Jag skulle byta ut mina gamla AGA termostater.
Måste man tömma systemet för att byta dom?
CO har en adapter? som kan användas när man vill sätta en ny termostat på ett gammalt element. Hur funkar det?

Så här ser dom ut.

 
  • DSCN1937.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingenb expert på det här, men man delar ju upp det hela i 2 delar. Du har dels ett ventilhus, det som rören är anslutna till. Och dels själva termostaten.

Att byta termostat innbär att man tar bort den yttre delen (gråa plasten, sitter fast med stor mutter mot ventilhuset). I det läget rinner det inte ut något vatten. Ventilhuset är tätt.

MEN, huruvida de ventilhus du har passar till "moderna" termostater har jag ingen aning om. Skulle de inte passa så får du byta även ventilhusen, i så fall måst du ju tömma.
 
  • Gilla
Lugnet62
  • Laddar…
Så här såg det ut när jag tog bort den.
Är det bara att hänga på en termostat som har samma anslutnings gänga?
 
  • DSCN1958.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta med den gamla termostaten till en seriös och erfaren rörmånglare och be om något som passar! Gänga och avståndet till ventilspindeln måste stämma, kolla även att spindeln inte kärvat!
 
MMA har en uppsjö av adaptrar som gör att deras standard termostat MTW passar på i princip alla gammla termostatventiler, i vissa fall kan man få byta insatsen.
Till din verkar det finnas en adapter kolla här: http://www.mma.se/sv/flik/09/933.htm
 
"Bytingen" verkar vara en praktisk liten mojäng...
 
Haha jo det är en riktig åsa-nisse grej.
Vi köpte en sådan till jobbet för en massa år sedan men jag kan inte påminna mig att den kommit till användning.
 
Okej tack.

Det verkar som man måste tömma systemet för att byta termostaterna.
Känns drygt att byta ut vattnet mot nytt syre rikt :(
 
Är du säker på det?
MMA verkar ju ha en adapter som passar.
 
Så adaptern sitter bara på ventilen?
Man behöver inte skruva ur den?
 
Tjena!
Kom det något vatten när du tog bort den gamla termostaten? >Jag har liknande som du men ingen termostat utan bara ett vred. O det verkar fungera si o så på elementen. Även fast jag har det stängt blir elementen varma och det känns inte stabilt i ett rum fullknökat med datorer.

Skall hem och skruva men tacksam för svar om hur du gjorde dvs om du lyckades utan att få spill.

Andreas_Hansson skrev:
Jag skulle byta ut mina gamla AGA termostater.
Måste man tömma systemet för att byta dom?
CO har en adapter? som kan användas när man vill sätta en ny termostat på ett gammalt element. Hur funkar det?

Så här ser dom ut.
 
Andreas_Hansson skrev:
Så adaptern sitter bara på ventilen?
Man behöver inte skruva ur den?
Du skruvar bara på adaptern på termostatventilen och sendan termostaten på adaptern.

 
Tack s3 nu hänger jag med.
Får väl köpa en adapter och sedan försöka göra egna..

lancelot.Det kom lite lite vatten när jag tog bort termostaterna.Typ 1ml så skruva på :)
 
Hej!
Japp du har rätt.. inget vatten kom. Var och skruvade på alla igår och tyvärr löste det inte mitt problem. Elementen blir fortfarande varma trots att termostaten är på noll. Skall köpa mig en adapter och en ny termostat idag och testa på ett element om det blir någon ändring. Vill inte värma upp hela oinredda källaren om jag inte behöver i vinter.
 
Tar upp tråden igen trots att den är några veckor gammal ... jag behöver själv byta insatsventiler och har hittat rätt modell hos MMA (tror jag!). Men var i hela världen kan man köpa dem? Dylika specialtingestar tycks tillhöra specialsortimentet som bara säljs via installatörer :'(. Vore kul om någon hade bra förslag ;D!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.