ingenmansland ingenmansland skrev:
Väldigt snyggt växthus! Var köper man ett sådant?
Tack! Det är köpt på Skånska byggvaror och heter Oas Junior. Kostar runt 60k, enligt henne bra kvalitetskänsla mot andra växthus hon tittade på.

MVH
Daggen
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Håller med! Va fint det blev. Kul för TS mamma att kunna ha kvar odlingsintresset i lägenheten <3

@Daggen84 får gärna vidarebefordra de glada tillropen med :)
Tackar! Vidarebefordrade alla hejarop och snart har hon glömt grannen och ger denne långfingret efter all peptalk :crysmile:

MVH
Daggen
 
  • Gilla
Markus P och 4 till
  • Laddar…
Istället för att köpa skuggpasta och applicera efter varje regn kan hon ta bort den där spetsiga nocken, så kommer duvorna att göra jobbet gratis åt henne!
 
  • Gilla
Daggen84 och 1 till
  • Laddar…
P
gnälligt folk som gnäller om nåt sånt som reflexer från fönster...

Ska alla som skapar reflexer från fönster krita dessa för att det kan uppstå solreflexer vissa dagar vid fint väder en stund om dagen en viss årstid.... :) :) skulle inte tro det kommer hända..

Inget jag skulle lägga en minut på att försöka åtgärda , för såna gnällspikar gnäller på allt som dom kan komma på.. ska bilarna som kanske åker på nån väg och skapar solreflexer sluta med... skulle inte tro det Gnällspiken kan sätta upp en rullgardin att dra ner dom dagar/tider det är ett problem..

Alla glasytor och andra släta ytor kan reflektera så man måste få bort den blanka ytan för att det ska sluta.. så inte säkert att speciellt mycket hjälper och jag skulle inte vilja krita ner utsidan av ett växthus som är nytt sådär utan sätta skuggnät på insidan om solen är för hård på växterna dock hjälper inte det mycket mot solreflexer. men resten av året när man inte har problem med stark solljus på växterna så skulle iallfall jag vilja ha fri sikt genom växthuset
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K
Testa att smeta på fil för att kontrollera om det hjälper innan ni lägger tid och pengar på krita eller liknande, som dessutom riskerar att smutsa ner både altanen och det fina växthuset. Filen kommer bara sitta tills nästa regn, men är billigt och enkelt, dutta på med en svamp en morgon när solen ska skina och grannen är hemma.

Annars funderar jag på om man kunnat sätta något mörkt skuggnät på utsidan... Eller så bekostar ni en gardin till grannen....
 
Be den som har problem att vänta en kvart så ska ni "fixa" det. Solen rör sig och problemet går över.. men vill man leta problem så hittar man förstås problem.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K
J jliljeha skrev:
Be den som har problem att vänta en kvart så ska ni "fixa" det. Solen rör sig och problemet går över.. men vill man leta problem så hittar man förstås problem.
haha, problemet kommer ju tillbaka dagen efter.
 
Skuggpasta ligger iaf på mitt växthus kvar över säsongen, försvinner inte bara vid första regnskuren. Nu använde jag iof roller

Tror det gick åt en tredjedel el så för ena långsidan för mig.
https://www.bauhaus.se/skuggpasta-75-cl

(Kanske ska tydliggöra att jag inte jobbar på ovanstående företag och utan anknytning till företagets eller tillverkarens försäljning ellervinst.. Är i en helt annan bransch)

Det funkade för mig, tomatplantorna sluta bli gula av för mycket sol å gav mer skörd... att det blev mindre reflexer från växthusglaset var väl mer en bieffekt för mig
 
Redigerat:
Tänk, jag har ett likvärdigt problem. Vid soligt och vindstilla väder så reflekterar havet solen in i köket på morgonen så man blir bländad. Är det något jag bör be kommunens miljöförvaltning åtgärda? Jag vill ju inte dra för en gardin och missa utsikten.
 
  • Gilla
  • Haha
Eldräven och 6 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
haha, problemet kommer ju tillbaka dagen efter.
Som @FEL007 var inne på så kommer inte reflexen tillbaka efter några dagar.

Av just denna anledning så finns det en enkel och reversibel lösning. häng en bit tyg med en regel som tyngd, eller ännu hellre 70% vindnät (eller liknande) där det blänker och ta bort det om ett par veckor. Sedan är det bara att räkna antalet dagar till sommarsolståndet från nu och räkna ut när det är dags att hänga upp det i ett par veckor igen. En V-form på tyget bör fungera och då kan man lägga regeln i "takvinkeln". Denna konstruktion minimerar också risken för vindskador.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
P
K Kallebo skrev:
haha, problemet kommer ju tillbaka dagen efter.
Då får man citera Arne Tammer.
 
Redigerat:
Unikt namn
T Tompa01 skrev:
Tänk, jag har ett likvärdigt problem. Vid soligt och vindstilla väder så reflekterar havet solen in i köket på morgonen så man blir bländad. Är det något jag bör be kommunens miljöförvaltning åtgärda? Jag vill ju inte dra för en gardin och missa utsikten.
Jag tror du har råkat ut för ett så kallat dolt fel! :cool:
 
  • Haha
  • Älska
shtob och 1 till
  • Laddar…
T Tompa01 skrev:
Tänk, jag har ett likvärdigt problem. Vid soligt och vindstilla väder så reflekterar havet solen in i köket på morgonen så man blir bländad. Är det något jag bör be kommunens miljöförvaltning åtgärda? Jag vill ju inte dra för en gardin och missa utsikten.
Varför inte? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/badgaster-klagar-till-kommunen-for-lite-vatten-i-havet... :crysmile:

Fast jag kan tycka att det är en ädel tanke att åtminstone försöka åtgärda ett problem som uppstått för en medmänniska efter att jag ändrat saker och ting. Om nu problemet avhjälps genom att smeta på lite sån där skuggpasta så skulle jag definitivt kunna tänka mig att göra det.
Om människans första reaktion är "Jag skiter väl i om grannen bländas!" då är människosläktet illa ute... ;)
 
  • Gilla
Gornor Ulragh och 3 till
  • Laddar…
Javisst klagar folk ibland. Och ibland inte. ibland är folk superkänsliga, ibland inte.

Har själv firat en semester med ett hus där 2 fönster
Speglade på detta sätt på den plats där man kunde sitta och titta ut. Blev att ha gardiner stor del av dagen, solspeglingen var hemsk. Som en byggstrålkastare rakt i ögonen.
Utgå från att grannen har fog och undersök.
Jag skulle lägga någon form av solskydd på utsidan. Det kommer bli tillräckligt ljust ändå.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Måla med Annie Sloan färg, kalkfärg som enkelt sen skrapas bort
Daggen84 Daggen84 skrev:
Tack så mycket för tipset. Nu dum följdfråga vad innebär krita? Försökte googla men hittade inte riktigt vad det innebär?

MVH
Niklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.