Var finns källan för vattnet? Egen brunn eller kommunalt ?
 
N nybyggarn3 skrev:
Oavsett röstar jag på vattenprov och sen gå vidare
Hej igen
Detta är en sommarstugebebyggelse o vi tar vattnet direkt från sjön med eget reningsverk. Var beställer med detta ? Just för kemikalier ? Tar alla som har egen brunn kemikalieprov oxå? Hur är det då i stan? Där vattnet går genom en massa skit? Är kommunens rör mer pålitliga som går i backen?
N nybyggarn3 skrev:
Sanningen och svaret är att slangen i backen inte skyddar mot gifter i marken. Det är antagligen inte ett problem hos TS men det kan vi inte veta säkert. Jag tycker det bästa för TS vore att göra ett vattenprov. Sen kan hen släppa oron. Förutsatt att ett vattenprov tar eventuella gifter då.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var finns källan för vattnet? Egen brunn eller kommunalt ?
N NoOne2k skrev:
Är det vattenledningar i polyeten? Då kan de släppa igenom kemikalier in till dricksvattnet, men då krävs det att det är väldigt höga halter, enstaka telefonstolpar påverkar inte marken i tillräcklig mängd.

Är det däremot mark som man vet är förorenad, typ industrimark eller gammal bensinstation kan det vara läge att lägga en annan typ av ledning (kopparrör) eller ledningar med tjockare godstjocklek.
Det är vanliga
 
Vattenprov är bra att ta var femte år eller så om man har eget vatten. Kommunerna håller koll på sitt löpande. Några problem med föroreningar i rör i mark har jag aldrig hört talas om…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.