ylven ylven skrev:
Det är framför allt kanalerna i pannan som man ska sota, för att värmeavgivningen från röken till pannvattnet ska bara så effektiv som möjligt. Nu vet jag inte hur din panna ser ut inutix så det är svårt att gemer exakta tips. Min gamla panna sotade man uppifrån, där var rör som röken gick igenom, ett 10-tal. Rund borste, 5 gånger per rör.

Du sa väl längre upp att rören till elementen är varma men inte elementet, det tyder på att värmen inte kommer in i elementet, oavsett vad det beror på. Mest troligt termostaten.
Okej!
Skall kika lite närmare på alla luckor etc som finns på pannan :)

Ang elementen, vet inte om det går att se på bilderna jag skickade tidigare..
Men i elementen är det i princip bara ett rör på ca 10-12mm som slingrar sig uppifrån och ner i elementen (antar jag) som matas med varmvatten, som i sin tur skall värma upp "plåt-lamellerna" som ligger dikt mot röret. Det känns som att röret blir varmt, och lamellerna lätt ljumna, men det är såpass klent att det inte ger någon värmestrålning ut i rummen.

I ett "traditionellt" element, fylls väl i princip hela elementet upp med vatten?

Detta är bara mina gissningar :)
 
H
Du får se vad som blir med sänkningen av termostaterna, det ska klicka i dom ett antal ggr. Kan vara så att OEM 3 Kw är en enkel med bara ett klick, värmebaronen 6 Kw brukar ha 3 klick. Det med dina element, det är smala rör bakom plåten, prova lite lätt att stänga alla utom ett och känn på rören, troligtvis så kommer värmen, problemet för dig är nog dåligt flöde i systemet. Vilken fart står Cirk-pumpen på, ställ upp på max och kolla alla ventiler om det finns, så ingen är något stängd. Har du bar den sortens element eller finns det andra som inte har rör bakom plåten. Om det är rör direkt in på elementet utan krussidull bkom kan du en s.k kortslutning i systemet, dom elementen snor flödet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.