Batterier är förbukningsmaterial som behöver bytas ut ibland.
Skaffa/låna en voltmeter och mät vilospänningen på batteriet (dvs inte direkt efter att du kört utan vänta ett par timmar) - beroende på bilmodell så har du ev två batterier.
Med start/stopp-funktion så är det nämligen MYCKET troligt att du har ett separat batteri för bilens startmotor.
OM startbatteriet är ett vanligt blybatteri så gäller följande:
För ett fulladdat batteri 12,7 Volt, vid 12,4 Volt är det halvladdat och urladdat vid 12,0 Volt.
Ett "slitet" batteri går antingen inte att ladda helt fullt eller så tappar det laddningen en stund efter att bilen stängts av.
Det är ganska vanligt att bilar med start/stopp har just de problem du beskriver...
 
H Henkarisma skrev:
Ska prova, om det gör någon skillnad och problemet försvinner. Vad är det då som var fel från början?
När du slår på tändningen så går bensinpumpen igång och bygger upp tryck i insprutningssystemet. Om du går direkt från "noll till tändning" hinner den inte göra detta .. vet inte om det sitter någon backventil mellan pumpen och spridarna, men gör det det kunde det vara felet ....

Men som sagt ovan, 3 sekunder är inte så länge, om man jämför hur det var på den gamla goda tiden med förgasarbilar ... :)
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När du slår på tändningen så går bensinpumpen igång och bygger upp tryck i insprutningssystemet. Om du går direkt från "noll till tändning" hinner den inte göra detta .. vet inte om det sitter någon backventil mellan pumpen och spridarna, men gör det det kunde det vara felet ....

Men som sagt ovan, 3 sekunder är inte så länge, om man jämför hur det var på den gamla goda tiden med förgasarbilar ... :)
Tänkte precis föreslå det. Hade en seat med lite av samma problem.
 
Supertack för allas råd, jag återkommer om problemet kvarstår efter detta. Och om jag behöver åtgärda det så får ni veta vad jag gjort och vad det var :D
 
Laddar mitt batteri 2-3 ggr/vinter då jag märker att den börjar sega lite vid start, Vid kyla laddar inte blybatterier fullt oberoende av hur långt du kör inte ens med laddare om det är riktigt kallt med 15-20 minus (behövs laddare som kan ge högre spänning/volt). Genom att underhållsladda vintertid förlänger du batteriets livsläng, speciellt om det finns bränslevärmare i bilen som körs på morgon (nu tror jag inte att du hade det).
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När du slår på tändningen så går bensinpumpen igång och bygger upp tryck i insprutningssystemet. Om du går direkt från "noll till tändning" hinner den inte göra detta .. vet inte om det sitter någon backventil mellan pumpen och spridarna, men gör det det kunde det vara felet ....

Men som sagt ovan, 3 sekunder är inte så länge, om man jämför hur det var på den gamla goda tiden med förgasarbilar ... :)
Jag ränker också i dessa banor. En bil som går rent när den väl går har inte tändningsrwlsterade problem. Bensinpumpar och filter är däremot vanliga problemkällor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.