Hej allesammans,

Kommer under sommaren bli ägare till ett 1 1/2-plans tegelhus från början av 70-talet. 126kvm+50kvm, samt hel källare på 126kvm samt garage på 40kvm. 60% av källaren värms med normal rumstemperatur, resterande del samt garaget endast "frostfritt", dvs 10-15 grader. Dock värmer ju kombipannan upp en del också antar jag eftersom den står i den delen av källaren som knappt värms.

I detta forumet måste jag nog beskriva mig själv som rejält okunnig och behöver därför grundläggade råd och tips..

Idag värms huset till 90% av tiden upp med vedeldning i en CTC 265 (kombipanna) från 1974 och vattenburet system, troligen tvårörs. 25-30 kbm ved går idag åt, men till ett äldre par utan inneboende barn. Själva är vi två vuxna och två småbarn, så troligen skulle vi göra åt med än mer ved ifall vi skulle fortsätta med det.

Eftersom vi båda arbetar mycket är vedeldning för oss inget alternativ, inte ens med ackumulatortank. Jag försöker läsa på så mycket jag kan, men blir inte klok på vad bästa alternativet är för mig.

1. Fjärrvärme. Troligtvis kan vi ej få fjärrvärme pga för långt avstånd till huvudledningen, men om det går bra ligger troligen investeringen på 30-40 kkr, årlig avgift 1900 kr samt kWh-pris på 56 öre exklusive moms.

2. Jordvärme. Mycket tomt finns, har begärt offert på detta, kommer kosta ca 110 kkr (Thermia Diplomat TWS 12 eller 16 samt 420m slang)

3. Pellets. Har förstått att bef panna inte är lämplig, måste i så fall köpa ny panna tillsammans med brännare, troligen kommer det kosta mellan 60 och 80 kkr med rörarbete inräknat.

Mina funderingar då: Vid en snabbare besiktning av huset konstaterades att det var i mycket gott skick, speciellt källaren var mycket frisk vilket besiktningsmannen sade berodde på värmesystemet och att murstock användes mycket. Vad händer då med murstock och källare vid installation av fjärrvärme eller jordvärme? Öppen spis finns idag i men bara på 1/2-planet.

Vad är er spontana tanke? Mycket tacksam för svar!
 
Du kan räkna med halverad vedförbrukning med en modern vedanläggning och kan klara dig med att elda 2-3 gånger i veckan vintertid. Men det är ändock en hel del arbete med veden även om man lejer bort kapning och klyvning.

Som du själv anar kommer källaren inte att bli lika trevlig utan pannan igång.

En värmepumpskalkyl bör ha ett "worst case senario" med fördubblat elpris och ett pumpbyte inom en tioårsperiod. Oftast säger man som du gör att det kostar x kr. Men drift och underhåll bör tas med. Ofta håller inte fantasikalkylen utan driften blir dyrare än utlovat. Har sett flera anläggningar som inte är korrekt dimensionerade och utförda. Välj en känd installatör och titta på något han gjort och prata med husägaren. Kom ihåg att man gärna inte erkänner att det kanske inte va så fantastiskt som man trodde.

Nu är det på nåt sätt per definition jättebra med värmepumpar, så då tycker man det. Samtidigt kan en bra anläggning mycket väl ge ganska billig energi. Det är dock ganska lång pay-off på grejerna, i all synnerhet med så pass låg energiförbrukning som jag tror ni har.
 
Mitt svar är att överge inte ved. En ny -dyr - vedpanna betalar sig fortast av alla alternativ. En modern vedpanna ger både ekonomi och komfort. Källaren håller sig varm och torr och en halvering av vedåtgången är ingen överdrift med en modern panna.

Med korrekt dimensionerad ackumulatortank, vedpanna och kanske solvärme(?) som komplement på sommarhalvåret då pannan får vara ur drift är ett optimalt system ur egergisynpunkt. Om komforten räcker, kan jag ej ta ställning till. Att ta väl hand om värme-energin som produceras är också något att tänka på.
 
OK,

jag kommer nog överväga en gång till det där med vedeldning. Tittade på olika produkter (Vedpannor, oljepannor, kalklösare | Trebema AB -Ett familjeföretag, Calmarpannan samt Baxi.se -, Solo Innova), verkar som det kommer ta en hel del utrymme i anspråk (panna + 2-3 vattenackumulatorer). Har ni någon synpunkt på produkt eller kanske annan rekommendation?

Ni tror alltså det kommer räcka att elda en gång vartannat dygn på vintern, samt ett par gånger i veckan på vår-sommar-höst? Är ju en stor skillnad mot idag kan jag lova.

Givetvis är den motion hanteringen av ved ger mycket skön, dock måste man ju ändå ha respekt för den tid det tar att såga, transportera, kapa och klyva veden.
Om jag ändå kommer fram till att skippa vedeldning, vad skulle ni rekommendera då, med tanke på de förutsättningar jag givit ovan?

Tack för svar!
 
Om nu ved, trots ovanstående argument, inte är ett alternativ så satsa på en "helautomatisk" pelletspanna med bulkförråd.

Jag tror inte på tanken att lämna murstocken kall.
 
bax skrev:
Om nu ved, trots ovanstående argument, inte är ett alternativ så satsa på en "helautomatisk" pelletspanna med bulkförråd.

Jag tror inte på tanken att lämna murstocken kall.
Jag driftade frågan med min rörläggare, han sade att av alla de kunder vars pannor han bytt ut mot värmepumpar, var det inget hus som hittills mått dåligt. Vet inte vad man ska tro.
Vad är risken med att lämna murstocken kall? Att det blir kallare än man räknat med i källaren? Att risken för fukt och mögel ökar lavinartat över en tioårsperiod?

Om man nu ändå överger biobränsle, hur mycket skulle det hjälpa murstock etc om man monterade någon form av kamin på 1:a plan, anslutet till murstocken?
 
geka skrev:
Hej allesammans,

Kommer under sommaren bli ägare till ett 1 1/2-plans tegelhus från början av 70-talet. 126kvm+50kvm, samt hel källare på 126kvm samt garage på 40kvm. 60% av källaren värms med normal rumstemperatur, resterande del samt garaget endast "frostfritt", dvs 10-15 grader. Dock värmer ju kombipannan upp en del också antar jag eftersom den står i den delen av källaren som knappt värms.

I detta forumet måste jag nog beskriva mig själv som rejält okunnig och behöver därför grundläggade råd och tips..

Idag värms huset till 90% av tiden upp med vedeldning i en CTC 265 (kombipanna) från 1974 och vattenburet system, troligen tvårörs. 25-30 kbm ved går idag åt, men till ett äldre par utan inneboende barn. Själva är vi två vuxna och två småbarn, så troligen skulle vi göra åt med än mer ved ifall vi skulle fortsätta med det.

Eftersom vi båda arbetar mycket är vedeldning för oss inget alternativ, inte ens med ackumulatortank. Jag försöker läsa på så mycket jag kan, men blir inte klok på vad bästa alternativet är för mig.

1. Fjärrvärme. Troligtvis kan vi ej få fjärrvärme pga för långt avstånd till huvudledningen, men om det går bra ligger troligen investeringen på 30-40 kkr, årlig avgift 1900 kr samt kWh-pris på 56 öre exklusive moms.

2. Jordvärme. Mycket tomt finns, har begärt offert på detta, kommer kosta ca 110 kkr (Thermia Diplomat TWS 12 eller 16 samt 420m slang)

3. Pellets. Har förstått att bef panna inte är lämplig, måste i så fall köpa ny panna tillsammans med brännare, troligen kommer det kosta mellan 60 och 80 kkr med rörarbete inräknat.

Mina funderingar då: Vid en snabbare besiktning av huset konstaterades att det var i mycket gott skick, speciellt källaren var mycket frisk vilket besiktningsmannen sade berodde på värmesystemet och att murstock användes mycket. Vad händer då med murstock och källare vid installation av fjärrvärme eller jordvärme? Öppen spis finns idag i men bara på 1/2-planet.

Vad är er spontana tanke? Mycket tacksam för svar!
Jag har ett liknande hus till ytan som som dig (130+130) +70 jag värmer 80% av huset till 21-22 grader och använder ved har en förbrukning på ca 40m3 per år och eldar i en v33a med 1500l tank. Vilket är aldelens för lite både tank och panna för hus i den här storleken om man vill elda 1 gång om dagen, redan vid -10 måste jag elda 2ggr per dygn. Jag lyssnade även på många innan jag instalerade nytt, många hävdade att mitt hus skulle max ta 25-30m3 med ved per år men hamnar på närmare 42m3 och det är MYCKET jobb när man ska kapa och klyva själv, det är inte många som har plats för veden heller.
 
Jag har läst att pelletsuppvärmning har låg verkningsgrad under sommarmånaderna, då det inte krävs speciellt mycket uppvärmning mer än till varmvatten. Hur ser det ut hos er som idag har pellets, har ni kompletterat med varmvattenberedare?

Vilket märke av pelletsbrännare rekommenderas?
Har varit i kontakt med 2-3 rörläggare i närområdet, alla lite speciella och vurmar mycket för "sina" märken och system. Någon som kan rekommendera en bra och kunnig fackman i Boråsområdet?
 
Vad gäller Pellets tycker jag du ska höra av dig till Andreas på Rör & El-tjänst i Bollebygd

Även duktig på Pumpar och Ved anläggningar.

033-4301501
 
geka skrev:
Jag driftade frågan med min rörläggare, han sade att av alla de kunder vars pannor han bytt ut mot värmepumpar, var det inget hus som hittills mått dåligt. Vet inte vad man ska tro.
Titta på tak-&vindforumet här på bygga hus och beundra mögelvindstrådarna. Det är ingen av mögelvindarna som jag har sett som tillhör vedeldare, däremot ett antal som tillhör värmepumpsägare och fjärrvärmeabonnenter.

Jag är på intet sätt expert, men jag tror stenhårt på att ett hus som är konstruerat för att ha en varm skorsten också skall ha en varm skorsten. Om inte, så får man konsultera något ventialtionsproffs för att se till att ventilation o. dyl. fungerar även utan den varma skorstenen.
 
Många med värmepump säger så här: "Det är jätte bra, elförbrukningen är inte mer än si och så... och så eldar vi i en kamin för att få lite extra värme"
Jag såg att du också funderade på det.
Många säger att det är för mycket arbete med ved - jag väljer värmepump istället. Men så eldar de ändå i en kamin inne i huset. Den eldningen är inte alls så bekväm som den som sker i pannan i pannrummet. Du skall bära in ved i huset = det blir smuttsigt = städa, du har svårt att ha stort vedföråd bredvid kaminen = bära ved varje dag. Sen resonerar man ofta så att "Det går ju inte åt så mycket ved så jag kapar den med motorsåg och klyver den med yxa, staplar den med en presening över och kör in den med skottkärra." Alltså eftersom de inte hade så mycket ved blir det att de hanterar veden på det jobbigaste sättet man kan göra.
Så många med värmepumpar eldar också med ved - men de gör det inte på något smidigt och effektivt sätt.
Martin
 
Jag var i samma läge som du med nästan samma förutsättningar och hus. Fast i mitt fall så hade jag en Nibe City VX från -99 och det kändes onödigt att slänga ut en "nästan ny" panna så vi stoppade i en KMP PX21 pelletsbrännare som har funkat utan knorr. Dock så tycker jag den tar lite mycket pellets. Sedan i September har jag gjort slut på 5pall och har nu 2 pall jag håller på att elda upp. Jag kommer troligtvis stänga av brännaren över sommaren och köra på elpatron till varmvattnet.
Denna installation kostade 21000kr och så med pellets för säg 20000kr så hamnar jag på 41000kr på första året. Gissningsvis hade jag väll förbrukat 3,5kubik olja annars så min investering är ju nästan betald direkt. Dock med bärande av säckar och sotande av panna mm.

Nu vet jag ju inte förutsättningarna för dig men har du utrymme till att ha ved så skulle jag nog satsa på ved. Man kan ju köpa v en bonde färdig massaved på 3m längder och få hemnkört och avlagt och sedan hyr man en vedmaskin och kör hela familjen en hleg så är årsbehovet ordnat. Kasnke lite dyrare än om man skall ta ner själv och kapa och klyva en ganska mycket lättare och snabbare.

Jag sällar mig till dom andra och avfärdar värmepumperna - elpriset lär ju knappas ligga kvar på denna nivå om 5år och inte heller pelletsen men man kan ju alltid försöka mata värmepumpen med ett vedträ, pellets eller havre.

Nä, värme är från något som brinner =)
 
orustfredrik skrev:
Titta på tak-&vindforumet här på bygga hus och beundra mögelvindstrådarna. Det är ingen av mögelvindarna som jag har sett som tillhör vedeldare, däremot ett antal som tillhör värmepumpsägare och fjärrvärmeabonnenter.
Jag har letat nu, och hittat mögelvindsägare från alla läger. Jag står dock kvar vid min uppfattning om varma skorstenar...
 
geka: Jag var idag till en Röringenjör som ska bygga och installera mitt nya system. Han har jobbat många år med att mäta verknings grad på pannanläggningar.. När vi satt och diskuterade hur mycket energi vårt hus drar så var det enda jag kan mäta det på hur mycket pellets som det går åt.. och jag trodde att efter som min panna är en gammal CtC kombi 265b så var det bara verkningsgrad på 65% trodde jag.. men han hävdade bestämt att har jag fina rökgaser på runt 200 grader så har jag säkert runt 85% vid pelletseldning..

Jag var ett tag inne på att installera en ny fin pelletspanna för att komma ned i värmekostnader.. Men gick ifrån det för ett tag sedan.. och tur var väl det för så länge pannan ing går sönder så hade den investeringen på 70-80 000 inte räknat hem sig på många år. Då pelletsförbrukningen inte sjunkt nämnvärt...

Så nu blir det en ved/acc/Sol anläggning

Det blir lite mer jobb. men mycket träning..*ler* Samt att det blir 15-20 000 billigare per år..

/Rodge
 
Rodgeman skrev:
geka: Jag var idag till en Röringenjör som ska bygga och installera mitt nya system. Han har jobbat många år med att mäta verknings grad på pannanläggningar.. När vi satt och diskuterade hur mycket energi vårt hus drar så var det enda jag kan mäta det på hur mycket pellets som det går åt.. och jag trodde att efter som min panna är en gammal CtC kombi 265b så var det bara verkningsgrad på 65% trodde jag.. men han hävdade bestämt att har jag fina rökgaser på runt 200 grader så har jag säkert runt 85% vid pelletseldning..

Jag var ett tag inne på att installera en ny fin pelletspanna för att komma ned i värmekostnader.. Men gick ifrån det för ett tag sedan.. och tur var väl det för så länge pannan ing går sönder så hade den investeringen på 70-80 000 inte räknat hem sig på många år. Då pelletsförbrukningen inte sjunkt nämnvärt...

Så nu blir det en ved/acc/Sol anläggning

Det blir lite mer jobb. men mycket träning..*ler* Samt att det blir 15-20 000 billigare per år..
/Rodge
Jag hade en identisk panna som hade bra värden på allt när man mätte när jag eldade med olja. När jag eldade med ved, ökade rökgastemperaturen till 500 - 600°C. Verkningsgraden blev dock bara 60-70% i bästa fall. Ingen sotning i världen kunde förbättra förhållandet så länge det kalla (70-90°C) pannvattnet kylde förbränningsurymmet.

Nu har jag en Calmar V33 och eldar ved med 85 - 90% verkningsgrad allt beroende på när jag sotade sist. En god förbränning ger bra med värme som tas om hand i en rätt dimensionerad ackumulatortank (3000 liter) där energin lagras. Rökgastemperaturen ligger omkring 230°C (+/-30°). Vedförbrukningen är 40-50% av det som gick åt med CTC-pannan.
Röringenjörer har en tendens att sälja på tok för små ackumulatortankar. Fråga mig inte varför. Det finns inga tekniska motiv för det. Tvärtom, en stor tank är en bra tank. Se till att inte låta dig luras att köpa en för liten tank. Välkommen till vedeldarkretsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.