Ok, tack för svar.
Vad tror du om övriga frågor då?
 
Krilleman
Ser man var vattnet är matat ifrån (så du slipper har rören kvar i garderoben)?

Radiatorn köper du bara två radiatorvinklar K22 kort. In med slangen i väggen och vik ner med bockstöd och anslut på nytt på samma ställe.
 
Väggen (mot badrum) bakom rören skall bort. Och ny vägg ska dit centrerad över där rören kommer upp från golvet, tänkte jag. Men rören kommer inte nå upp till fördelningsrören utan måste skarvas inne i skåpet. Kan jag skarva rören med PEX 16 till fördelningsrören?
 
kulle
W wsp skrev:
Kan jag skarva rören med PEX 16 till fördelningsrören?
Javisst det går bra
 
Krilleman
W wsp skrev:
Men rören kommer inte nå upp till fördelningsrören utan måste skarvas inne i skåpet. Kan jag skarva rören med PEX 16 till fördelningsrören?
Vet du var PlusPrisolen kommer ifrån och kan dra PEX från det stället. Det blir bättre då du slipper skarven koppar/PEX i vägg för att nå upp till fördelarskåpet?
 
Jepp, det hade varit bättre att dra PEX hela vägen, men det är borta vid värmepumpen 10 meter bort. Och då lär jag spåra upp golv hela vägen dit. Inte omöjligt, men känns som lite för mycket jobb.
 
Skarven koppar/PEX kommer hamna i skåpet men under fördelare
 
Krilleman
Kommer skarven med kopparrören i skåpet kan du fortsätta med koppar hela vägen upp i fördelaren (y)
 
Ok, tänkte att det skulle bli lättare med PEX bara. Men kanske bättre med koppar då.

Kan jag vända en fördelare så att rören kommer in på samma sida i skåpet? För att slippa gå kors o tvärs inne i skåpet med skarvrören?
 

Bästa svaret

M
Titta på bilderna på skåpet så ser du om du har plats med den fördelare du tänker dig.
Den översta fördelaren är varmvatten och sitter innerst och den nedre ytterst, gör du tvärt om går det inte att skruva fast rören på anslutningarna. Fördelarna kan mastas från antingen höger eller vänster, det som styr placeringen i skåpet är hålen i botten PEX rören kan bara gå rakt upp, det går inte att böja dem inne i skåpet. Mitt skåp har bara ett ledigt hål i botten så jag fick se till att att satt exakt rätt för att få ihop det, fyller man inte till max har man klart mer valfrihet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.