Hej igen,

har idag fått telefonpris på knappt 100 kkr för en Nibe Vedex 3300-panna, elpatron 6kW samt 3 x 500 tankar. Någon som har en fundering kring dessa produkter? Räcker specifikationen till?

Man vill ju helst inte elda mer än en gång per dygn under vintertid.

Jag har nog slagit pellets ur hågen nu, valet står mellan en vedeldad lösning likt ovan, eller jordvärme. Men känslan är att om jag väljer jordvärme vill jag ändå värma murstocken på något vis, för självdraget samt källarens skull.
Hur löser jag det? Idag finns bara en öppen spis på 2:a våning? Gör det någon skillnad om man skulle öppna upp murstocken på 1:a våning och montera någon form av fristående kamin där, ansluten till murstocken? Värmen går väl inte så mycket nedåt... Alternativet är att koppla in en beg vedpanna i källaren och elda då och då... men fungerar det i praktiken?

Tacksam för diskussionen!
 
jungman skrev:
Jag hade en identisk panna som hade bra värden på allt när man mätte när jag eldade med olja. När jag eldade med ved, ökade rökgastemperaturen till 500 - 600°C. Verkningsgraden blev dock bara 60-70% i bästa fall. Ingen sotning i världen kunde förbättra förhållandet så länge det kalla (70-90°C) pannvattnet kylde förbränningsurymmet.

Nu har jag en Calmar V33 och eldar ved med 85 - 90% verkningsgrad allt beroende på när jag sotade sist. En god förbränning ger bra med värme som tas om hand i en rätt dimensionerad ackumulatortank (3000 liter) där energin lagras. Rökgastemperaturen ligger omkring 230°C (+/-30°). Vedförbrukningen är 40-50% av det som gick åt med CTC-pannan.
Röringenjörer har en tendens att sälja på tok för små ackumulatortankar. Fråga mig inte varför. Det finns inga tekniska motiv för det. Tvärtom, en stor tank är en bra tank. Se till att inte låta dig luras att köpa en för liten tank. Välkommen till vedeldarkretsen!

Jag håller med dig.. ang Vedeldningen i Den Combipannan.. men nu Pratade jag om Pelletseldning i den pannan.: Nä att tänka på att elda med Ved i den.. det finns inte på denna planet..
 
geka skrev:
Hej igen,

har idag fått telefonpris på knappt 100 kkr för en Nibe Vedex 3300-panna, elpatron 6kW samt 3 x 500 tankar. Någon som har en fundering kring dessa produkter? Räcker specifikationen till?

Man vill ju helst inte elda mer än en gång per dygn under vintertid.

Jag har nog slagit pellets ur hågen nu, valet står mellan en vedeldad lösning likt ovan, eller jordvärme. Men känslan är att om jag väljer jordvärme vill jag ändå värma murstocken på något vis, för självdraget samt källarens skull.
Hur löser jag det? Idag finns bara en öppen spis på 2:a våning? Gör det någon skillnad om man skulle öppna upp murstocken på 1:a våning och montera någon form av fristående kamin där, ansluten till murstocken? Värmen går väl inte så mycket nedåt... Alternativet är att koppla in en beg vedpanna i källaren och elda då och då... men fungerar det i praktiken?

Tacksam för diskussionen!

Jag är personligen lite skeptisk till Vedexen pga av Vedvolymen 95 liter om jag inte missminner mig.. Så jag har bestämt mig flr Atmos..

Har idag bestämte mig för att det ska bli en Atmos 40.. då mitt hus drar rätt mycket energi.. och helst då när det är riktigt kallt.. och jag har ju inte lust att behöva göra mer än 2 inlägg då..

Rodge
 
Tidagare har det eldats i kökspanna i vårat hus. När köket skulle renoveras kom tankarna om framtida uppvärmning igång. Valet stod mellan en ny kökspanna med acc, värmepump av något slag eller extern pannrum i ladugården med kulvert in i huset. Jag valde pannrumsbygget, men jag hade ju hört om detta med murstocken och mögel så jag ringde upp Anticimex och frågade om jag var tvungen att instalera en avfuktare i torpargrunden.
Anticimexkillen sa att om du ej har haft mögelproblem tidigare så skulle det nog inte vara någon fara iom att det inte eldas på samma sätt nu som då.
Detta borde ju gjälla skärskilt pellets som har låg temp på rökgaser.
Men han sade oxå att de inte var helt överens innom hans branch.
 
geka skrev:
Hej igen,

Har idag fått telefonpris på knappt 100 kkr för en Nibe Vedex 3300-panna, elpatron 6kW samt 3 x 500 tankar. Någon som har en fundering kring dessa produkter? Räcker specifikationen till?

Man vill ju helst inte elda mer än en gång per dygn under vintertid.
Du behöver inte lägga till mycket pengar för att få bekväm eldning.
Läs dom här artiklarna av Bengt Erik Löfgren på ÄFAB.

http://www.afabinfo.com/pdf_doc/media/brinnande_intresse.pdf
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/VedpannorModeller.pdf
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/ackumulatorinkoppl01.pdf
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/ackumulatorstorlek.pdf
 
På sommaren behöver jag inte elda, eftersom solpanelerna producerar allt varmvatten vi behöver. Men efter en månad känns det lite "surt" i källaren, så jag eldar 2-3 gånger per månad för att få bättre källarklimat. Speciellt när man kommit in i juli månad. Fram till midsommar är det torrare i luften, då är det inga problem. Men sen vill det gärna bli kondens på det svala källargolvet, om inte skorstenen fungerar som ventilator.
 
I mitt gamla villaområde med hus från 20-talet accepterade de flesta anslutning till fjärrvärme. Det tog en hel del år innan problemen uppenbarade sig - men fukt i källare (och vind) gav stora och dyrbara problem. Jag körde olja fram till jag sålde huset och det var torrt och fint. Så jag sällar mig till de övriga - ge inte avkall på att hålla igång skorstenen.
 
geka skrev:
Hej igen,

har idag fått telefonpris på knappt 100 kkr för en Nibe Vedex 3300-panna, elpatron 6kW samt 3 x 500 tankar. Någon som har en fundering kring dessa produkter? Räcker specifikationen till?

Man vill ju helst inte elda mer än en gång per dygn under vintertid.

Jag har nog slagit pellets ur hågen nu, valet står mellan en vedeldad lösning likt ovan, eller jordvärme. Men känslan är att om jag väljer jordvärme vill jag ändå värma murstocken på något vis, för självdraget samt källarens skull.
Hur löser jag det? Idag finns bara en öppen spis på 2:a våning? Gör det någon skillnad om man skulle öppna upp murstocken på 1:a våning och montera någon form av fristående kamin där, ansluten till murstocken? Värmen går väl inte så mycket nedåt... Alternativet är att koppla in en beg vedpanna i källaren och elda då och då... men fungerar det i praktiken?

Tacksam för diskussionen!
Som jag skrev tidigare så har jag också 1500 l och en v33a som har 120l vedföråd och det är på tok förlite (tacker jag) både panna och tankar om du vill elda 1gång per dygn så lär du upp mot 3m3 vatten och hällst lite till
 
Vad ingår i de 100 kkr? Att koppla in dom grejerna med en ny shunt mot befintligt system borde kosta rörmokaren ca 50 kkr i material. Och han gör det enkelt för sig genom att bara ställa dit tre småtankar. Du borde hitta nån som kan ställa dit en måttbeställd tank som isoleras på plats så att du får lite volym att elda mot.

Om du bestämmer dig för vedeldning är det ju nåt du ska hålla på med i många år framöver. Och efter ett par års eldande kommer du att ångra att du inte la på 50 kkr till på anläggningen. Att då bygga ut en anläggning med små tankar och för liten panna blir aldrig bra, och dyrt.
 
Jag tyckte det lät dyrt med 100 kkr för en Vedex, som ju är en förhållandevis billig panna, och tre små tankar.

Vi betalade 98 kkr för en Effecta Woody (lambdastyrd) med två 750 liters acctank och allt som behövs (förberett för solpaneler dessutom).
 
geka skrev:
Hej igen,

har idag fått telefonpris på knappt 100 kkr för en Nibe Vedex 3300-panna, elpatron 6kW samt 3 x 500 tankar. Någon som har en fundering kring dessa produkter? Räcker specifikationen till?

Man vill ju helst inte elda mer än en gång per dygn under vintertid.

Jag har nog slagit pellets ur hågen nu, valet står mellan en vedeldad lösning likt ovan, eller jordvärme. Men känslan är att om jag väljer jordvärme vill jag ändå värma murstocken på något vis, för självdraget samt källarens skull.
Hur löser jag det? Idag finns bara en öppen spis på 2:a våning? Gör det någon skillnad om man skulle öppna upp murstocken på 1:a våning och montera någon form av fristående kamin där, ansluten till murstocken? Värmen går väl inte så mycket nedåt... Alternativet är att koppla in en beg vedpanna i källaren och elda då och då... men fungerar det i praktiken?

Tacksam för diskussionen!

Jag tror vi har liknande förutsättningar, kvadratmässigt har vi ett hus på 290kvm (köpt i höstas) dock lite äldre så isoleringen är väl aningen sämre antar jag =)

Dock så har vi detta system: Albin Polar (tillverkas inte längre...) + 3 kubik acc.

Förutsättningarna är att både jag och sambon jobbar hemma varje dag så visst kan vi hålla liv i även de minsta pannorna och acctankar men det skall vara så smidigt som möjligt. Hade jag byggt detta system själv i dagsläget hade jag satsat på MINST 4,5kubik eller hellre 6 kubik acc.
Detta för att slippa elda morgon och kväll när det är riktigt kallt ute (under 15 grader minus). 5-10 minus och det går att elda 1ggr per dag med lite avkall på varmvattenkomfort till dusch.


Så jag skulle rekommendera dig som inte har samma förutsättningar att kunna elda "när som helst" att ha minst 3kubik acc, helst 4,5 kubik som jag ser det. Jag lovar att du vill ha så få eldningstillfällen som möjligt.

Med störrre acctank bör också en panna med så stort vedmagasin som möjligt installeras. Baxi har ganska stora vedmagasin och kompisen som har exakt samma system fast en Baxi behöver barar göra 1 ilägg när jag får göra 1,5-2 för att få samma temp i acc.


Vänl,,,
 
Tycker också det låter dyrt för en vedex3300, ska troligen köpa en sådan och har
fått ett pris på 25100 för den.
 
Ved:
Om tid och möjlighet för enkel vedhantering finns hade jag lätt satsat på någon av baxi eller calmars större pannor. Samt rejält med välisolerad acctank, 2000 liter eller mer. Det blir troligtvis en mycket lättskött anläggning...

Pellets:
Jag värmer mitt hus med en CTC Ecoflex. Fyller på säckar 2 - 3 gånger i månaden och tömmer asklådan 3 ggr /år. Det är med mina mått en lättskött anläggning
 
geka skrev:
Hej igen,

har idag fått telefonpris på knappt 100 kkr för en Nibe Vedex 3300-panna, elpatron 6kW samt 3 x 500 tankar. Någon som har en fundering kring dessa produkter? Räcker specifikationen till?

Man vill ju helst inte elda mer än en gång per dygn under vintertid.
Tacksam för diskussionen!
Alldeles för snålt med tankvolym!!!! Jag tycker att till och med 3x1000l för ett större hus är på gränsen till snålt också men mer realistisk. Det är inte så stor prisskilnad mellan en tank på 500l och en på 1000l bara det finns plats för större.
Att koppla dom ihop kostar inte mer än nåon meter rör extra.

Sen skall det ju inte eldas halva dygnet för att ladda detta stora volym heller. Oavsett hur många kW pannan kan ge så är vedvolymen det viktigaste ur bekvämlighetssynpunkt: ju större volym dess färre besök i källaren.

Vi har investerat ca 120 000kr( gammal hus 320m2) år 2004 i 3x1000l tankar, ny expansionskärl, ny cirkpump, Ladomat21 och Atmos40kW med 180l vedvolym. Det var det minsta vi kunde ha och skulle önska en grad större ( panna 50kW och 4000l tankar). Vi kände tyvärr inte till betydelsen av detta uppgradering då vi beställde ..... men du har inte en sån ursäkt nu när frågan är ställt i rätt tid

Priserna har ju gått upp under tiden men jag tycker att du bör få bättre för 100 000 än en fjantig Vedex33 med plåtluckor + 3 små "picknik termosar". Det blir ju bättre än din gamla kombi men lååååångt ifrån bra.
Installatören kommer att göra samma jobb och tar lika mycket betalt oavsett om du beställer stort eller litet men att han föreslår bara 1500l tankvolym är minst sagt oansvarigt! Han minimaliserar nog din anläggning och presenterar lägre prisförslag för att inte skrämma dej från vettet .

Säger som alla andra: en vedeldningsystem kan aldrig vara för stor men ack så jobbigt när den blir för liten.
Lägg hellre ca10 000kr till för att uppgradera panna och tankar i din beställning :). Se till att arbetskostnad inte ändras nämnvärt!
gaia
 
Jag har ju idagarna bestämt mig för panna och utrustning.

Det blir en Atmos DC 40 SF , 3 st tankar a 840 liter ett solfångar paket a 4 st celler.

Detta kommer att kosta någonstan runt 100 000 men då ska vi gör en hel del själva.. Som att Bära ut den gamla pannan, Bära in den nya, Hämta och bära in tankarna, Samt lyfta upp och sätta fast solfångarna. och dra ner rören från taket till Pannrummet.

/Rodge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.