10 857 läst · 57 svar
11k läst
57 svar
Nya sommardäck - två eller fyra nya...?
Sida 1 av 4
De befintliga sommardäcken är ojämnt slitna. Michelin Primacy HP som har <3mm kvar på ena paret och 5,2mm kvar på andra paret. När jag läst på lite har jag sett att nya sommardäck har 7-8mm spårdjup när dom är nya. Så det känns lite slöseri att byta ut paret med strax över 5mm redan nu.
Ska jag köpa två eller fyra nya däck....? Har kollat på Goodyear EfficientGrip Performance som verkar vettiga.
Är det ok att ha två olika däckfabrikat på bilen ur säkerhetsaspekten...?
Eller är det bara tjafs att fundera på detta och köpa fyra likadana däck på direkten? Är jag dumsnål?
Vad borde jag tänka på...?
Ska jag köpa två eller fyra nya däck....? Har kollat på Goodyear EfficientGrip Performance som verkar vettiga.
Är det ok att ha två olika däckfabrikat på bilen ur säkerhetsaspekten...?
Eller är det bara tjafs att fundera på detta och köpa fyra likadana däck på direkten? Är jag dumsnål?
Vad borde jag tänka på...?
Vad ska de sitta på för bil?
Normalt sett spelar det ingen roll om man har olika däck fram och bak men en del fyrhjulsdrivna bilar är ganska känsliga med att däcken bör vara ganska jämnslitna.
Bytte förövrigt till ovan nämnda Goodyear-däck på min bil när det var dags för nya sommardäck och hittills har jag varit nöjd.
Normalt sett spelar det ingen roll om man har olika däck fram och bak men en del fyrhjulsdrivna bilar är ganska känsliga med att däcken bör vara ganska jämnslitna.
Bytte förövrigt till ovan nämnda Goodyear-däck på min bil när det var dags för nya sommardäck och hittills har jag varit nöjd.
Det är en Passat Variant, framhjulsdriven bensin/sprit-are årgång -14.
Vi kör 1000 mil på året och har två småttingar så jag vill ha bra våtegenskaper och bromsförmåga i första hand och bra komfort/ljudnivå i andra hand.
Vi kör 1000 mil på året och har två småttingar så jag vill ha bra våtegenskaper och bromsförmåga i första hand och bra komfort/ljudnivå i andra hand.
Om bilen är tvåhjulsdriven skulle jag byta två. Bästa däcken fram är väl grundregeln fortfarande. Olika märken på de olika axlarna är inget konstigt.
Om det det är en fyrhjulsdriven bil bör du kolla tillverkarens rekommendationer, då det är viktigt med lika stora däck.
Om det det är en fyrhjulsdriven bil bör du kolla tillverkarens rekommendationer, då det är viktigt med lika stora däck.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 119 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 119 inlägg
Jag håller med fullständigt (och jag är petig med att ha bra däck). Byt bara två.Peter 123 skrev:
Bästa däcken bak är grundregeln.Peter 123 skrev:
Olika märken är helt ok, däremot bör man inte blanda däck med v-form och "vanliga", men det är ju inget problem i detta fall.Peter 123 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 119 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 119 inlägg
Tanken med bästa däcken bak är att om framdäcken släpper så kommer bilen kana rakt fram, vilket iofs kan vara illa i en kurva, men om det släpper bak så kan bilen istället glida 90-grader mot vägen och det är i de flesta fall mycket värre.
Sen finns det tävlingsförare som föredrar bästa däck fram på en framhjulsdriven bil, men för vanligt folk under normala omständigheter är det inte aktuellt.
Sen finns det tävlingsförare som föredrar bästa däck fram på en framhjulsdriven bil, men för vanligt folk under normala omständigheter är det inte aktuellt.
Jag har alltid tyckt att bästa däcken bak är en konstig regel, eftersom det känns viktigare att kunna nödbromsa för en fotgängare eller cyclist, (och då behöver man bästa däcken fram) än att kunna gasa genom en kurva utan att bilen bryter ut på baksidan.
Redigerat:
Då är det bästa däcken bak som gäller! När jag funderade på detta senast så gällde tvärtom... Jag kör gärna med keps men utan rattmuff och undrar fortfarande varför Volvo Amazon med bakrutejalusi inte är populärt längre...
Det är ingen konstig regel. Framdäcken ger dig en hint om att det är på väg att släppa och du får en möjlighet att korrigera. Skulle det släppa fram så har du mesta deformations-zonen där.harry73 skrev:
Släpper det bak har du oerhört begränsad möjlighet att rätta upp problemet och du kommer ut med sidan mot kollisionen.
Det du nämner handlar till allra största del att anpassa farten. Här är en bra film som förklarar varför. http://www.vibilagare.se/webb-tv/därför-ska-bästa-däcken-sitta-bak