RoTe
P Peter787 skrev:
Ok, var tror du strömmen tillbaka från maskinen går om inte i den gemensamma nollan ?
Du har två maskiner som kan förbruka 10A vardera, och till det brukar man ha 1,5 mm2 kabel enligt standarden.
Vi förutsätter att det är vanliga 230 Volt, enfasanslutningar här.
Vänligen läs lite 3-faslära ;)
 
Resistor Resistor skrev:
Jag hör vad ni säger. Kan endast hänvisa till personliga erfarenheter och samtal med tillverkare. Om någon faktiskt har råkat ut för problem i ett garantiärende p.g.a. klippt kabel har jag ingen statistik på.
Tillverkare är tyvärr ingen säker källa. Det vet ibland inte vad de vill och det kräver. Om en "svensson" ringer och frågar om man kan klippa stickproppen så är det naturligt att den stackars okunniga person som svarar säger nej.

Frågan är istället ifall en butik nekat ett garantiärende pga att stickproppen saknas?

Sedan är det helt korrekt behörighetskrävande att ansluta sladden fast utan stickpropp (lika mycket som det är behörighetskrävande att montera ett uttag). Men återigen, har någon nekat garanti för att det saknas bevis för att en behörig fackman anslutit maskinen?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tillverkare är tyvärr ingen säker källa. Det vet ibland inte vad de vill och det kräver. Om en "svensson" ringer och frågar om man kan klippa stickproppen så är det naturligt att den stackars okunniga person som svarar säger nej.

Frågan är istället ifall en butik nekat ett garantiärende pga att stickproppen saknas?

Sedan är det helt korrekt behörighetskrävande att ansluta sladden fast utan stickpropp (lika mycket som det är behörighetskrävande att montera ett uttag). Men återigen, har någon nekat garanti för att det saknas bevis för att en behörig fackman anslutit maskinen?
Jag förstår vad du menar. Nu är det visserligen inte som en vanlig "Svensson" jag har ringt tillverkarna, utan som företag till deras företagssupport (b2b)

Läs gärna vad Elsäkerhetsverket skriver gällande frågan

Trots att det inte skulle vara något problem i garantiärenden tror jag starkt på att följa tillverkarens anvisningar
 
H
Jag kan såklart inte svara för alla, men för mig gick det bra att reklamera en tvättmaskin som hade varit fast ansluten.
 
Resistor Resistor skrev:
Jag förstår vad du menar. Nu är det visserligen inte som en vanlig "Svensson" jag har ringt tillverkarna, utan som företag till deras företagssupport (b2b)

Läs gärna vad Elsäkerhetsverket skriver gällande frågan

Trots att det inte skulle vara något problem i garantiärenden tror jag starkt på att följa tillverkarens anvisningar
Det är ett föga överraskande intetsägande svar på elsäkerhetsverket.
Hade tillverkaren något skäl till att förbjuda fast anslutning?
Vilka rimliga skäl kan det finnas?
Jag ser bara ett skäl som skulle kunna vara aktuellt, och det har egentligen ingenting med detta att göra utan bara byråkrati.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.