BirgitS
När det gäller avståndet mellan diskhon och hällen så får det enligt tillgänglighetskraven inte vara mer än 120 cm emellan, man ska kunna sitta i en rullstol där och nå båda delarna. Läs på om tillgänglighetsreglerna.
 
M maximm skrev:
Köket påminner om vårt. Vi har inte det vänstra fönstret, utan har överskåp istället, spisen mitt på.
Vi hade också planer på köksön på exakt samma plats men skippade den, den stängde av köket för mycket. Det blev bra!

Spisen är på tok för långt från vasken, den ska vara närmare.
Du kan aldrig få för mycket skåpsutrymme i ett kök, kvittar hur mycket du har så blir det alltid för lite.
Jag hade skitit i design och haft överskåp överallt.

Om ni inte ska ha gästrummet idag kan ni göra som vi, sätta in en dörröppning för dubbeldörr men utan dörr. Känner ni att dörren behövs senare är det bara att sätta dit en. Vi valde hål på 120cm.

Klädvård är inte bra inrett, alldeles för lite möblering.

Efter att ha bott i huset ett år har man i princip glömt allt skit man tänkte på när man byggde och irriterar sig bara på dessa saker.

1) För lite förvaringsutrymme
2) För mycket solinstrålning i huset
3) Alldeles för lite förvaringsutrymme
4) Skulle haft mer förvaringsutrymme
5) För lite trygga väggar att ställa möbler mot
6) Kanske lite mer förvaringsutrymme
Tack för dina tankar.
Vi tänker att vi byter överskåp på en vägg mot köksön och får samma förvaring ändå. Vi är ju lite fundersaqmma kring kökets storlek som det är och tror att det kan bli rymligare då.
Ang spisplaceringen blir den sannolikt längs gavelväggen, hoppas komma på någon vettig lösning på hörnskåpsytan då. Helst hade vi haft ett skafferi, men det blir nog för trångt.
Solinstrålning är svårt, man vill ju ha ljust men inte varmt. Vi tänker solskyddsfönster och markiser i söder samt frikyla och pool att svalka sig i, räcker det tror du?

Jag lyckas inte förstå hur du menar med klädvården, har du lust att beskriva ritningen du gjorde?
 
L Låset skrev:
1. Jag hade flyttat ner dörren till gästrummet så att den öppnar mot väggen, då får ni även en större sammanhängande vägg i vardagsrummet. Ska ni ha en TV där, eller ser man på TV uppe? Oavsett så är det trevligt med en sammanhängande vägg om ni vill ställa någon stor bokhylla där eller något annat. Samt att ni kan ha 3 garderober i gästrummet.

2. Entren är väldigt stor, men det är lite förvaring. Kapprummet är även det lite svårt att nyttja då det även fungerar som passage till tvättstugan. Det är mer en reflektion, jag vet inte hur man skulle lösa det..

3. KLK uppe i sovrum 2+3 hade jag skippat och gjort någon skjutgarderobslösning.

4. Flytta spis närmare häll, det blir dessutom trevligare att sitta i bardisken då om det inte sprutar fett överallt :)

5. Sätt in solskyddsglas i sovrum i söderläge. Hade själv satt in det i alla fönster i söderläge (om ni inte har träd som skuggar).
Bra tankar, tack!
1. Vi satte dörren där för att få långa siktlinjer, som jag läst mig till ska göra att huset känns stort. Soffa med bord alt bokhylla kan få plats bakom dörren tänkte vi. TV blir på bottenvåningen, med originalritningen blir det 2m bredd vilket jag tycker borde räcka, eller?
2. Japp, Entrén var något vi ville minska till förmån för köket. Ej möjligt dock.
3. Vi funderade men landade på klk istället för garderober. Jag tror det är smaksak dock.
4. Yes, spis blir nog vid gavel. Fettsprut kan man vara utan, annat än på rörlig mekanik! :)
5. Elitfönster 70/40 blir det på alla söderfönster. Frågan är om man ska ha det på angränsande väggar också, ex. köksgaveln och i Sovrum 1? Har ingen erfarenhet av solskyddsfönster och funderar på om man ser skillnad på olika fönster i samma rum, vet du?
 
tensiden tensiden skrev:
Som sagt, det beror på vad som är viktigt för er.
För oss var det väldigt viktigt med avställningsytan vid kyl och mikro vilket fick resultatet att ugn/mikrostapeln som visserligen är lite praktiskt och snygg fick stryka på foten och istället har vi bänkyta med mikro över och ugnen hamnade under hällen i mer traditionell utformning.
Bra poängterat, tack! Jag kommer nog driva den pucken när vi kommer till köksplaneringen i detalj, att det behöver finns bänkyta vid micro. Det enda vi behöver bestämma just nu är placering av ventilation och vatten, men det påverkar ju köket överlag så ett visst helhetstänk måste finnas.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller avståndet mellan diskhon och hällen så får det enligt tillgänglighetskraven inte vara mer än 120 cm emellan, man ska kunna sitta i en rullstol där och nå båda delarna. Läs på om tillgänglighetsreglerna.
Ja, så många gånger man sett Nacka kommuns tillgänglighetsregler nämnas så finns ju det med i tankarna. Intressant om det är så att leverantörens grundritning inte uppfyller dem. För oss spelar det nog mindre roll eftersom vi sannolikt flyttar spisen till gaveln. Kanske kommer vi uppfylla dem lite extra om jag får som jag vill, med en liten ho i köksökn att fylla på kastruller etc i. :)
 
Många tankar kring kök. Uppskattas!
Finns någon tanke som nån vill dela med sig kring WC/D 2 och specifikt duschalkoven tas det gärna emot. Jag luftade idén jag läst i annan tråd om dubbeldusch mittemot varandra med sambon, men hon vill kunna stå nära bredvid. Kommer det bli trångt därinne?
 
N nevinator skrev:
Bra tankar, tack!
1. Vi satte dörren där för att få långa siktlinjer, som jag läst mig till ska göra att huset känns stort. Soffa med bord alt bokhylla kan få plats bakom dörren tänkte vi. TV blir på bottenvåningen, med originalritningen blir det 2m bredd vilket jag tycker borde räcka, eller?
2. Japp, Entrén var något vi ville minska till förmån för köket. Ej möjligt dock.
3. Vi funderade men landade på klk istället för garderober. Jag tror det är smaksak dock.
4. Yes, spis blir nog vid gavel. Fettsprut kan man vara utan, annat än på rörlig mekanik! :)
5. Elitfönster 70/40 blir det på alla söderfönster. Frågan är om man ska ha det på angränsande väggar också, ex. köksgaveln och i Sovrum 1? Har ingen erfarenhet av solskyddsfönster och funderar på om man ser skillnad på olika fönster i samma rum, vet du?
Om du kör 75/60 och 70/40 tror jag du kan se skillnad om du står och studerar fönstren, men att lägga märke till det i vardagen tror jag inte. Går du ner på 66/33 märks det nog.

Här är en bra länk, scrolla ner en bit så kan du klicka själv på 3 sorters solskyddsglas och jämföra mot ett vanligt.
(beror väl en del på skärmen du tittar på, men man får ett bra hum)
https://www.elitfonster.se/tillval--tillbehor/fonsterglas/
 
L Låset skrev:
Om du kör 75/60 och 70/40 tror jag du kan se skillnad om du står och studerar fönstren, men att lägga märke till det i vardagen tror jag inte. Går du ner på 66/33 märks det nog.

Här är en bra länk, scrolla ner en bit så kan du klicka själv på 3 sorters solskyddsglas och jämföra mot ett vanligt.
(beror väl en del på skärmen du tittar på, men man får ett bra hum)
[länk]
Precis, det var den sidan och bilden jag utgick från, enligt bilden syns det ju inte, men svårt att föreställa sig i verkligheten. Du fick mig dock att upptäcka självreglerande solskydd, längst ner. Det hade jag inte sett innan! Har skickat en fråga om var man kan få se dessa fönster. Kul att se flera rekommendationer om solskyddsglas, då känns det som ett lättare val.
 
Jag har solskyddsfilm från Nordan i söderläge och utan i norrläge, det är skillnad så jag skulle ta det på de fönster som är i samma blickfång
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har solskyddsfilm från Nordan i söderläge och utan i norrläge, det är skillnad så jag skulle ta det på de fönster som är i samma blickfång
Är det eftermonterad film? Vad är det för siffror på ljus och solvärme? Är det mörk film är det klart att det märks.
 
Nej, det är en fabrikslevererad metallfilm på glaset, inte mörk utan ser ut ungefär som ett vanligt glas, 70/30 eller något i den stilen. Har inte koll på värdet. Man kan alltså se skillnad om man anstränger sig så jag misstänker att två fönster på samma vägg så ser man skillnad
 
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
Kollade på vårt fönster och det är "Cool-lite skin 176"
70 % ljus och -37% värme.
Vi har 2st 12m2 sovrum i söderläge med ett fönster 12x19 och det blir inte speciellt varmt i dessa. I vardagsrummet har vi motsvarande 6st i söderläge och där blir det såklart varmt så jag överväger att skaffa markiser, kör jag konstant kyla via FTX är det ändå okej.

Bild på mogonljuset idag 08.00
Utsikt genom ett fönster med genomskinliga gardiner och krukväxter på fönsterbrädan, trädkronor syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt genom ett fönster med Cool-lite SKN 176 glas som visar specifikationer på fönsterramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.saint-gobain-facade-glass.com/products/sgg-cool-lite®-skn-176-176-ii
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har solskyddsfilm från Nordan i söderläge och utan i norrläge, det är skillnad så jag skulle ta det på de fönster som är i samma blickfång
Vad är det för pris på detta hos Nordan? Ska själv ta fönster från Nordsn och funderar över solskyddsglas.
 
Kommer inte ihåg vad det kostade extra, det hjälper en del men har man stora fönster i söder är det skugga från tak eller markis som gäller
 
  • Gilla
Petalv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.