Gällande värme på eller av så går det att styra både vatten och el individuellt. Vi har klinker i vår matsal med vattenburen värme som vi kopplade på det fasta systemet, vatten som värms av fjärrvärme. På kalla halvåret är det kanon men på sommaren behövs det ingen värme där. Vi styr temperaturen separat från övriga systemet.

Billigt lösning att installera är det ej och därför skulle jag förorda elslingor. Det är ju skitenkelt, köps billigt på K-rauta och kan läggas av lekman dvs du :)

 
Om ni möjligen har bergvärme så tänk på att ev. el-golv är fördelaktigt dels att det fungerar då övrigt (vattenburet) är avstängt, dels att det används som spets då VP'n inte räcker till.

Om du skulle fundera på vattenburen golvvärme så tänk på att slingan inte går att koppla direkt där vattenradiatorn satt. Du får för stort tryckfall då.
 
Bergvärme är det inte.

Hur/var kopplar man in shuntgruppen?
 
Om du lägger elvärme , tänk på att det även måste till en jordfelsbrytare, samt ett elektrikerbesök.
 
Jordfelsbrytare har jag redan till hela huset.
 
Låt säga att jag har bestämt mig för att köra på vattenburen golvvärme och ska beställa från rinkabyrör, exakt vad behöver jag?

En Wirsbo Push 12 har jag insett att jag behöver
samt
en st 100-metersrulle med Eval PEX rör
samt
ett gäng rörhållarskenor

men sen? Jag lyckas inte riktigt matcha grejerna som kalkylprogrammet på www.wirsbo.se staplar upp med grejerna som finns på rinkabyrörs hemsida...

Hur gör man sen med radiatorn som står i hallen, kan man både lämna den eller ta bort den eller måste man göra på nåt sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.