5 150 läst · 20 svar
5k läst
20 svar
Nya tändstift - trögstartad bil?
Sida 1 av 2
Hej,
Har en Seat Leon som togs i bruk hösten 2014. Bytte tändstift för 4 månader sedan och kört 1000 mil sen dess. Mätarställning 8000. 80 % av milen körda på motorväg. De senaste dagarna har jag märkt att den ibland är väldigt trögstartad, måste hålla nyckeln vriden i typ 3 sekunder. Ibland startar den omgående.
Är det med stor sannolikhet bilbatteriet ellerk an det vara annat? Tänkte i så fall byta det själv, verkar inte vara så svårt.
Har en Seat Leon som togs i bruk hösten 2014. Bytte tändstift för 4 månader sedan och kört 1000 mil sen dess. Mätarställning 8000. 80 % av milen körda på motorväg. De senaste dagarna har jag märkt att den ibland är väldigt trögstartad, måste hålla nyckeln vriden i typ 3 sekunder. Ibland startar den omgående.
Är det med stor sannolikhet bilbatteriet ellerk an det vara annat? Tänkte i så fall byta det själv, verkar inte vara så svårt.
Kan noll vad gäller bil men, ska jag koppla typ en sån:A AndersS skrev:
https://www.jula.se/catalog/bil-och...r/batteriladdare/batteriladdare-608201/#tab04
... och låta den stå under en viss tid? hur länge i så fall?
Du kan alltid prova med den, är mer en underhållsladdare, men om batteriet bara är lite oladdat så lär du märka skillnad (är aldrig fel att underhållsladda om man bara kör korta sträckor).H Henkarisma skrev:
Dessa laddare slår själv i från när det är fulladdad och övergår i underhåll så låt batteriet iaf stå på över natten..
Om det inte hjälper kan det vara läge att byta batteri alt be en verkstad se över det med en mer grundlig laddning. Ditt problem kan åxå bero på andra problem som har med tändning eller bränsle att göra.
Dock aldrig fel att börja med ett friskt batteri och gör även rent kabelskor och polerna.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 914 inlägg
Vad är "ibland"? Är det varannan gång? Var tionde gång? Varför böt du tändstift? Var den svårstartad innan? Blev det någon skillnad när du böt?H Henkarisma skrev:Hej,
Har en Seat Leon som togs i bruk hösten 2014. Bytte tändstift för 4 månader sedan och kört 1000 mil sen dess. Mätarställning 8000. 80 % av milen körda på motorväg. De senaste dagarna har jag märkt att den ibland är väldigt trögstartad, måste hålla nyckeln vriden i typ 3 sekunder. Ibland startar den omgående.
Är det med stor sannolikhet bilbatteriet ellerk an det vara annat? Tänkte i så fall byta det själv, verkar inte vara så svårt.
Tack för svar, kör vanligtvis 45 minuter enkelväg till jobbet och har läst att det borde bli fulladdat om man kör över 40. Hur som helst, kan väl prova ändå. Får börja där och se, jag återkommer om hur det gick.Mazen skrev:Du kan alltid prova med den, är mer en underhållsladdare, men om batteriet bara är lite oladdat så lär du märka skillnad (är aldrig fel att underhållsladda om man bara kör korta sträckor).
Dessa laddare slår själv i från när det är fulladdad och övergår i underhåll så låt batteriet iaf stå på över natten..
Om det inte hjälper kan det vara läge att byta batteri alt be en verkstad se över det med en mer grundlig laddning. Ditt problem kan åxå bero på andra problem som har med tändning eller bränsle att göra.
Dock aldrig fel att börja med ett friskt batteri och gör även rent kabelskor och polerna.
Ibland som i 3 trögstarter av kanske 10 denna vecka. Bytte tändstift pga. rekommenderat intervall bara. Inte svårstartad innan. Blev ingen skillnad när jag bytte.Dan_Johansson skrev:
Bilen har start/stopp-funktion, har det någon betydelse för vilken laddare man väljer förresten?
Allvetare
· Västra götaland
· 8 914 inlägg
Kör du 5 dagar i veckan, 2x45 minuter minst, så bör du inte ha ett dåligt laddat batteri, såvida det inte är fel på generator (hade märkts på annat sätt) eller trasigt batteri (möjligen gett symptomen "trögstartad" men osannolikt).
Du kanske skulle börja föra lite dagbok? Hur är temperaturen ute, luftfuktighet, hur startade bilen idag? Se om det går att hitta ett mönster?
Jag vet inte om det är en skröna, men man har ju hört att man ska undvika att tanka småskvättar för att det kan ge mycket vatten i bensinen om man åker runt med nästan tom tank hela tiden .. kan ju möjligen ge sådana symptom....
Du kanske skulle börja föra lite dagbok? Hur är temperaturen ute, luftfuktighet, hur startade bilen idag? Se om det går att hitta ett mönster?
Jag vet inte om det är en skröna, men man har ju hört att man ska undvika att tanka småskvättar för att det kan ge mycket vatten i bensinen om man åker runt med nästan tom tank hela tiden .. kan ju möjligen ge sådana symptom....
Utan att ha fört dagbok så att säga så har temperaturen legat kring 0-4 grader vid de gångerna, varje gång har varit på morgonen när bilen stått över kvällen och natten. Det har varit väldigt fuktigt denna vecka då det i princip regnat hela tiden samt varit dimma på morgnarna. Jag brukar köra tills lampan indikerar att tanka och då är det väl kring 5 liter kvar på sin höjd. Tankar aldrig småskvättar, bara fulltank.Dan_Johansson skrev:Kör du 5 dagar i veckan, 2x45 minuter minst, så bör du inte ha ett dåligt laddat batteri, såvida det inte är fel på generator (hade märkts på annat sätt) eller trasigt batteri (möjligen gett symptomen "trögstartad" men osannolikt).
Du kanske skulle börja föra lite dagbok? Hur är temperaturen ute, luftfuktighet, hur startade bilen idag? Se om det går att hitta ett mönster?
Jag vet inte om det är en skröna, men man har ju hört att man ska undvika att tanka småskvättar för att det kan ge mycket vatten i bensinen om man åker runt med nästan tom tank hela tiden .. kan ju möjligen ge sådana symptom....
baserat på att jag kör 1,5h om dagen, är det onödigt att ens försöka underhållsladda det?