Dom där Ana (Eurobed) på www.ana.se ser ju sanneligen intressant ut. Jag ringde och kollade på den värsta ställbara sängen som dom säljer. Vip4 med massage osv .. 12.000 !!! Samma säng i nått "märke" kostar 30-40.000.

Är det någon som har nån aning om deras sängar och kvalité ?

Dom hävdar bestämt att deras sängar har samma fjäderuppbyggnad och har samma fjädrar och latex i bäddmadrasserna osv.
 
Men snacka om de har ett välsmort munläder de där som svarar i telefonerna på www.ana.se.........! Han babblade på hur länge som helst och jämförde hela tiden med Jensens sängar och att Hästens är så dyra för att företagsledningen måste beskosta sina rutiga helikoptrar......:)

Jag ska förmodligen dit nästa vecka och kolla hur de verkar i alla fall...hemsidan ser rätt "taikon" ut, men de kanske är bättre på att göra sängar än hemsidor!
 
Hehehe Snigel,

Jag håller med om att hemsidan inte är av "världklass" utan ser lite taikon ut. Men av det jag hörde så lät det rätt vettigt varför butiker tar otroligt höga priser för sängarna. Jag sa rätt ut att "om jag köper en säng som ni hävdar har samma uppbyggnad som en Jensen, Hästen etc och den inte har det blir jag helt vansinnig". Han var lugn och försäkrade mig om att deras sängar har samma fjädrar och innehåll som dom dyra sängarna.

Återkom gärna med dina reflektioner och åsikter när du varit där snigel, för oss är det 40mil att åka dit för att prova :(
 
Hej hopp,

Vart också spänd!

Funderar på om man *egentligen* betalar mer för en Continentalsäng istället för att köpa två sängar å ställa ihop dem? Att den däringa madrassen egentligen var två fast med ett överdrag var ju intressant å höra - hoppas man inte märker av skarven bara :D

Å Gavel ? Kan man få gavel på sådana? Vi är inne på å ha sängen helt fristående i vårt alldels nya sovrum men med nuvarande sängen far kuddarna bara ur ;-)

Funderar Ingrid som förhoppningsvis får en ny säng nån gång men är lite fundersam på TANSTAAFL!
 
Tack för tipset, FlitigaLisa. Det ska jag tänka på, så jag inte ger upp. :) Har redan problem med nacken (är bredaxlad och smal med stort huvud), men när jag provade en tempur-kudde häromveckan ville jag knappt resa mig ur sängen i butiken... Haha, som hästensreklamen nästan. :D

Synd att de var slutsålda just då...
 
Nu har vi varit till Sängjätten och fått en rundtur där. Lustigt nog så sa säljaren där nästan exakt samma saker som säljaren på www.ana.se sa.
Det ska bli väldigt spännande att se sängarna där och jämföra dem med Sängjättens som ändå ligger ganska bra i pris om man jämför med andra ställen. Vi börjar väl fudera på en kontinental eftersom man då får först den undre delen med Bonellfjädring och sen en del med pocketfjädring.

Gummigumm: Som de beskrev det på affären var vinsten med kontinental att man fick högre fjädring än i en vanlig resårkärna. I Resårkärnan som ofta är i stort sett hälften så hög som en kontinental ska det få plats både bonell som tar de hårda stötarna och pocket som tar finliret längst upp. Låter helt klart bättre med en kontinental då....och det SER ju så mycket skönare ut!

Nackdelen är väl det här med stomme då....man ska ju helst inte använda en normalhöjdsstomme med kontinental eftersom sängen blir hög som ett höghus då....men det är så tråkigt att bara ha sängen på ben! Det blir ju inte lika fint! Finns visserligen stommar som är gjorda för kontinental men då får man ju inte dammsugaren under.....ja det är mycket att fundera på!

Tack för alla svar jag har fått! Det är så bra att få åsikter från "vanligt folk".
 
Blir väldigt intressant och höra vad du tycker om sängarna på ANA om du skulle dit och kika. Håll oss underättade ...
 
Nog är det en djungel med alla madrassmärken. Sökte nya för ett år sen och efter lång dividerande blev det två av dom dyraste från Ikea med pocketfjädring(90x210/2800kr styck). Nu verkar det att Ikea bytte leverantören och har annorlunda utbud. Hur som helst fjädrarna till Ikeas produkt och till många andra kom  från samma fabrik  ??? fick jag obekräftat info. Ju billigare resårmadrass desto mindre antal fjädrar per m2 men vem orkar springa runt och räkna och jämföra? Har försökt och valet blev som ovan = Ikeas dyraste modell som var billigare än alla andra i samma klass ( i alla fall för ett år sen).
Komfortkänslan ligger ju ändå mest i det översta siktet i en säng så mitt råd är: köp det dyraste resår du kan få på Ikea (mycket bra kvalitet för lägre pris) och sen lyxa till med en riktig komfortabel super extra himelsk mjuk bla bla bla...  bäddmadrass av valfritt märke som du tycker är värt  pengarna. Man kan också överväga att välja en bäddmadrass med avtagbar och tvättbar klädsel = praktisk ;). När man nu köpt resormadrasser billigt så kanske räcker det för en Hästens bäddmadrass? Jag har i alla fall inte ens kollat Hästens statuspriser och nöjer mej med Svanens.
gaia

 
Snigel skrev:
Nackdelen är väl det här med stomme då....man ska ju helst inte använda en normalhöjdsstomme med kontinental eftersom sängen blir hög som ett höghus då....men det är så tråkigt att bara ha sängen på ben! Det blir ju inte lika fint! Finns visserligen stommar som är gjorda för kontinental men då får man ju inte dammsugaren under...
Continental blir hög. Vår är 70 cm. Passar oss men vänner framförallt med små barn har inte varit imponerade.

Benen är 18 cm så det går bra att dammsuga. Att krypa under och få ut eventuella husdjur som smitit in i sovrummet och gömmer sig är värre.

Berit
 

Måste komma med ett litet tips till er som skall köpa nya sängar: Om ni har eller tänkte få barn i framtiden, köp så stora sängar ni har plats med! Har hört många fråga över "hur får man barnen att sluta sova i sängen". Vår lösning var jätteenkel - vi köpte så stora sängar att barnen får plats! De brukar ju sen självmant för det mesta sova i sina egna sängar till slut... ::)

2 stcken sängar a´120cm blev prexist lagom till två vuxna och två barn! Samt en liten hund och några katter som också brukar invadera framåt småtimmarna... ;D

Sen är det ju inte alla som har samma filosofi som oss när det gäller barn i sängar, och det tycker jag är helt okej! Jag är bara själv lite för lat för att orka bråka med en ledsen 2-åring mitt i natten, då blir det "kom och sov hos mamma" varpå sonen svara "PAPPA". Okejrå... ;)
 
Sophia skrev:
Måste komma med ett litet tips till er som skall köpa nya sängar: Om ni har eller tänkte få barn i framtiden, köp så stora sängar ni har plats med!

2 stcken sängar a´120cm blev prexist lagom till två vuxna och två barn!
Sophia´s tips är verkligen jättebra, kan bara instämma :D, har saknat det själv sååå många gånger, tyvärr har vi inte haft ett sovrum som medgett 2x120 cm. (i förra huset, när vi som bäst behövde det, var vårt sovrum bara 205cm brett :'() men om det hade gått så hade det varit kanon, även om man bara har lite extra plats så är även 2x105 cm. ett riktigt lyft ;) :D
Men nu när vi äntligen skulle ha haft plats för bredare sängar så tycker barnen, i princip alltid, att det är skönare i egen säng än att trängas med oss två, och det känns lite vemodigt det mé :'( ;)

//Christina.
 
Sophia skrev:
Måste komma med ett litet tips till er som skall köpa nya sängar: Om ni har eller tänkte få barn i framtiden, köp så stora sängar ni har plats med! Har hört många fråga över "hur får man barnen att sluta sova i sängen". Vår lösning var jätteenkel - vi köpte så stora sängar att barnen får plats! De brukar ju sen självmant för det mesta sova i sina egna sängar till slut...  ::)

2 stcken sängar a´120cm blev prexist lagom till två vuxna och två barn! Samt en liten hund och några katter som också brukar invadera framåt småtimmarna...  ;D

Sen är det ju inte alla som har samma filosofi som oss när det gäller barn i sängar, och det tycker jag är helt okej! Jag är bara själv lite för lat för att orka bråka med en ledsen 2-åring mitt i natten, då blir det "kom och sov hos mamma" varpå sonen svara "PAPPA". Okejrå... ;)
Mitt tips: gör precis tvärtom!?!
då måste man ta smällen att lära barnen sova i egna sängar........
och mamma & pappa sover gott natten igenom.


trygga barn sover i egna sängar ;)
 
Hihihi....finns det hjärterum så finns det stjärterum..är det inte så?

Visst hoppas vi på att det ska bli några kottar snarast, men tyvärr är det rätt trångt som det är redan, så jag vette tusan om vi ens skulle få in en 180-bred säng.

Vi har nu provlegat alla sängar på Sängjätten och jäklar vilken skillnad det är mellan de dyrare modellerna och de billigare.....det känns som att ligga på moln i vissa.....
 
Snigel skrev:
Hihihi....finns det hjärterum så finns det stjärterum..är det inte så?

Visst hoppas vi på att det ska bli några kottar snarast, men tyvärr är det rätt trångt som det är redan, så jag vette tusan om vi ens skulle få in en 180-bred säng.

Vi har nu provlegat alla sängar på Sängjätten och jäklar vilken skillnad det är mellan de dyrare modellerna och de billigare.....det känns som att ligga på moln i vissa.....
Min aqua-variant från -89 får hålla åtminstone ett decennium till, och där är faktiskt plats åt våra två små om det skulle vara så ;D
 
IKEAs dyraste variant är väl ganska ok om man tittar på slantarna & köper dyrare bäddmadrass annorstädes. Men tänk på att IKEA-sängen egentligen inte håller mer än 8-10 år - sedan är den slut. Så om man är riktigt ekonomisk får man räkna ut hur länge man ska leva och göra ett överslag om man ändå inte ska satsa på en exklusivare säng ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.