E
Ah, ska införskaffa ett st bok till biblioteket ser jag. :)
 
TorpSara skrev:
Läs då på lite om rotimpregnering. Det tycker jag verkar jättespännande. Man "sårar" trädet och får det på så sätt bilda massa harts och kåda som ger ett superskydd. Det står en del om det i "Från stock till stuga".
Ett superskydd är väl att överdriva litegrann, bättre skydd pga störrekärnandel, visst, men för att uppnå detta så krävs det att trädet helst får stå randbarkat i 10-20 år, så det gäller väl att ha en viss framförhållning då..

Kul att du tar upp det dock, men att randbarka och att kapa toppen är nog inget som något är beredd att vänta på eller betala för idag, Kör istället på Lärk då.
 
har inte läst alla inläggen, men golvstockarna brukar vara av lite udda dimensioner, =omkring 150x150mm. det går bra att limma/spika ihop 2 st 150x60 eller något ditåt.
Se till att håll borta fuktig jord och annat som golvstockarna ligger i/på. Gäller främst vid ytterväggar. Palla under med tegelsten.
Telefonstolpar är behandlade med kreosot, precis som slipersar, och är därför olämpligt att använda.
Om försäkringsbolaget täcker skadorna, så är det husbock. Det är mer vanligt med or,
och de skadorna täcker inte försäkringen. Or är mycket svårt att bli av med, de borrar i hundra år, men om det är samma insekt, vet jag inte, det är nog hela släkten som bor inne i hålen.
Måla de nya golvstockarna innan ni täpper igen golvet, ohyran går inte gärna på målat/behandlat virke.
Om ni letar efter gamla stockar, så se till så de inte legat på någon loge som är angripen.
 
Manberg skrev:
Ett superskydd är väl att överdriva litegrann, bättre skydd pga störrekärnandel, visst, men för att uppnå detta så krävs det att trädet helst får stå randbarkat i 10-20 år, så det gäller väl att ha en viss framförhållning då..

Kul att du tar upp det dock, men att randbarka och att kapa toppen är nog inget som något är beredd att vänta på eller betala för idag, Kör istället på Lärk då.
Aha, jag fattade det inte som att man skulle behöva vänta så länge. Det var nog rätt summariskt beskrivet i boken. Tack för klargörandet! :)
 
Åh, det låter som vårat torp. Ju mer vi river ju mer hittar vi- hela grunden är murken av fukt och skadedjur *ohlala*. Badrummet som skulle ta en månad att bygga har snart tagit ett år. Vi håller på rensa ur hela grunden och ska gjuta igen skiten istället. Så här ser våra syllar ut, man kan sticka in ett finger i stocken och ut rasar bara pulver...:

060709_010_1153136682.jpg

060709_004_1153999850.jpg
 
Jag känner så väl igen det ni skriver..

Vi har beställt syll via en "bondsåg" som Kalmar län rekommenderade. På så vis fick vi långsamvuxet virke och även de ganska långa syllarna som vi behövde (11m). Men det är ingen hyllvara precis och ett års framförhållning behövs från beställning tills de är på plats. Vi har slutbearbetat dem själva med yxa.

Vi har egen nyutbildad timmerman i familjen och han har fått lära sig att mot natursten behövs ingen näver mellan stock och sten. Om trät är långssamvuxet vill säga. Mot annan grund bör man ha det.
Någon har också tipsat om att man kan tjära sådant som döljs under golvet. Vet inte hur långvarit det skyddet är men det skadar ju inte. Det luktar dock en tid men vissa tar ju lång tid på sig att renovera (vi tex).
 
E
Oh fy 17! Det ser ju värre ut än vårt!  :surprised: Men som du säger, ju mer man river ju mer hittar man...  :-[ Vi har valt att begränsa oss till de här två rummen så länge, vi måste ju kunna bo här under tiden vi renoverar och det blir helt enkelt för mycket för att vi ska orka ge oss i kast med hela huset på en och samma gång.  :p Vi tröstar oss med att har det stått så länge så kan det stå ett år till det vi inte tar nu.  ::)
 
Det är som att gå till tandläkaren.

Ju längre man drar sig för att kolla under golvet destå värre och dyrare blir det.
( och gapet blir bara större och större : -)

Nångång framöver ska jag ta mig mod och lyfta golvplanken och kolla, (tandläkaren är ett senare projekt ...)

.Henrik
 
Jag känner igen din förtvivlan, 2 veckors semester gick bort i grublerier å ångestatacker efter att jag sågat upp liten del av panel för att glutta på hur min timmerstomme ser ur å till min sorgsna blick såg att de första varvet var sönderrutnat till häflten på vissa ställen, hitta även en fuktskada från en luftning från toan! :(

En fundering; byter ni timmervarvet inifrån? för jag ska oxå riva upp golvet för det har satt sig regält i köket ca 7-9 cm (på 5 m)

behövde ni hissa upp huset något?
 
E
Vi fick ju gräva ur grunden eftersom golvbjälkarna låg direkt på marken. :p Samtidigt så lossade vi vår liggande panel längst ner så det gick att jobba både innifrån och utifrån + hissade upp mha domkrafter så de dåliga bitarna kunde bytas ut. Det är ett hästjobb och kräver lite tillgång till händer, men själva jobbet i sig var inte så förj*vligt som vi först trodde... ::)
 
har inte läst alla inläggen, men golvstockarna brukar vara av lite udda dimensioner, =omkring 150x150mm. det går bra att limma/spika ihop 2 st 150x60 eller något ditåt.
Se till att håll borta fuktig jord och annat som golvstockarna ligger i/på. Gäller främst vid ytterväggar. Palla under med tegelsten.
Lägg syllpapp (tjärpapp) mellan teglet och reglarna, tegel suger/släpper fukt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.