Hej,
Håller på att planera för en eventuell flytt av ett badrum. I samband med en ev utbyggnad så kommer badrummet behöva flyttas ca 2 meter. Och då behöver alla rör flyttas med. Badrummet behöver ändå rustas.
Kommer bli plastgolv och våtrumstapet..

Inkommande vatten idag kommer i två plusprisol (15mm?) förlagda i golvbjälklaget.

Jag vill dra in dessa i ett fördelningsskåp. Och utgående till handfat, toa och badkar ska göras med rör i rör.

Har kikat på Rinkaby men har ingen aning om vilken typ jag ska använda.
Kan ni hjälpa mig att plocka ihop en lista med alla prylar som behövs (väggenomföringar, brickor, fördelare, slang, kopplingar mm)?
Vill helst slippa köpa ngt pressverktyg för flera tusen, men det kanske man måste?

Problem nr2 i detta badrum är att jag har en radiator ansluten med kopparrör 15 mm hårda. Dessa går ner genom badrumsgolvet till sin huvudstam i krypgrund. Eftersom jag ändå nu ska riva i väggar och golv så tänkte jag koppla radiatorn med en vägganslutning i stället och dra rör i rör ned till stammen. Radiatorn är en Purmo Compact med MMA koppel med 15 nippel.
Med vilka delar (rör och kopplingar) gör jag detta på bästa sätt?

//WSP
 
Ingen?
 
M
Om du skall änväda LK:s saker så börja med att ladda hem LK katalogen läs hela avsnittet om LK Universal pärm till pärm. Sedan är det dags att planera var fördelarskåp skall sitta och hur många tappställen det skall betjäna. Tänk på att skåpet är 95mm djupt så det kräver en tjock vägg. Det skall gå att komma in i skåpet och du skall kunna dra dräneringsrör med fall in till våtrummet och det får inte sitta i våtzon1 .

Är det få tappställen är det smartare att bygga med fördelare under handfatet direkt i väggen, vatette har sådana. Blir billigare och du slipper ett jätteskåp som skall placeras.

Du behöver inte pressverktyg till LK, det finns halvkopplingar du drar med ringnyckel. Tänk på att inte blanda delar av olika fabrikat och lusläs och följ alla monteringsanvisningar.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Ok, tack för svar. Ska kika igenom info från LK.
Jag har dock inkommande rör (prisol 15mm) som kommer upp utanför badrum (inne i ett linneskåp), se bild. De två högra är inkommande, de andra går till dusch, handfat och toa. Jag tänkte mig att kapa inkommande, bocka in dem genom ny vägg och sätta ett fördelarskåp på andra sidan inne i badrum. Den hamnar då bredvid handfat/kommod. Om jag skulle ha badrumsfördelare under handfat/kommod så räcker inte inkommande rör fram dit utan måste skarvas. Och det vill jag ju undvika?
 
  • Vattenrör isolerade med skumplast i ett linneskåp, planerad omplacering diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser inte ut som prisol. Prisol har tunn (någon/några mm tjock) hård skumplast. Prisol är även mjuk koppar som är lätt att böja men om man böjer utan rätt verktyg så är det stor risk att det blir veck på röret i böjen.
 
Du har förmodligen rätt. Nog bara kopparrör som är isolerade
 
M
Inte vidare enkelt att få in de rören i ett fördelarskåp där man har varmt på ena sidan och kallt på andra. Jag hade liknande bara det att mina kom i golvet under dörren in till badrummet, inte något ställe varken jag eller säker vatten vill ha en skarv på. Slutade med att jag drog om allt med PEX RiR ända till värmeväxlaren i pannrummet, skulle ändå byta golven i mellanliggande rum så jag sågade bort en knapp halvmeter av golvspånet och la nya rören där. La även ner ett extra rör för framtida VVC.
 
Jo, har tänkt i de banorna jag å. Och det är fullt möjligt. Men ett j:a extrajobb. Men ska fundera lite mer
 
M
W wsp skrev:
Jo, har tänkt i de banorna jag å. Och det är fullt möjligt. Men ett j:a extrajobb. Men ska fundera lite mer
Ja det var det! Inget kul om man bor i huset samtidigt.
 
Väggen bakom rören ska delvis rivas. Bilden visar hur rören kommer upp ur golvbjälklaget. På andra sidan väggen ligger badrummet. Så det är varmt på båda sidor. Om det va så du menade?
Om jag river väggen, öppnar upp golvet, borde det inte då gå att bocka om rören och leda in dem i ett fördelarskåp?
 
M
Nä, jag menade att i skåpet så tar man normalt in varmvattnet i höger sida och kallvattnet i vänster så du får nästan hela skåpets bedd mellan matningsrören in. Det går ju klart att skarva om inne i skåpet så det blir rätt men det är inte vidare gott om plats i dem. Bifogar en bild på mitt under inkoppling.
 
  • Värmefördelarskåp under installation med synliga rör och anslutningar i en byggmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha. Såklart. Men för min del så blir det bara 2-rörs fördelare för kv och 3-rörs för vv. Så det tar mindre plats.
En följdfråga: får man vända skåpets öppning åt ett annat rum men låta spillröret gå ned i badrummet?
 
M
Ja det är det inga problem med, skåpet är ju vattentätt upp till luckan och dräneras genom spill-röret, det följer med sprutskydd som skall monteras innanför luckan så att det inte skall spruta ut ur skåpet när man öppnar.

Det är klart att om ett rör går helt av så lär det bli blött men hur ofta händer det? De sannolika felen är att en koppling börjar läcka eller att man spikar eller skruvar i något rör.
 
Tittade på LKs minsta fördelarskåp på Rinkaby. Den som är färdig med fördelare. Går det att vända på den undre fördelaren så att man får inlopp till höger i skåpet?

Om jag sen får in kopparrören i skåpet kan jag då koppla ihop dem med fördelarna med pex 16? Typ med klämkoppling skarv 15 (inkl stödhylsa 15) och koppling set 16x2,0?
Och sen till fördelaren som har G20, vilken koppling gäller där tro?
 
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.