Däremot är det inte lika imponerande att de satt uttagen på samma vägg på olika höjd.
Alla sitter på samma höjd. Ligger ju saker på golvet framför dosan till vänster.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Edvuld skrev:
På denna bild ser det ut som att alla gröna dosor sitter för långt in i väggen.
Antingen har de satt dem för långt in, eller så har de satt dubbla skivor. Framkant på dosorna ska vara i nivå med skivans framsida.
I den bästa av världar sitter alla dosor jäms med väggen men i praktiken kan det vara svårt att få till pga olika typer av skivor, ytskikt, kunden ändrar sig osv. Det sämsta läget är när dosan av kommit för långt ut, det kan bara lösas med att skära av den (om man inte öppnar väggen men det är inte så roligt när det är färdigtapetserat) och då försvinner fästringen. Därför sätter man dosan en aning in, i en 13 vägg på 11-12 mm, en dubbelgipsvägg med 26 mm tjocklek på skivorna totalt på 22-25 osv. Vet man inte hur tjockt skivor+ytskikt kommer att bli (och det är inte alltid så enkelt att ta reda på) så sätter man inåt.

Bilden är inget alarmerande, snarare någon som vill undvika problem.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Nu verkar det komma in lite lugnande kommentarer, TACK! Nu tänker jag återgå till att njuta av husbygget! Besiktningsman kommer ändå fortf nästa vecka!
 
H
Snailman skrev:
Man kanske gärna vill kunna bo i huset efter garantitiden på 10 år också.

Jag man kan sätta skarvplåtar, men det är ju bättre om man kan se om det är korrekt eller ej utan att behöva bryta bort gipsen [länk]

jag är maskiningenjör och civilingenjör (elektro) så ingenjör är jag men inte inom bygg.

[länk]

På sidan 9 kan man se icopals monteringsanvianingen vid fönstersmyg, sen om man väljer att inte följa monteringsanvisningarna....

Då har vi fastställt att du inte är utbildad inom området och jag är de.

Bara för en leverantör nämner ett vis monteringssätt betyder inte det att de är branschstandard.
de finns flera olika monteringsalternativ så även för plast.

jag provtryckt hundratalslägenheter om inte tusentals och mycket väl medveten om var läckagen sker och hur.
Vid normalstandard räcker de gott och väl med normalt tätning vid fönster utan tejpning och fog
 
  • Gilla
catherineb
  • Laddar…
Snailman
Miljonprogrammet och putsfasaderna utan luftspalt byggdes ju också en enligt branschstandard, och inte gick det så bra för det.

Men det är ju bra att veta exakt var gränsen för fuskbyggen finns, och den verkar du ju insatt i, men jag föredrar nog att ha lite marginal också, därför gör jag nästan allt själv, senaste huset har jag haft hjälp med gjutningen och ränndalen, takstolarna satte jag själv på plats, det mesta av rörmokeriet har jag också gjort.

Men jag skulle nog se att monteringsanvisningarna följdes i lite större utsträckning, annat kunde det ju vara bra om byggarna redovisade hur de gör olika standardgrejor redan vid kontraktskrivningen så vet man innan man skriver på.

Det är bra att ni besiktigar, hoppas det är en bra besiktningsman.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
hul skrev:
betyder väl inte att man får skriva felaktiga saker, som man uppenbart inte har en aning om men ändå skriver de som fakta
Det är nog så att man får skriva vad man vill så länge man inte bryter mot någon av forumets regler.

Däremot finns det regler som förbjuder inlägg som är off-topic (t ex detta), och därför rapporterade jag mitt förra inlägg på en gång. Det står i reglerna också att man ska behandla alla med respekt och motivera sina åsikter.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Freddex
Jag påstod inte att det var en konstruktionsritning. Men det står med på planlösningen och det bör väl vara en konstruktör som gjort uträkningen oavsett om den är felaktig eller ej. Jag bara påvisade att någon har beräknat ut och angivit att det ska vara utan balk och med dubbla 45*220.
Det kan ju såklart vara fel och då är det ett fuskbygge på riktigt. Men många andra påståenden tidigare handlade om att väggen ej var bärande.

https://youtu.be/8PgosEkDOs0
Här visar fiskarhedenvillan hur dom tejpar platsen runt fönster. Det var min källa för påståendet. Men då är väl fiskarhedenvillan också fuskbyggare om man inte tejpar mot smyg eller tejpar utan överlapp av plast.
Jag är varken byggare eller konstruktör. Men alla påståenden jag gör kan jag backa upp mot en källa då jag knappast hittar på saker utan förmedlar information som jag sett någon annanstans som för mig känns trovärdig.
 
vanhaniemi skrev:
Freddex
Jag påstod inte att det var en konstruktionsritning. Men det står med på planlösningen och det bör väl vara en konstruktör som gjort uträkningen oavsett om den är felaktig eller ej. Jag bara påvisade att någon har beräknat ut och angivit att det ska vara utan balk och med dubbla 45*220.
Du skrev:
vanhaniemi skrev:
[bild]
Konstruktören har ju i klartext skrivit att det inte ska vara någon balk här utan bjälklag som är 2*45*220.
Jag är ingen konstruktör
Konstruktören skriver sina hänvisningar och föreskrifter på K-ritning. Så det enda som stämmer i det påståendet är att du inte är konstruktör. För allt vi vet kan det vara vem som helst som gjort noteringen på A-plan.

vanhaniemi skrev:
Det kan ju såklart vara fel och då är det ett fuskbygge på riktigt. Men många andra påståenden tidigare handlade om att väggen ej var bärande.
Ingen vet om väggen är tänkt att vara bärande eller inte. Jag har heller aldrig påstått att det är ett fuskbygge, men det finns klart taffligt utförda moment. Det är därför rådet har getts att ta dit en besiktningsman som kan gå igenom dokumentation och se hur utförandet är i förhållande till dessa, samt göra en översyn på utfört arbete om det lever upp till föreskrifterna eller inte.

vanhaniemi skrev:
[länk]
Här visar fiskarhedenvillan hur dom tejpar platsen runt fönster. Det var min källa för påståendet. Men då är väl fiskarhedenvillan också fuskbyggare om man inte tejpar mot smyg eller tejpar utan överlapp av plast.
Jag är varken byggare eller konstruktör. Men alla påståenden jag gör kan jag backa upp mot en källa då jag knappast hittar på saker utan förmedlar information som jag sett någon annanstans som för mig känns trovärdig.
Du förstår ju bevisligen inte vad du länkat till själv. Filmen visar ju precis det som är påpekat. Plasten tejpas med överlapp. Plasten tejpas mot en tätprofil som sats i fönsteröppningen och som tätar mot fönster. Alternativ till tätprofil är att plasten ansluts mot tätfog runt fönster.
På bilderna från TS bygge så är plasten uppskuren och utvikt samtidigt som smygarna är satta, alltså kan plasten omöjligt anslutas mot tätprofil eller tätfog utom möjligtvis i botten där det kanske ännu inte sitter några fönsterbänkar på bilden.

vanhaniemi skrev:
Avloppets placering finns på era va ritningar. Det är måttsatt placering.
Tolkar det som att det är 2 tvättställ som avloppet är till? Avloppet kanske ska vara dolt i vägg? Jag har ingen aning men som sagt. Ritningen visar vart det ska vara.
Avloppet sticker ju utanför syllen, då spelar det väl ingen roll hur måttsatt det är om det inte stämmer.

vanhaniemi skrev:
Vi är i exakt samma fas som er i vårt bygge. Vi väljer dock att inte göra saker själva pga tidsbrist och kunskapsbrist.
OK.
 
Redigerat:
H
Snailman skrev:
Miljonprogrammet och putsfasaderna utan luftspalt byggdes ju också en enligt branschstandard, och inte gick det så bra för det.

Men det är ju bra att veta exakt var gränsen för fuskbyggen finns, och den verkar du ju insatt i, men jag föredrar nog att ha lite marginal också, därför gör jag nästan allt själv, senaste huset har jag haft hjälp med gjutningen och ränndalen, takstolarna satte jag själv på plats, det mesta av rörmokeriet har jag också gjort.

Men jag skulle nog se att monteringsanvisningarna följdes i lite större utsträckning, annat kunde det ju vara bra om byggarna redovisade hur de gör olika standardgrejor redan vid kontraktskrivningen så vet man innan man skriver på.

Det är bra att ni besiktigar, hoppas det är en bra besiktningsman.
Då ska man väl lägga till att ensyegstätad putsfasader är en av de säkraste konstruktionerna som finns när den byggs på korrekt sätt
 
Mikael_L
hul skrev:
Då ska man väl lägga till att ensyegstätad putsfasader är en av de säkraste konstruktionerna som finns när den byggs på korrekt sätt
Nu föll din trovärdighet som en sten till botten i mina ögon i alla fall ... :eek:


Den största byggskandalen sen 70-talet försöker du försvara. Jag inser åtminstone precis var du har dina intressen.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Är det bara jag som lägger märke till hur dom har skarvat glesan i taket?
Ni lär ju märka var plasten inte är tätad som den ska när huset ska provtryckas!
Skarvar man gipsen som dom gjort över karmar och fönster kommer ni garanterat få sprickor där efter nått år i färgen eller tapeten.
Man har alltid plast eller sylltätning under syllen på innerväggar...


Spricka i gips över dörrkarm i ett tak med olämplig skarvning indikerad av inläggsförfattaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ingen som tänkte på att de dubbla 45x220 ligger ner istället för att stå på högkant?
Kollar man ritningen var nog inte väggen tänkt att vara tjockare mer än där avloppet kommer upp och då blir det ju lite konstigt att ha en 220mm bred planka liggande längts upp om resten ska vara 70 eller 95.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.