A Avemo skrev:
Det ologiska i beteckningen är 400V eftersom ingen del av spisen matas med 400V. Elementspänningen är 230V till skillnad från vad man skulle kunna gissa.
Nähä du, hur skulle de få ner 2- eller 3-fas utan nolla till 230 volt menar du?
 
A
D DFYD123 skrev:
En helt vanlig spis är oftast 400volt, men 80cm eller bredare så är det uteslutande 230volt då vi är ganska ensamma i världen att köra 400volts spisar. Alla induktion är 230volt även om BSH envisas med att kalla vissa ”400 volt men det krävs nolla” sen vet jag inte hur representativ vår försäljning är i jämförelse mot övriga landet. ”En vanlig spis” säljs nästan uteslutande till fastighetsägare idag. Bostadsrättsinnehavare eller husägare köper idag induktion i större utsträckning än vanliga spisar iaf hos oss.
finns mig veterligen inga spisar 80cm breda eller bredare för konsumenter som inte har gas eller induktion. hur eller hur är denna bredd extremt sällsynt i Sverige kan det vara 1 per 100000st
 
electroluxaren skrev:
finns mig veterligen inga spisar 80cm breda eller bredare för konsumenter som inte har gas eller induktion. hur eller hur är denna bredd extremt sällsynt i Sverige kan det vara 1 per 100000st
Dom finns men även om man sällan säljer just en Ilve med vanlig glaskeramikhäll så är det desto vanligare att man säljer spisar som är framförallt 90cm och poängen var att dom då alltid är 230volt. Tror vi får iväg 30-50st per år vilket då innebär att vi i Sverige skulle köpa mellan 3-5miljoner spisar per år och det känns lite i överkant väl...
Vad jag ville poängtera var att min bedömning är att det nästan inte uteslutande säljs 400volt spisar idag. Men absolut om det är en vanlig 60bred spis med glaskeramikhäll så är det oftast 400volt
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nähä du, hur skulle de få ner 2- eller 3-fas utan nolla till 230 volt menar du?
Det menar jag inte och det skrev jag inte. Jag skrev att det är ologiskt att märka spisen 400V när den skall matas med 230V.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
A Avemo skrev:
...Jag skrev att det är ologiskt att märka spisen 400V när den skall matas med 230V.
Ja, där har du absolut rätt!
Men det stod väl att det behövdes nolla i alla fall?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, där har du absolut rätt!
Men det stod väl att det behövdes nolla i alla fall?
Som sagt ja.
A Avemo skrev:
400V 3N~ innebär som man kan gissa att den behöver nolla. Det kan man mycket riktigt se på "N".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.