hantverkare1 skrev:
Jag har byggt många trappor i vinkel.

Självklart blir snittutan längre om man gerar, därför måste man gera sättsteget vilket gör att plansteget på våningen under blir bredare.

Är du med?
Jag skulle aldrig acceptera en trappa med lite olika längd på planstegen.

Mina inlägg bygger på att man vill ha en trappa där alla trappsteg är lika djupa.
 
Nyfniken skrev:
Jag skulle aldrig acceptera en trappa med lite olika längd på planstegen.

Mina inlägg bygger på att man vill ha en trappa där alla trappsteg är lika djupa.
Naturligtvis är alla trappsteg lika djupa. Annars ser det ju förjäkligt ut.

Ska se om jag kan fixa en bild
 
Larsa skrev:
Det är som nyfniken skriver, och du har väl sett det själv. Ställer du ett likadant vangstycke som dom andra i 22,5 grader kommer det vara för kort.
Håller med! Att använda färdiga vagnstycken i själva vinkeln funkar ju inte utan att bygga på med mer material. Plansteget blir för kort.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Fixa gärna en bild gör nu hänger inte jag med alls iaf, haha :)
 
Dumstrut på!

Nyfniken och ni andra har naturligtvis rätt.
Vet inte ens själv hur jag tänkte.


Får ställa mig i hörnet resten av kvällen :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Haha, skönt att du kröp till korset Hantverkare1 ;) Under tiden startade jag Sketchup och gjorde en bild....

Trappa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så lösningen är att bygga ett eget vangstycke som är lite längre alternativt sätta reglar emellan de två befintliga vangstyckena som kan stötta en gering emellan?
 
Nu funderade jag lite till. Det handlar ju om ganska små mått, så på dina prefab vangstycken borde du kunna sala på med en bit enligt det gröna i bilden. Eftersom du har så få steg så funkar det ju utan problem. Sätt alltså vangstyckena i 22,5 grader och spika på en bit så att stegets överhäng blir samma som på övriga steg.

salning_vangsteg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hann fortsätta igår medan jag inväntade en lösning. Så har redan satt dit några vangstycken till.

Om jag nu istället skulle sätta dem i hörnen med 22,5 grader i vinkel. Hur fäster man då Balksko och blir det inte ett glapp då längst in eftersom man gör vangstycken längre?

Tack för ert engagemang!

uploadfromtaptalk1407091572205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • uploadfromtaptalk1407091843908.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1407091903065.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hmm, bocka ut vingarna på balkskon eller lägg kilar på sidorna. Sala på i bakkant eller framkant för att kompensera djupet.
 
Du lär ju inte behöva tre vangstycken precis i hörnet. Borde väl räcka med ett i varje hörn och kanske ett emellan.
 
IMG_1976.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här gjorde iaf jag. Under steg A och Steg B skruvade jag en stående trallbräda 1 och 2 (slut på reglar) som jag släppte ut 10-15cm i bakkant. Sen skruvade jag en bräda (3) mellan 1:an och 2:an.
(satte fler skruv efter jag tog bilden). Sen byggde jag mig bara uppåt. Nästa diagonala bräda hamnar då på baksidan av 2 osv.
Hoppas det går att tyda. Inte ett gerat hörn, men principen funkar ju överallt, och det blir klart stabilare.
 
Ett litet tips bara som inte har med trappan att göra. Använd ankarskruv istället för trallskruv i balkskorna. Det finns en risk annars att huvudena går av, speciellt om du har rostfri skruv.
 
Oki, tack för alla svar. Nu har jag fått många olika lösningar. Jag ska ta mig en funderare på vad som blir bäst och som passar mina byggkunskaper.

Helioz, tack för input. Vet att man skall ha ankarskruv, hade dock ingen hemma och det var slut i butiken när jag var där så körde på de jag hade. Visste dock inte att de kunde gå av.
 
Skönt med allt regn! Nu kom nästa problem :) Ena hålet jag grävt blir fullt med vatten och det har inte försvunnit än efter 2 dagar. Inte så bra. Måste jag gräva djupare och lägga stenkross eller kan jag gräva ur lite bakom och göra som ett dike?

Kommer plattorna jag lagt ligga kvar? Vissa av dem har sjunkit men inte andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.