Hej,

Har en Seat Leon som togs i bruk hösten 2014. Bytte tändstift för 4 månader sedan och kört 1000 mil sen dess. Mätarställning 8000. 80 % av milen körda på motorväg. De senaste dagarna har jag märkt att den ibland är väldigt trögstartad, måste hålla nyckeln vriden i typ 3 sekunder. Ibland startar den omgående.

Är det med stor sannolikhet bilbatteriet ellerk an det vara annat? Tänkte i så fall byta det själv, verkar inte vara så svårt.
 
Börja med att ladda batteriet, är det kallt så kan det sega lite.
 
Koppla in den och låt den ladda under natten så ser du om det är nån skilnad nästa dag.
 
H Henkarisma skrev:
Kan noll vad gäller bil men, ska jag koppla typ en sån:
[länk]

... och låta den stå under en viss tid? hur länge i så fall?
Du kan alltid prova med den, är mer en underhållsladdare, men om batteriet bara är lite oladdat så lär du märka skillnad (är aldrig fel att underhållsladda om man bara kör korta sträckor).

Dessa laddare slår själv i från när det är fulladdad och övergår i underhåll så låt batteriet iaf stå på över natten..

Om det inte hjälper kan det vara läge att byta batteri alt be en verkstad se över det med en mer grundlig laddning. Ditt problem kan åxå bero på andra problem som har med tändning eller bränsle att göra.
Dock aldrig fel att börja med ett friskt batteri och gör även rent kabelskor och polerna.
 
H Henkarisma skrev:
Hej,

Har en Seat Leon som togs i bruk hösten 2014. Bytte tändstift för 4 månader sedan och kört 1000 mil sen dess. Mätarställning 8000. 80 % av milen körda på motorväg. De senaste dagarna har jag märkt att den ibland är väldigt trögstartad, måste hålla nyckeln vriden i typ 3 sekunder. Ibland startar den omgående.

Är det med stor sannolikhet bilbatteriet ellerk an det vara annat? Tänkte i så fall byta det själv, verkar inte vara så svårt.
Vad är "ibland"? Är det varannan gång? Var tionde gång? Varför böt du tändstift? Var den svårstartad innan? Blev det någon skillnad när du böt?
 
Mazen Mazen skrev:
Du kan alltid prova med den, är mer en underhållsladdare, men om batteriet bara är lite oladdat så lär du märka skillnad (är aldrig fel att underhållsladda om man bara kör korta sträckor).

Dessa laddare slår själv i från när det är fulladdad och övergår i underhåll så låt batteriet iaf stå på över natten..

Om det inte hjälper kan det vara läge att byta batteri alt be en verkstad se över det med en mer grundlig laddning. Ditt problem kan åxå bero på andra problem som har med tändning eller bränsle att göra.
Dock aldrig fel att börja med ett friskt batteri och gör även rent kabelskor och polerna.
Tack för svar, kör vanligtvis 45 minuter enkelväg till jobbet och har läst att det borde bli fulladdat om man kör över 40. Hur som helst, kan väl prova ändå. Får börja där och se, jag återkommer om hur det gick.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är "ibland"? Är det varannan gång? Var tionde gång? Varför böt du tändstift? Var den svårstartad innan? Blev det någon skillnad när du böt?
Ibland som i 3 trögstarter av kanske 10 denna vecka. Bytte tändstift pga. rekommenderat intervall bara. Inte svårstartad innan. Blev ingen skillnad när jag bytte.
 
Bilen har start/stopp-funktion, har det någon betydelse för vilken laddare man väljer förresten?
 
Kör du 5 dagar i veckan, 2x45 minuter minst, så bör du inte ha ett dåligt laddat batteri, såvida det inte är fel på generator (hade märkts på annat sätt) eller trasigt batteri (möjligen gett symptomen "trögstartad" men osannolikt).

Du kanske skulle börja föra lite dagbok? Hur är temperaturen ute, luftfuktighet, hur startade bilen idag? Se om det går att hitta ett mönster?

Jag vet inte om det är en skröna, men man har ju hört att man ska undvika att tanka småskvättar för att det kan ge mycket vatten i bensinen om man åker runt med nästan tom tank hela tiden .. kan ju möjligen ge sådana symptom....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kör du 5 dagar i veckan, 2x45 minuter minst, så bör du inte ha ett dåligt laddat batteri, såvida det inte är fel på generator (hade märkts på annat sätt) eller trasigt batteri (möjligen gett symptomen "trögstartad" men osannolikt).

Du kanske skulle börja föra lite dagbok? Hur är temperaturen ute, luftfuktighet, hur startade bilen idag? Se om det går att hitta ett mönster?

Jag vet inte om det är en skröna, men man har ju hört att man ska undvika att tanka småskvättar för att det kan ge mycket vatten i bensinen om man åker runt med nästan tom tank hela tiden .. kan ju möjligen ge sådana symptom....
Utan att ha fört dagbok så att säga så har temperaturen legat kring 0-4 grader vid de gångerna, varje gång har varit på morgonen när bilen stått över kvällen och natten. Det har varit väldigt fuktigt denna vecka då det i princip regnat hela tiden samt varit dimma på morgnarna. Jag brukar köra tills lampan indikerar att tanka och då är det väl kring 5 liter kvar på sin höjd. Tankar aldrig småskvättar, bara fulltank.

baserat på att jag kör 1,5h om dagen, är det onödigt att ens försöka underhållsladda det?
 
3sekunder är ju inte speciellt länge.
Men testa vrid på tändningen och vänta några sekunder innan du startar och se om det blir nån skillnad.
 
Bensin eller diesel? Hur långt har bilen rullat?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Bensin eller diesel? Hur långt har bilen rullat?
8000 totalt, bensinare.
 
J JLov skrev:
3sekunder är ju inte speciellt länge.
Men testa vrid på tändningen och vänta några sekunder innan du startar och se om det blir nån skillnad.
Ska prova, om det gör någon skillnad och problemet försvinner. Vad är det då som var fel från början?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.