Om man alltid sätter bästa däcken bak vid varje hjulbyte så blir det ju per automatik rotation :).
 
Mikael_L
Själv roterar jag runt däcken så de bästa ofta hamnar fram (trots huvudregeln), för att då slits de mest den säsongen och när däcksbytet äntligen kommer så blir det drygare att behöva punga ut för 4 nya isf endast 2 åt gången. ;)

I magdas kläder skulle jag köpt endast två nya.
Jag skulle kanske t.o.m chansat och kört en säsong till på de slitna, alternativt väntat och köpt sent på sommaren och försökt få lite bättre pris av en däckshandlare som inte är sugen på att ha mer däck i lager än nödvändigt kommande vinter. ;)

Bästa däcken bak, är det bästa.
Det enda fallet där motsatsen lite generaliserat kan vara bäst är när man kör genom vattenpölar, ty då åker bakhjulen i redan "uppkörda spår", och risken för vattenplaning blir mindre för bägge hjuparen (om nu inte bak är ordentligt illa slitna, typ nära blanka).
Men har man bra däck fram, dåliga bak, och det ändå går så illa att det vattenplanar bak så är man riktigt illa ute. Även en mycket rutinerad förare har typ noll chans att klara upp det då.
(För i det fallet "bromsar framhjulen av att ploga i vattnet och bakänden går lättare och kör helt enkelt om, det är ganska garanterat bredsladd som slutar precis hur som helst, det är t.ex. mycket lättare och mer förutsägbart på is och snö).
Så inte ens utifrån vattenplaningsperspektiv är det helt självklart att sätta sämre däck bak.


Allra bäst är det ju naturligtvis att anpassa hastighet och körsätt till aktuellt underlag.
Ja sådär i teorin alltså ... :D
 
Mikael_L skrev:
I magdas kläder skulle jag köpt endast två nya.
Jag skulle kanske t.o.m chansat och kört en säsong till på de slitna, alternativt väntat och köpt sent på sommaren och försökt få lite bättre pris av en däckshandlare som inte är sugen på att ha mer däck i lager än nödvändigt kommande vinter. ;)
Jag fick faktiskt det svaret av en däckfirma precis, behålla däcken och kanske byta till semestern. Fast han sade att bästa däcken skulle vara fram. Så där sjönk det förtroendet lite. Stor och rätt känd firma som ger ett sånt råd, känns lite föråldrat.

Så nu lutar det åt att jag ändå sätter på gamla däcken några veckor/månader och byter senare på säsongen...
 
pelpet skrev:
Ska man inte rotera däcken så att slitaget hålls jämnt? Min erfarenhet är att framdäcken slits mycket hårdare.
Då har du aldrig haft en körglad bakhjulsdriven bil. :)
På vanliga bruksbilar tycker jag inte att slitaget skiljer nämnvärt, om alla hjulvinklar är rätt och körstilen är någorlunda behärskad. Bägge våra familjekombis (Skoda Octavia 2014 och Skoda Superb 2011) behöver nya sommardäck till nästa säsong, konstaterade jag när jag bytte från vinterhjulen. Men trots att de sjunger på sista versen är de ganska jämt slitna, skiljer max en millimeter.
Min gravt understyrda pickup äter däremot framdäck med sjuklig aptit.
 
C
mexitegel skrev:
Om man alltid sätter bästa däcken bak vid varje hjulbyte så blir det ju per automatik rotation :).
Om du kör bakhjulsdrivet ja. Men på framhjulsdrivet hamnar däcken alltid på samma plats varje år.
 
Har du en bakhjulsdriven bil så gäller bästa däcken bak
.
Har du en framhjulsdriven bil som saknar antisladd så gäller också bästa däcken bak.

Har du en framhjulsdriven bil med antisladd och byter ut två av däcken mot nya så gäller också bästa däcken bak.

Har du en modern framhjulsdriven bil med ABS, antisladd och antispinn där däcken är ungefär lika slitna, säg att det skiljer en millimeter mellan paren, då skulle jag sätta bästa däcken fram så att de slits jämnare. Men om det skiljer flera millimeter mellan paren, så att ett par är betydligt bättre än det andra, då gäller fortfarande bästa däcken bak.

Och slutligen. Har du en fyrhjulsdriven bil så måste man på vissa bilar även ta hänsyn till mönsterdjupet på grund av fyrhjulsdriften. Skiljer det för mycket i mönsterdjup mellan fram och bakdäck så kan bilen gå sönder.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
cpalm skrev:
Om du kör bakhjulsdrivet ja. Men på framhjulsdrivet hamnar däcken alltid på samma plats varje år.
Okej nu fattar jag hur jag ska göra med min framhjulsdrivna bil som äter mest däck fram när den rullar på i laglig hastighet. Helt enkelt alltid sätta bästa däcken bak, och när man köper två nya däck flyttar jag fram bakdäcken och sätter de nya bak.

Det gäller bara att släppa den mentala låsningen kring att man ska ha 4 däck av samma märke och modell.

En till fördel borde vara att punkteringar blir billigare. Jag antar att framhjulspunkor är vanligare, och då är det ju en fördel att köra sönder de gamla däcken.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det gäller bara att släppa den mentala låsningen kring att man ska ha 4 däck av samma märke och modell.
Det går ju förstås att köpa samma märke och modell även om man bara byter två...
 
Varför tänkte jag inte på det?

Ibland känner man sig ju dummare än en rostig navkapsel :p
 
Donald-Duck skrev:
Har du en fyrhjulsdriven bil så måste man på vissa bilar även ta hänsyn till mönsterdjupet på grund av fyrhjulsdriften. Skiljer det för mycket i mönsterdjup mellan fram och bakdäck så kan bilen gå sönder.
Denna situation är jag i just nu, fyrhjulsdriven bil som dock nästan alltid körs som tvåhjulsdriven (Jeep Patriot). Hur ska man tänka då? Vid däckskiftet blev jag tillsagd att framhjulen behöver bytas, och med två små förmågor i baksätet vill jag inte vara för dumsnål.
 
Alltså dom små förmågorna är mina döttrar, inte däcken :)
 
  • Gilla
magda136 och 1 till
  • Laddar…
Bästa däcken hit och dit, är detta verkligen ett problem?

Jag har alltid gjort så att jag sätter de bästa däcken där dom slits mest. På vissa bilar är det bak, på andra fram.

Resultatet av denna metod, givet min årliga körsträcka (1500-2000mil fördelat på två bilar) är att jag vid varje däckskifte har oerhört svårt att mäta skillnader på däcken efter en säsong. Det handlar om delar av millimeter och jag måste mäta på många punkter på däcket för att bestämma vilket som är "bäst".

=> jag tror att jag i praktiken har lika bra däck fram som bak, de små skillnaderna tror jag är försumbara i praktiken. Jag har aldrig upplevt att någon av bilarna 4wd eller 2wd visar något bedrägligt beteende som vill kasta mig i diket.

Jag slipper också helt problemet med att två däck plötsligt är mycket sämre än de andra och måste bytas i förtid.


Kör man längre varje år än vad jag gör funkar inte min metod med mindre än att man skiftar däcken mitt på säsongen.


...så även om jag håller med om att bästa däcken ska sitta bak så är det en ickefråga om man roterar däcken på ett vettigt sätt, då har man i praktiken lika bra däck överallt.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Hankook ventus prime, har vi just nu på en av bilarna. 4 nya däck kostade under 2000:- sedan 300:- för att skifta fälgarna.
Vi har provat detta märke både vinter och sommardäck, de håller sig runt top 10 på de flesta modeller.
Hankook har även varit extra hårt granskade eftersom de knep 1:a platsen med just prime däcken, efter tester i Ivalo så visade sig Hankook vara "däckdopade" men bara med runt 3% felmarginal jämfört med Nokia 10 %, så mitt råd är att prova dessa billiga Koreanska däck, de är förvånansvärt bra i egenskaperna.
Själv kör jag med Pirelli, av gammal vana...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.